סגור

זנדברג נגד חולדאי: "אכריז על התחנה המרכזית בת"א כאזור מוכה זיהום אוויר"

השרה לאיכות הסביבה דורשת מראש עיריית תל אביב ושרת התחבורה להציג תוכנית ברורה לצמצום זיהום האוויר במתחם התחנה המרכזית; לדבריה, אם לא יעשו כן - היא תכפה זאת עליהם, בהתאם לחוק אוויר נקי

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שלחה היום (ג') מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש עיריית תל אביב רון חולדאי, בו היא כותבת שבכוונתה להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך בהתאם לחוק אוויר נקי, אלא אם תוצג תכנית מפורטת ובצידה מחויבות ברורה ליישומה לצמצום זיהום האוויר באזור.
בדבריה מכוונת זנדברג לפינוי התחנה המרכזית שעליו הכריזה שרת התחבורה מרב מיכאלי בשנה שעברה, אך לא יושם ועוכב בפועל על ידי עיריית תל-אביב. משרד התחבורה ועיריית תל אביב עוד לא חתמו על הסכם הקובע כיצד ומתי תפונה התחנה המרכזית.
זנדברג כותבת במכתב כי התחנה המרכזית בתל אביב היא "פצע אורבני", וזה בין השאר בגלל הזיהום האוויר החריד באיזור שנובע מתנועת האוטובוסים העוברים בו. זנדברג מציינת במכתבה כי באזור התחנה המרכזית ממוקמת תחנת ניטור שנמדדו בה בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים, תחמוצות חנקן וחנקן דו חמצני.
כמו כן, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה למזהם חלקיקים נשימים וחלקיקים נשימים עדינים. למכתבה של השרה מצורפת חוות הדעת המקצועית של ד"ר לבנה קורדובה–ביז'ונר, ממונה מערך ניטור ודיגום אוויר במשרד להגנת הסביבה שקובעת כי זיהום האוויר נובע מפליטות רבות של כלי רכב דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הכוללים חלקיקים ותחמוצות חנקן, ומוסיפה כי חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.
לפי מכתבה של זנדברג, הועבר אליה בחודש שעבר מסמך מטעם עיריית תל אביב, הכולל מידע בדבר צעדים שיש כוונה לנקוט לשם צמצום זיהום האוויר אך לטענתה "מסמך זה לא כלל תוכנית מחייבת ומפורטת, ולא היה בו כדי לשכנע שיש מקום להימנע מהכרזה לפי חוק אוויר נקי". השרה כותבת כי לאחרונה הוצג מסמך נוסף "המכיל תכנית מפורטת יותר לפינוי התחנה המרכזית, הכוללת פעולות לטווח קצר שיש בהן, גם לדעת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופן בפינוי מלא של התחנה".
עם זאת, זנדברג טוענת כי תוכנית זו מחייבת פירוט נוסף, וכן מחויבות ברורה של משרד התחבורה ועיריית תל אביב להביא למימושה: "נדרש לקבוע אבני דרך מפורטות וישימות להגעה ליעדים המצוינים בתוכנית, לרבות מתווה לחישמול התחבורה העוברת בסביבת התחנה, תכנית ברורה למסופים חלופיים והיקף התחבורה בהם, וכן קביעת הגורמים האחראים ליישום כל אחד מהשלבים, לוח הזמנים ופירוט התקציבים הנדרשים ומקורם" כך לפי זנדברג. במידה ותוכנית זו לא תיושם – השרה טוענת כי היא תכריז על התחנה המרכזית כעל איזור נפגע זיהום אוויר.
לפי חוק אוויר נקי, אם הוכרז על איזור כעל נפגע זיהום אוויר והשרה להגנת הסביבה תקבע כי זיהום האוויר נובע בעיקרו מתחבורה, על הרשות המקומית באזור להכין תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר ולמניעת הישנות החריגה מערכי סביבה בתחומה, שתכלול הוראות לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומה של הרשות.
לפני שלושה חודשים עתרה עמותת אדם טבע ודין נגד השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועיריית תל אביב, זאת בטענה כי השרה זנדברג לא השתמשה בסמכותה והכריזה על אזור התחנה המרכזית בת"א כעל אזור נפגע זיהום אוויר.
מלבד העתירה, מכתבה של זנדברג מגיע על רקע ניסיונות פינוי התחנה המרכזית בתל אביב. ב-21 בדצמבר כתבה השרה זנדברג מכתב בו היא קוראת לראש עיריית תל אביב רון חולדאי לפנות את התחנה בדחיפות. כשבוע וחצי לאחר מכן, הודיעה שרת התחבורה כי היא הגיעה להסכמות עם עיריית תל אביב על פינוי התחנה המרכזית בתחילת 2026, וזאת למרות שלפני כן היא הודיעה כי התחנה תפונה עד סוף 2023. נכון לעכשיו, משרד התחבורה ועיריית תל אביב לא הגיעו להסכמות סופיות בכתב בנוגע לתאריך הפינוי.
תגובת אדם טבע ודין: "בזכות הבג"ץ שהגשנו כנגד השרה להגנת הסביבה, שמחייב אותה להכריז על אזור התחנה המרכזית בת״א כאזור נפגע זיהום אוויר, הודיעה השרה היום, כי אם עיריית ת״א לא תציג תוכנית לצמצום זיהום האוויר, היא מתכוונת להכריז על האזור כעל נפגע זיהום אוויר. ואולם הודעה זו אינה מספקת, שכן, השרה מחויבת להכריז על אזור התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר וזאת ללא קשר לבקשה להפחית את זיהום האוויר מעיריית ת"א. לכן, עד שהשרה לא תכריז בצו פורמלי, בהתאם למפורט בחוק אוויר נקי, העתירה שלנו תעמוד בעינה, ונמשיך לדרוש מבית המשפט העליון שיורה לשרה לפעול בהתאם לחובתה בחוק".