סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. יצטרכו להגיש את התקציב לכנסת עד ה-23 במרץ (צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)

נתניהו בדיוני התקציב: ניישם את תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3

הממשלה מקיימת דיונים לאישור תקציב המדינה לשנים 2024-2023, כשברקע דורשים השרים תוספות של עשרות מיליארדי שקלים, בעוד האוצר מזהיר שהיענות לדרישותיהם עלולה לעורר חשש בקרב סוכנויות הדירוג ולהאיץ את האינפלציה. בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "כלכלת ישראל חזקה ותמשיך להתחזק, מי שזורע היסטריה ופחד - יתבדה"

"כלכלת ישראל חזקה והיא תמשיך להתחזק. בזכות העוצמות שלנו, בזכות העצמאות של בנק ישראל שתישמר, ובזכות המדיניות הכלכלית שאנחנו מובילים. מי שזורע היסטריה ופחד – יתבדה", כך אמר היום (ה') בצהריים רה"מ בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה שדנה בתקציב המדינה לשנים 2023-24.
נתניהו התייחס לרפורמות הצפויות בכמה ממשרדי הממשלה, ובכלל זה להסכמה על תוכנית רב-שנתית שהושגה למערכת הביטחון: "יש פה בשורות ענקיות", אמר נתניהו. "בראש ובראשונה אנחנו מבטיחים את המשך ההתעצמות שלנו מול איראן ואויבים אחרים לאורך השנים הקרובות. בנוסף, התכנית נותנת שינוי בתוואי השירות ובתגמול השירות. היא נותנת מצד אחד תגמול כלכלי ראוי לחיילים ולקצינים, ומצד שני מקצרת את השירות כדי לקצר את זמן הכניסה לשוק העבודה".
במסגרת דבריו, התייחס נתניהו בין היתר לרפורמה הצפויה במשטרה, שתכלול לדבריו תוספת של אלפי שוטרים והקמה של משמר לאומי, ולרפורמה בתחום התחבורה: "נקצה סכומי ענק לתכנון של מערכת רכבות מהירות של מאות קמ"ש, כדי לחבר את מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת". בתחום החינוך טען נתניהו כי תוכנית חינוך חינם מגיל 0 עד 3 תיושם. זאת, אף שלפי שעה לא ברור מהיכן יגיע הכסף לתוכנית ונראה שהנושא לא תוקצב.

התקציב המוצע על ידי האוצר ל-2023 יעמוד על 484 מיליארד שקל

הדיון בממשלה סביב אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2024 מתקיים כשברקע עומדות דרישותיהם של השרים לתוספות תקציב של עשרות מיליארדי שקלים. התקציב המוצע על ידי האוצר לשנת 2023 יעמוד על 484 מיליארד שקל ואילו התקציב המוצע לשנת 2024 יעמוד על 513 מיליארד שקל.
היענות לדרישות השרים תוביל לקיצוץ רוחבי גבוה בתקציב המדינה, מעבר לקיצוץ של 1% שכבר נכלל בהצעה. באוצר מזהירים מפני העלאת יעד הגרעון בתקציב שעלולה לעורר חששות בקרב החברות הבינלאומיות לדירוג אשראי, ולהאיץ את האינפלציה. אפשרות נוספת היא העלאת מסים שלה יתנגדו מפלגות הקואליציה שמכריזות על עצמן כחברתיות.
במהלך הדיון יאזינו השרים לא רק לנתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', אלא גם לבכירי האוצר ובנק ישראל: הנגיד פרופ' אמיר ירון, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג.
מחלוקת מרכזית קיימת עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטרם הגיע לישיבה, הדורש 14 מיליארד שקל לשנתיים הקרובות, כפי שהובטח בהסכם הקואליציוני. שרת התחבורה מירי רגב דורשת 740 מיליון שקל למימון רפורמת התעריפים החדשה, ואילו שר החינוך יואב קיש דורש תוספת תקציב כדי להנהיג תוכנית לצמצום הפערים במערכת החינוך בין תלמידים חזקים לתלמידים מתקשים. יצוין, כי הבטחת הליכוד להנהגת חינוך חינם מגיל אפס עד 3 צפויה להידחות.
ההערכה היא שלאחר קרבות קשים התקציב יאושר לבסוף מחר בבוקר. הסיבה: ראש הממשלה נתניהו לא יכול להרשות לעצמו להצטייר כמי שנכשל בהעברת התקציב הראשון של ממשלתו, במיוחד לאחר ששוקי ההון והמט"ח סערו השבוע.
לאחר אישור התקציב בממשלה מצפה לו דרך לא פשוטה בכנסת: ב-23 במרץ 2023 יגיש סמוטריץ' את התקציב יחד עם חוק ההסדרים לכנסת. לפי החוק, על הכנסת לאשר את התקציב בקריאה השנייה והשלישית עד ה-29 במאי 2023, אחרת הכנסת תתפזר לבחירות.