בלעדי
דווקא בעונת השיא: נמל אשדוד ישבית רציף ליבוא גרעינים
נמל אשדוד ישבית את הרציף לקליטת גרעיני חיטה, תירס וסויה דווקא בתחילת עונת השיא של היבוא, לצורך עבודות תשתית. היבואנים חוששים מעומסים ובעיות אחסון ושוקלים לעכב את הגעת האוניות. מנכ"ל הנמל: "ההשבתה בתזמון הזה הכרחית"
נמל אשדוד ישבית את רציף הגרעינים, שבו פורקים חיטה, תירס, סויה ושעורה, דווקא בתחילת עונת השיא של היבוא. זאת, חודש בלבד לאחר שרשות הספנות (רספ"ן) הכריזה על תעדוף פריקת גרעינים בשל חשש למחסור בזמן מבצע "עם כלביא".
יבואני הגרעינים חוששים מעומסים ומבעיות אחסון ולכן שוקלים לעכב את הספינות שעושות דרכן לארץ או להעביר את הפריקה לנמלים בצפון המדינה.
ההשבתה תהיה במהלך חודש אוגוסט, אז יסגור נמל אשדוד את קו המים של רציף 21 לצורך עבודות תשתית של אספקת חשמל למנופים ומדלים (מתקני שינוע לפריקת גרעינים). החלק המערבי של הרציף יושבת מ־11 עד 28 באוגוסט. מדובר בתקופה שבה מתחיל העומס ביבוא גרעינים.
יו"ר איגוד יבואני התבואות איתי רון: "בימי ההשבתה צפויים להגיע 120 אלף טון גרעינים. אנחנו עדיין בוחנים את ההשלכות של ההחלטה, אוספים מידע, מנסים להבין מה נכון לעשות. הנמל מציע להפעיל משמרת לילה או לתגבר בחופנים שיאספו את הגרעינים".
נמל אשדוד קולט לפחות 20% מכלל הגרעינים שמגיעים לישראל. במאי האחרון נפרקו בנמל 160 אלף טון גרעינים. השבתת החלק המערבי של הרציף תוביל לעיכוב בפריקת אוניות ותאלץ את היבואנים למצוא מקומות פריקה ואחסון אחרים. חלקם שוקלים להסיט את האוניות לנמל חיפה, שם ממילא קולטים את רוב הגרעינים, אך חוששים מעומסים כבדים שם.
בנמל אשדוד מנמקים את ההשבתה בכך שהתזמון הכרחי ואומרים כי העבודות נדחו זמן רב בשל בעיות ביטחוניות. "העבודות שמתבצעות עכשיו הן חלק מפרויקט רחב היקף לשדרוג רציף 21", אמר לכלכליסט מנכ"ל נמל אשדוד ניסן לוי. "היקף ההשקעה בפרויקט הזה מתקרב ל־500 מיליון שקל. זו תוכנית שמתבצעת כבר שנתיים וצפויה להסתיים רק לקראת אוקטובר 2026. ברציף 21 אנחנו עושים שדרוג שכולל חשמול של המנופים והרציף, כך שנוכל להעביר לאוניות חשמל, ומנופים יפעלו על חשמל במקום על בנזין".
אם המתנתם שנתיים, אי אפשר לחכות עד אחרי עונת השיא של יבוא הגרעינים?
"ממש לא. מדובר בדחייה של לפחות חצי שנה כי השיא מגיע באוקטובר. הפרויקט הזה בנוי נדבך על נדבך. כל דחייה דוחה את כל הפרויקט מפני שמדובר בשלב קריטי, שממילא כבר נדחה עד עכשיו בגלל המצב הביטחוני. אי אפשר לדחות עוד את העבודות. אנחנו מודעים לאילוצים ופועלים בשיח רציף עם היבואנים במטרה לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בפעילותם. במהלך העבודות תתאפשר פריקת גרעינים באמצעות חופנים ופריקה ישירה למשאיות, כדי להבטיח רציפות תפעולית, אבל הממגורה לא תפעל ולא יהיה ניתן לאחסן. חודש זה התראה מספקת, אני בטוח שנמצא פתרונות".
יבוא הגרעינים, כגון חיטה, תירס, סויה ושעורה גדל בחודשי הקיץ, שכן במדינות המובילות בייצור גרעינים כמו ארה"ב וארגנטינה קוצרים את התוצרת בקיץ. כך נוצרת יותר זמינות בשוק הבינלאומי, דבר שיכול להוביל לירידת מחירים בתחום ולעודד את היבואנים לרכוש מלאים. בישראל עונת הקיץ חמה ויבשה, ולכן החקלאות המקומית של הגרעינים פחות פעילה. החקלאים הישראלים מעדיפים לאגור גרעינים לקראת החורף, כדי להימנע מסיכונים בגלל האתגרים שממתינים לאוניות בים בחודשים הגשומים. לכן חודש אוגוסט נחשב לתחילת העומס של פריקת אוניות הגרעינים.
גם החלק המזרחי של הרציף, הכולל 5 מנופי גשר המיועדים למכולות, יושבת ב־11 ו־12 באוגוסט, ולאחר מכן מ־1 עד 17 בספטמבר. בימים שבהם יבוצעו עבודות התשתית, השירות לאוניות מכולה גדולות יועבר לרציף 23, ושירות למכולות ריקות — תחום פחות מועדף ורווחי לנמלים — יינתן בהתאם לאפשרויות התפעוליות. בנמל כבר הודיעו לספקים כי תוכנית הטעינה שלהם צריכות להיות מותאמות לטעינת מכולות מלאות מראש, ורק לאחר מכן לטעינת מכולות ריקות.
לפני 3 שנים ביצע נמל אשדוד שדרוג נרחב בעלות של חצי מיליארד שקל בחלקו המערבי של רציף 21, על מנת שאוניות גרעינים יוכלו לפרוק בחלק המערבי. לאחר השדרוג גם אניות גדולות באורך של 400 מטר אורך וכושר נשיאה של 18 אלף מכולות יכולות לפקוד את הנמל. השדרוג כלל את העמקת חלקו המזרחי של הרציף לעומק של 17.5 מטר וחיזוקו לנשיאת מנופים של 130 טון. בחלקו המערבי הרציף הועמק ל־16 מטר והותאמתו לקבלת אוניות גרעינים גדולות.































