סגור

שיכון ובינוי אנרגיה תקים את תחנת הכוח הסולארית הגדולה בישראל

החברה נבחרה במכרז PPP של משרד האוצר, לפיו הזוכה מממן, מתכנן, מקים ומתפעל את המתקן. היקף המיזם בדימונה הוא 300 מגה וואט והוא יכלול מתקן לאגירת אנרגיה; מנכ"ל חברות האנרגיה הירוקה: צריך עוד 8 כאלה

חברה בת של שיכון ובינוי אנרגיה נבחרה ע"י משרד האוצר להקים את תחנת הכוח הסולארית הגדולה בישראל, בתוספת אגירה בהיקף משמעותי. כך הודיעו משרדי האוצר והאנרגיה, רשות החשמל ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
החברה ששמה "שיכון ובינוי אנרגיה פרויקט סולארי דימונה" (חברה בת של זרוע האנרגיה של שיכון ובינוי), נבחרה כזוכה במכרז PPP - הזוכה מממן, מתכנן, מקים ומתפעל - מתקן לייצור חשמל סולארי בדימונה, בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של עד 300 מגה וואט.
3 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
מתקן סולארי
(יח''צ)
לראשונה, המתקן יכלול גם תוספת מתקן לאגירת אנרגיה. החברה זכתה במכרז במחיר של 8.58 אגורות לקוט"ש. מדובר במחיר במחיר זול משמעותית לעומת ייצור חשמל באמצעות דלקים מזהמים.
3 צפייה בגלריה
אלון רווה מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה
אלון רווה מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה
אלון רווה מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה
המתקן, שישתרע על שטח של כ- 3,000 דונם, עתיד לייצר חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולטאית, כאשר חלק מהחשמל שייוצר יוסב למערכת אגירת חשמל. המכרז כולל לראשונה דרישה לשילוב טכנולוגיה לאגירת אנרגיה בסוללות בקיבולת של 210 מגה וואט שעה.
אגירת החשמל היא תנאי הכרחי על מנת להתקדם ליעד של ייצור 30% מהחשמל במשק בשנת 2030 באמצעות אנרגיות מתחדשות, משום שהיא מאפשרת שימוש בחשמל המיוצר מאנרגית השמש גם בשעות הערב בהן אין ייצור סולארי אך הביקוש לחשמל גבוה. כך, בשעות קרינת השמש נטענת מערכת האגירה באנרגיה סולארית עודפת ובשעות הערב "משחררת" אנרגיה זו לרשת החשמל במקום להשלים את האנרגיה החסרה באמצעות ייצור באמצעות דלקים מזהמים.
בהודעה המשותפת שפרסמו המשרדים נכתב כי התחנה צפויה להיות תחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל ו"מהגדולות בעולם". יחד עם זאת, בעולם יש כבר היום תחנות בהספק גבוה בהרבה. התחנות הסולאריות הגדולות ביותר בעולם עומדות על יכולת יצור שבין 1 ג'יגה וואט ועד 2.8 ג'יגה וואט, כלומר הרבה יותר מהתחנה שתוקם שהספקה יהיה 300 מגה וואט. הייחודיות של התחנה היא באגירה הצמודה (בהיקף 200 מגה וואט).
בענף האנרגיה הירוקה ציינו כי הפרויקט הוא חשוב ומשמעותי, אולם רחוק מלהיות מספיק בכדי לעמוד ביעדים שהציבה הממשלה.
3 צפייה בגלריה
איתן פרנס מנכ"ל איגוד האנרגיה הירוקה בישראל
איתן פרנס מנכ"ל איגוד האנרגיה הירוקה בישראל
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד האנרגיה הירוקה בישראל
לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "מדובר בפרויקט דגל שיסייע לחזק את חוסן משק החשמל ויתרום לעמידה ביעדי הממשלה לייצור חשמל ירוק ואולם יש צורך בלא פחות משמונה פרוייקטים דומים בכדי שישראל תוכל לדבר על הפסקת הקמה של תחנות כח בגז טבעי. כרגע זהו הפרוייקט הגדול היחידי שמקודם ע"י הממשלה, כאשר היזמות הפרטית בתחום נחסמה ע"י המועצה הארצית שהחליטה להגביל את היישום הקרקעי".
מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת מסר: "הקמת יכולת לאגירת אנרגיה, בשילוב המתקן הסולארי, תבטיח את מיקסום השימוש באנרגיות המתחדשות אשר ייוצרו במתקן. מדובר בצעד משמעותי של הממשלה לקידום הקמת מתקני ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, כחלק מהתחייבותה לעמוד ביעד של 30% ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות בשנת 2030".
החשב הכללי, יהלי רוטנברג מסר: "מדובר באבן דרך משמעותית להשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, והוא תוצאה של שיתוף פעולה מתמשך בין משרדי הממשלה".