סגור
מונית שירות בתל אביב
מונית שירות בתל אביב. מבקר המדינה קבע שהרפורמה בענף נכשלה (צילום: דנה קופל)

עיכוב המדינה בפיצוי לנהגי מוניות השירות יגדיל אותו בעוד 10 מיליון שקל

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן דרש מנציגי האוצר לקדם את הפיצוי לנהגי מוניות השירות על הרפורמה בענף, שצובר ריבית ומתעכב מ־2022. נציגי הנהגים הציעו פשרה לפיה הם יקבלו עוד מספרי מוניות במחיר מוזל

המדינה התעכבה עם מתווה פיצוי נהגי מוניות השירות שנפגעו מהרפורמה בענף ב־2018 וצפויה לשלם להם בעקבות כך פיצוי נוסף שמוערך ב־10 מיליון שקל. הגדלת הפיצוי לא מטרידה אף אחד, כיוון שהפיצוי הנוסף טרם הועבר ובינתיים ממשיך לגדול ולצבור ריביות.
ב־2018 ביצע משרד התחבורה רפורמה בתחום מוניות השירות, שמטרתה להרחיב קווים ולשלב אותם כחלק ממערך התחבורה הציבורית. הרפורמה גרמה לנהגים נזקים כלכליים משמעותיים, לאחר שאיבדו קווים קבועים ורבים מהם פרשו מהענף או פנו לתחום מוניות הספיישל.
משרד התחבורה התחייב להציג מתווה פיצויים, אך הוא התקבל רק לאחר ארבע שנים ב־2022, ובמסגרתו בעלי מספר רישוי של מוניות שירות יכלו לרכוש מספר חדש של מונית ספיישל במחיר מוזל של 60 אלף שקל, במקום 254 אלף שקל. בנוסף, נקבע כי מי שעבד כנהג אך לא היה ברשותו רישיון הפעלת קווי שירות, יהיה זכאי להנחה של 50% ברכישת מספר רישוי למונית.
המתווה אומנם סוכם כשהרפורמה נכנסה לתוקף, אך יושם רק ב־2022. במשרד התחבורה טענו כי חצי שנה זו תקופה סבירה ליישום פיצוי מסוג זה, אך הוסכם כי ישולם פיצוי עבור שאר תקופת העיכוב, וסוכם כי הוא יחושב החל מאוגוסט 2018. על פי חישוב שנעשה, השלכת העיכוב לשנה על קבלת הרישיון החדש עומדת על כ־9,805 שקל למספר. על פי הערכה, מדובר בכמעט 250 מספרי רישוי, בתוספת ריבית, ובהערכה גסה תידרש הממשלה לפצות את הנהגים ב־10 מיליון שקל.
אך גם הפיצוי הזה, שסוכם בין הצדדים, לא יצא לפועל ובישיבת ועדת הכלכלה שהתקיימה אמש דרש יו"ר הוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן, מנציגי האוצר לקדם את הסוגייה ולסיים את סאגת הפיצוי אחת ולתמיד.
נציגי האוצר כמעט ולא הספיקו להתייחס לסוגייה כיוון שנציגי מוניות השירות, שנכחו במקום, טענו כי הם ממתינים לכסף זמן רב וכי במידה וייגרמו עיכובים נוספים, הם מוכנים להציע פשרה במסגרתה הם יקבלו עוד מספרי מוניות במחיר מוזל - מהלך שגם ישפר את הענף וגם יקל על המדינה לפצות אותם.
ביטן עודד את נציגי האוצר לבחון את ההצעה ואלו ביקשו הזדמנות לבחון את התקנות. עם זאת, נציגי מוניות השירות שהעלו את ההצעה דרשו כי היא תיבחן בהקדם על רקע חששות כי ענף מוניות הספיישל יקלע למצוקה עקב כוונת משרד התחבורה להכניס את חברת אובר (Uber) לישראל.
סוגיית עיכוב הפיצוי נידונה כבר בעבר, ועדת הכלכלה ביקשה ממשרד התחבורה למסור דיווח בנוגע לפיצוי עד מרץ 2023, אך הוא התקבל בפברואר 2024 בלבד ועד היום טרם הועבר פיצוי. המשמעות היא שהסכום ממשיך להצטבר, הריביות גדלות והעיכוב של המדינה יעלה לה מיליוני שקלים.
הרפורמה בענף המוניות שיושמה ב־2018 חלה על 117 קווי מוניות חדשים וקווים קיימים שהתפרסו על פני 23 אשכולות בכל רחבי הארץ, מתוכם ארבעה אשכולות חדשים, בהם אשכול אילת, בקעת אונו, חולון-בת ים ואזור יהודה ושומרון. שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, האמין כי היא תגדיל את מספר מוניות השירות בישראל לכ־2,500 ותשפר את השירות, בפועל מבקר המדינה טען כי היא לא יושמה במלואה, לא התווספו מספיק קווים והרפורמה גרמה לנהגים רבים לנטוש את הענף.
בדו"ח שפרסם מבקר המדינה בסוף 2024 נטען כי הרפורמה, שמטרתה כאמור היתה להכפיל עד פי שלושה את מספר מוניות השירות, נכשלה ולא השיגה את מטרותיה. למעשה הרפורמה לא רק שלא השיגה את מטרתה, היא גם פגעה בענף כיוון שמספר מוניות השירות צנח ב־93%, מ־844 מוניות שירות ב־2017, ל־59 מוניות שירות בלבד ב־2023.
בנוסף, העיכוב במכרוז הקווים הוביל למצב בו נכפה על חלק מהנהגים לעבוד במתכונת הישנה וכתוצאה מכך הנהגים הפכו בעל כורכם למפעילים בלתי חוקיים, כיוון שנמנע מהם להסדיר את מעמדם. המבקר קבע כי כישלון הרפורמה הוביל לכך שמוניות השירות אינן מספקות מענה תחבורתי משלים באזורים נרחבים בישראל, כפי שהיו אמורות לעשות.