סגור
ה משפחתון של נינט ששון ב באר שבע
משפחתון בבאר שבע (צילום: חיים הורנשטיין)

פרשנות
חינוך חינם מגיל שנתיים? זה עוד יעלה להורים ביוקר

התוכנית של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה להעניק שוברים לגנים פרטיים לגילאי 3־2 עשויה להעלות את מחירי החינוך בגנים וליצור מחסור עצום בגננות וסייעות לגילאי 2־0. העיקר שנתניהו יוכל להגיד שקיים את הבטחת הבחירות ל"חינוך חינם"

בצהרי יום שישי, בשלהי הדיונים על תקציב המדינה, הדבר היחיד שמנע את אישור התקציב בממשלה היה מימוש הבטחת הבחירות של ראש הממשלה נתניהו - הענקת חינוך חינם לגילאי 0-3. הממשלה לבסוף קבעה כי "מחליטים, בהתאם להנחיית ראש הממשלה, לקדם מתן חינוך חינם לגילאי 2-3". ההחלטה שהתקבלה היא לא פחות מכאב ראש לפקידות המקצועית באוצר. גם שר האוצר הגיב במסיבת העיתונאים שערך ביום שלישי האחרון באופן מבלבל כשאמר "אני מעדיף לא לקרוא לזה 'חינם', כי גם 3-6 זה לא חינם" והבטיח כי ההחלטה החדשה "לא תהיה תלויה במעמד סוציו-אקונומי". אף על פי שחלף שבוע מאז התקבלה ההחלטה­ — לא ברור מה בדיוק הולך לקרות.
החלטת הממשלה קובעת כי "משרד החינוך יבוא בדברים עם משרד האוצר בהיבטים של מתן תקנים וגיבוש תקציב לכך. במקרה של אי הסכמה, יובא הנושא להכרעתו של ראש הממשלה". ההחלטה מנוסחת בכוונה תחילה מתוך רצון להדיר את משרד האוצר שלפיה יהיה מעורב רק 'בתקנים ובגיבוש התקציב'. מאחורי הקלעים מתנהל עימות קשה בין פקידות האוצר לבין משרד רה"מ, כלומר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון ושר החינוך יואב קיש. הפער בין הצדדים גדול, וצפוי להוביל לפיצוץ שיוכרע ע"י ראש הממשלה.
אף על פי שבאוצר מתנגדים לסבסוד כללי של גילאי 3־0 הם כבר יודעים שהפסידו במאבק מול משרד החינוך ורה"מ. לטענתם, הנתמכת ע"י כלכלנים נוספים, בישראל יש שיעור גבוה של ילודה ושל אימהות עובדות, לכן אין צורך בסבסוד של כלל האוכלוסיה אלא למקד את עיקר ההשקעה בשכבות החלשות, שעל פי המחקרים, עשוי לשפר מאוד את עתיד הילדים של שכבות אלו.


הוויכוח בין הצדדים לא עוסק בשאלה האם להעניק חינוך חינם בגילאי 3־2 אלא כיצד יש לעשות זאת. באוצר ובמשרד החינוך (עד שיואב קיש התיישר לעמדת רה"מ ושמחון) חושבים כי יש להתבסס על המערכת הציבורית, המכונה 'מעונות סמל' וכוללת את נעמ"ת, ויצ"ו ואמונה. מנגד, נתניהו ושמחון טוענים בצדק כי 'מעונות הסמל' הציבוריים לא יכולים להכיל בטווח הקרוב את כלל הציבור ומנגד מציעים לסבסד את עלות שכר הלימוד של כל ילד בשובר של 2000 שקל שיהיה ניתן למימוש במוסדות החינוך הציבורים והפרטיים. המשמעות היא החדרת שיטת השוברים האמריקאית למערכת החינוך לגיל הרך שתהווה צעד נוסף להפרטת המערכת.
בישראל יש כיום כ־560 אלף ילדים בגילאי 3־0, כרבע מהם (142 אלף) לומדים במעונות הסמל והמשפחתונים המסובסדים על ידי המדינה וכשליש (165־190 אלף) לומדים במעונות הפרטיים. על פי הערכות חסרות כ-3000 מטפלות במערכת. נראה שאין למערכת הציבורית יכולת טכנית להעניק 'חינוך חינם' מיידי לכלל ילדי ישראל בגילאי 2-3, ולכן בונים באוצר את העלאת שכר המטפלות, מתן הקלות רגולטוריות ובנייה של מעונות סמל נוספים בצורה מדורגת על פני מספר שנים, תוך מתן תעדוף לאיזורי הפריפריה. המהלכים הללו צפויים להגדיל את ההיצע במעונות לכ־100 אלף ילדים נוספים במהלך השלוש השנים הקרובות, (כך שיתנו מענה ציבורי לכ-40% מהילדים).
משמעות ההצעה של האוצר היא הלאמה מלאה של החינוך מאפס עד שלוש וסבסודו המלא, באופן דומה למתרחש היום בגילאי 6־3. אמנם ההצעה של האוצר זולה יותר בטווח הקצר, הכוללת תוספת של מליארד וחצי שקל בכל אחת מהשנים הקרובות, אולם יקרה יותר בטווח הארוך. האתגר העיקרי בהצעה זו יהיה 'איכות המעונות'. על פי מחקר של מרכז טאוב בישראל יש יחס של איש צוות אחד בממוצע לכל 5.5 ילדים במוסדות לגיל הרך, קרוב לכפול מיחס של 1:3 בממוצע במדינות מפותחות האחרות שנבדקו. 39% מחברות הצוות הן בעלות השכלה תיכונית ומטה, שיעור כפול מהממוצע במדינות ההשוואה.
על אף הבעיות בהצעה של האוצר, ההצעה של שמחון ונתניהו בעייתית הרבה יותר. הצמד כאמור מציע לסבסד את מעונות היום בשיטת 'השוברים' בה כל ילד יסובסד בשובר על סך 2,000 שקל, גם אם הילד הולך לגן פרטי. המדינה לא מתכוונת לפקח על המחיר מה שצפוי לגרום לכך שמחירי המעונות יעלו מאוד. היא גם לא מתכוונת לפקח על הפדגוגיה ועל איכות החינוך במעון. התקווה בבסיס ההצעה זו היא שבעקבות הסבסוד יהיה תמריץ לאנשים לפתוח מעונות פרטיים רבים נוספים. חשש נוסף שעולה בהצעה זו הוא שיפתחו הרבה גנים פרטיים לגילאי 3־2, שנחשבים לקלים ונוחים ויותר, על חשבון מעונות לגילאי 2־0. הדבר עלול ליצור מחסור גדול במעונות לגילאי 2־0, מה שיעלה עוד יותר את הביקוש ויאמיר את המחירים. גם במעונות הציבוריים הדבר עלול ליצור מחסור בגננות, שיוכלו להרוויח הרבה יותר כעצמאיות.
שמחון ונתניהו יודעים היטב כי ההצעה שלהם לא באמת ב'חינם', ועלולה להגביר את יוקר המחייה, אולם מה שמעניין אותם בסוף זה שהם יוכלו להגיד שעמדו בהבטחה ושהעניקו לגיל הרך "חינוך חינם".