סגור
מעונות יום מעון יום גן ילדים פעוטון פיקוח
מעון יום. ביקורת קשה על תוכנית הקואליציה (צילום: יריב כץ)

עשרות מומחים בכירים: תוכנית המעונות של הקואליציה - "בכייה לדורות, תפגע בהון האנושי"

30 מבכירי המומחים לגיל הרך טוענים שיש להשקיע בשיפור התשתית הבעייתי של החינוך לגיל הרך ולא להרחיב אותה. מזהירים שהתוכנית תרחיב את היקף ההתעללות בילדים

30 מבכירי המומחים לחינוך גיל הרך יוצאים בחריפות נגד תוכניתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב קיש לסבסד את שכר הלימוד במעונות פרטיים בגילאי 2-3. הם מזהירים שהרחבת מערכת המעונות ללא שיפור הליקויים הקשים בה תהיה "בכייה לדרות ותוביל לפגיעה בהון האנושי העתידי של ישראל". עוד הם מזהירים שהתוכנית עלולה להחריף את תופעת ההתעללויות בילדים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח בבחירות חינוך חינם לגילאי 0-3. הוא נחוש לממש הבטחה זו חלקית באמצעות חינוך חינם לגילאי 2-3. הדרג המקצועי באוצר ובמשרד החינוך רוצים להשקיע את הכסף במערכת המעונות הציבוריים, בין היתר כדי להפנות את הסיוע בעיקר לשכבות החלשות. אלא שראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, רוצה לסבסד כל הורה ב-2,000 שקל - מה שיאפשר לטעון "חינוך חינם". בפועל, הדבר צפוי לגרום להעלאת מחיר המעונות כך שחלק גדול מהסובסידיה לא תגיע להורים. ישיבה מכרעת בנושא צפויה בימים הקרובים.
עכשיו מתברר שעל התוכנית יש גם ביקורת קשה מהכיוון הפדגוגי. בין החותמים - נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים פרופ' ציפורה ליבמן; ראש היוזמה לחקר הגיל הרך במרכז טאוב פרופ' יוסי שביט מאוניברסיטת תל אביב; ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה, פרופ יאיר זיו; ראשת התוכנית לתואר שני בגיל הרך במרכז האקדמי אורנים, ד"ר סיגל אחיטוב; ראש התוכנית להתפתחות הילד באוניברסיטת בר אילן, ד"ר כרמית אלטמן ועוד.
כותרת המכתב היא "כבוד שר הקיש, אל תפספס את ההזדמנות לשפר את איכות החינוך לגיל הרך". הם כותבים לקיש ש"אנו מברכים אותך על השגת תוספת התקציב לגיל הרך, המהווה הכרה בחשיבותו של חינוך איכותי לגיל הרך. כאנשי חינוך אנו קוראים לך להשתמש בתקציב הזה בדרך שתיטיב עם הילדים, ומפצירים בך להבטיח את איכות החינוך שהם יקבלו באמצעות חיזוק התשתית הקיימת".
לדבריהם, "לאחרונה פרסמת כי בכוונתך להרחיב את חינוך החינם שניתן בישראל לגיל שנתיים, ללא התייחסות לאיכות החינוך שמקבלים הילדים בכלל המעונות מגיל לידה עד שלוש. למרות הכוונה–המבורכת כשלעצמה להקל את המעמסה הכלכלית המוטלת על ההורים, הרי בהיעדר תשתית מתאימה לשיפור איכות החינוך עלולה תוכנית זו להחליש את המערכת במקום לחזקה ולהוביל לפגיעה בהון האנושי העתידי של מדינת ישראל. זו תהיה בכייה לדורות".
30 המומחים מזהירים ש"אם יינתן רישוי לכל מעון שיעמוד בסטנדרטים המינימליים של תקנות הפיקוח תתרחב עוד יותר שרשרת ההתעללויות ובפרט כשהתהליך יתקדם בחופזה". לדבריהם, "מעונות שיפעלו ללא פיקוח על איכות החינוך הניתן בהם לא רק שלא יקדמו את התפתחות הילד אלא עלולים לפגוע בה".
המומחים מציינים כי "אנו מבינים גם כי על פי ההצעה החדשה יחולקו שעות השהות במסגרת לשהות יום ולצהרון. כדי להמשיך ולעבוד במשרה מלאה הורים יידרשו לשלם עוד מאות או אלפי שקלים בחודש עבור הצהרון, מסגרת שלא יחולו בה אפילו הסטנדרטים המינימליים שתקפים בשעות המעון הרגילות. כיצד יוכל הצהרון לענות על צורכיהם ההתפתחותיים של הילדים"? לדבריהם השיפורים הדרושים הם הורדת יחס אנשי הצוות למספר ילדים ולשם כך דרושה העלאת שכר. כן דרוש לשפר את הכשרת הצוות. הם מבקשים פגישה דחופה עם שר החינוך לפני קבלת החלטה.
בלשכת שר החינוך יואב קיש לא היו מעוניינים להגיב.