סגור
הכאוס בוועדת החוקה יוראי להב הרצנו מורחק
הכאוס בוועדת החוקה הבוקר (צילום: רפי קוץ)

ועדת החוקה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את סעיפי ההפיכה המשטרית

אחרי מהומה, הוצאת חברי כנסת ובמקביל לעשרות אלפי מוחים בחוץ - הוועדה בראשות ח״כ שמחה רוטמן אישרה את הצעות החוק. בני גנץ: "הרפורמה הזו משרתת רק את הפוליטיקאים״. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי: "כל המהלכים נועדו להציל אדם אחד כדי שיישאר בשלטון. בושה וחרפה"

ברוב של 9 נגד 7 אישרה הבוקר (ב') ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת את שני תיקוני החקיקה הראשונים במהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה - הצעת חוק יסוד: השפיטה לשינוי ההרכב של הוועדה לבחירת שופטים באופן שייתן רוב לקואליציה בה וכוללת את ההצעה למנוע מבג"ץ ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. זאת לקראת ההצבעה עליהן בקריאה ראשונה במליאה.
הח"כים שתמכו בהצעות היו היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) והח"כים טלי גוטליב, חנוך מלביצקי, משה סעדה, אריאל קלנר (הליכוד), ארז מלול, יוני מישרקי (ש"ס), יצחק פינדרוס (יהדות התורה), יצחק קרויזר (עוצמה יהודית). המתנגדים היו קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' (יש עתיד), וליד אל הואשלה (רע"מ), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עופר כסיף (חד"ש תע"ל), גלעד קריב (העבודה). בנוסף, עבר בוועדה תיקון משלים להצעת חוק בתי המשפט המתייחס גם הוא להרכב הוועדה לבחירת שופטים וקובע עוד כי השופטים המועמדים לבית המשפט העליון שתבחר הוועדה יוזמנו לשימוע גם בפני ועדת החוקה.
מדובר בשניים מהתיקונים המשמעותיים ביותר במהפכה המשפטית. זאת ברקע קריאתו אמש של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג לעצור את הליך החקיקה של ההסדרים שבבסיס המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו, ולקיים שיח כדי להגיע לפשרה מוסכמת.


2 צפייה בגלריה
המחאה מחוץ לכנסת נגד ההפיכה המשפטית
המחאה מחוץ לכנסת נגד ההפיכה המשפטית
המחאה מחוץ לכנסת
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן הודיעו זה מכבר כי לא יעצרו את הליכי החקיקה. בפתח הדיון עקץ רוטמן את נציגי האופוזיציה ואמר כי "אני מבין שאתם במצב רוח טוב, זה יום חג". חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה השיב כי "זה יום אבל", וחברי אופוזיציה אחרים החלו בקריאות "ביזיון" ו"בושה" לעבר יו"ר הוועדה. בשלב מסוים התחיל רוטמן להוציא חברי כנסת מהדיון, וחלקם טיפסו על השולחן, קמו לעברו והוצאו בכוח.


יו"ר ועדת החוקה טען כי "בהידברות כנה בין אופוזיציה לקואליציה, אני מאמין שנוכל לצמצם את הפערים ולשאוף לתוכנית שתיהנה מהסכמה רחבה". רוטמן טען כי אין לו שליטה על מועד ההצבעה במליאה, אך ההצבעה בוועדה תתקיים היום כרגיל. הוא קרא להידברות ללא דחיית החקיקה, "כבר היום ועוד לפני שההצעה תעלה להצבעה בקריאה הראשונה במליאה", בתיווך הנשיא ועם כל נציג של האופוזיציה שירצה בכך. עם זאת, רוטמן הדגיש כי הדיונים בפרטי החקיקה יתבצעו אך ורק בכנסת. הוא קרא לחברי האופוזיציה ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להגיע להידברות בתיווך הנשיא, ללא תנאים מוקדמים.

2 צפייה בגלריה
שימחה רוטמן בוועדת החוקה 13.2
שימחה רוטמן בוועדת החוקה 13.2
שימחה רוטמן
(צילום: רפי קוץ)

ברקע הדיון והצהרת רוטמן, מתקיימת היום שביתת מחאה במאות חברות וארגונים נגד השינויים במערכת המשפט. בנוסף, עשרות אלפי אנשים צפויים להפגין מחוץ לכנסת, ומחאות החלו כבר הבוקר עם חסימת הכניסה לנתב"ג מכביש 1, צעדת הורים ותלמידים בתל אביב, חסימת ביתו של השר וסרלאוף, שיירות מחאה ועוד.
ח"כ בני גנץ, שאינו חבר בוועדה, הגיע להשתתף בישיבה בה נמצאים חברי כנסת נוספים שאינם חברים בוועדת חוקה חוק ומשפט. הוא דיבר בוועדה ואמר כי "במדינה דמוקרטית הרוב קובע אבל יש מרכיבים נוספים שצריך להקפיד עליהם מבחינת שלטון החוק. הרפורמה במערכת המשפט חייבת לשרת את צורכי המדינה ולא את הצרכים שלנו כפוליטיקאים. והרפורמה הזו משרתת רק את הפוליטיקאים. הקריאה של הנשיא לפשרה היא חשובה אבל לפי מה שראיתי הבוקר פה בוועדה - היא מיותרת. רעיון היה להגיע להסכמות וזה לא מה שהיה פה".
גנץ פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו (שלא נוכח בישיבה) ואמר כי "ירי בתנועה הוא ירי לא מדויק. צריך לעצור את החקיקה ולבצע חקיקה מוסכמת ומסודרת". לדבריו, אם תיעצר החקיקה כפי שהציע אמש נשיא המדינה, המחנה הממלכתי מוכנים לשבת ולדבר במטרה להגיע להסכמות.
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה בדיון, "כל המהלכים נועדו להציל אדם אחד כדי שיישאר בשלטון. בושה וחרפה". היא פנתה ליו"ר שמחה רוטמן ואמרה "זה שקר גס שלך שאתה מעוניין בהידברות. עצור עכשיו את החקיקה ושים את המעשים שלך היכן שהפה שלך".