סגור
מגזין מנהלים 31.12.20 דניאל בירנבאום מנכל סודהסטרים
דניאל בירנבאום (צילום: יריב כץ)

דניאל בירנבאום תובע מחבר החזר הלוואה של חצי מיליון שקל: "ניצול ציני ומכוער של נדיבותי"

מנכ"ל סודה סטרים לשעבר הלווה 500 אלף שקל לדניאל פופוביץ', אביו של חבר לשעבר של בתו. פופוביץ' לא השיב את ההלוואה בנימוק שמצבו הכלכלי קשה, אולם בירנבאום טוען כי לפני כחודשיים פופוביץ' רכש דירה בפרויקט יוקרתי בהרצליה. פופוביץ': "לא מנסה להתחמק מהסיוע שניתן לי"

דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודה סטרים לשעבר, הגיש תביעה נגד דניאל פופוביץ', אביו של חבר לשעבר של בתו, בגין הלוואה של 500 אלף שקל שנתן לו לפני שש שנים ולא הוחזרה. לדברי בירנבאום, על אף טענתו של פופוביץ' שאין ביכולתו להשיב את ההלוואה משום שהוא נמצא בקשיים כלכליים, התגלה לו בחקירה כלכלית כי לאחרונה רכש פופוביץ' בית בפרויקט יוקרתי בהרצליה.
"בתי ובנו של פופוביץ' היו ביחסי חברות", כתב בירנבאום בתצהיר שצורף לתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד יוסי האזרחי. "ביוני 2018 ביקש פופוביץ' לפגוש אותי וסיפר לי שהוא הסתבך כלכלית וביקש שאסייע לו עם הלוואת גישור לתקופה קצרה, וזאת עד שהוא יקבל סכום כסף גדול שאמרו היה לסיים את צרותיו. נעתרתי לבקשתו של פופוביץ' ונתתי לו הלוואה על סך 500 אלף שקל. נוכח יחסי הידידות ששררו בין ילדינו ובשל העובדה שהוסכם ביננו שההלוואה תוחזר בתוך תקופה קצרה, ההלוואה נתנה ללא הסכם בכתב, כאשר סוכם שהיא תחזור בצירוף הפרשי הצמדה, וללא ריבית".
"לאחר שנה בערך", מוסיף בירנבאום בתצהיר, "דרשתי מפופוביץ' להשיב את כספי ההלוואה, ואילו הוא סיפר שנקלע לתקופה של קשים תזרימיים וביקש לדחות במעט את המועד שבו יחזיר את כספי. סירבתי וביקשתי שישב את הכספים כפי שסוכם. לאחר מכן, מפעם לפעם, פניתי בעצמי לפופוביץ' כדי לדרוש כספי בחזרה, והוא המשיך בהבטחותיו להחזיר את הכסף לאחר שתחלוף "התקופה הרעה".
בירנבאום, כך תצהירו, רצה לעגן את ההבטחות במסמך רשמי. "ביולי 2021 ולאחר מספר רב של שיחות בהן התנצל שהוא אינו מחזיר את ההלוואה, הסכמתי לבקשתו לפרוס את החזר ההלוואה לתשלומים חודשיים בתנאים נוחים מאוד, ובהתאם חתמנו על הסכם".
על פי הסכם ההלוואה, באוגוסט 2022 פופוביץ' היה אמור להשיב 50 אלף שקל מתשלומי קרן ההלוואה שנתנה ב-12 תשלומים חודשיים שווים, בתוספת ריבית שנתית של 1%. את היתרה, 450 אלף שקל, היה אמור פופוביץ' להשיב החל מאוגוסט 2023 ב-36 תשלומים בתוספת ריבית שנתית של 1%.
"להפתעתי ואכזבתי, פופוביץ' שניצל כל ניסיון שלי ללכת לקראתו, ובדיעבד אף מסתבר לי שעצם לקיחת ההלוואה היתה מתוך כוונה לא להשיבה בכלל, לא עמד בתנאים המאוד נוחים. למעט עשרה תשלומים שהסתכמו בכ-20 אלף שקל שבוצעו על חשבון הריבית, הפר את הסכם ההלוואה. פניתי במכתב מעורכי דין, שנענה רק בשיחות טלפון ממר פופוביץ' בהן הבהיר שאין לו היכולת הכלכלית להשיב את ההלוואה במלואה, וכי הוא מבטיח שיעמוד בתשלומים החודשיים", כתב בירנבאום.
בירנבאום צירף לתצהיר תכתובות וואטסאפ עם פופוביץ' מספטמבר 2023. "ברור לך שאני לא מנסה להתחמק מהסיוע שנתת לי בזמנו", כתב פופוביץ' לבירנבאום. "כרגע מצבי מאוד לא טוב. החנויות כבר נסגרו וחברה אחת הגיעה לחדלות פרעון. מבקש בכל לשון של בקשה – תוריד אותם ממני. יבוא יום ונסדיר את כל הדברים ביננו".
לטענת בירנבאום, דבריו של פופוביץ' על קשיים כלכליים התגלו כלא נכונים. דו"ח חקירה כלכלי שהזמין בירנבאום העלה כי פופוביץ' מכר את דירתו בקריית אונו בשנת 2019 ב-4.5 מיליון שקל, ובחודשים האחרונים רכש דירה בפרויקט יוקרתי בהרצליה. לשם כך נטל מבנק הפועלים הלוואת משכנתא בסך 1.239 מיליון שקל, שבגינה נרשמה הערת אזהרה על הנכס ב-31.3.2024.
"מר פופוביץ' הציג בפני מצגי שווא אודות מצבו הכלכלי ונהג בי 'הלוך ושוב', תוך ניצול ציני ומכעור של נדיבותי, ואילו במקביל ביצע עסקאות נדל"ן בהיקפים משמעותיים", כתב בירנבאום.
בירנבאום הגיש לפני כשבועיים את התביעה לבית משפט השלום בהרצליה, שאותה העמיד על 812 אלף שקלים בגין ריבית ופיגורים, וביקש להטיל עיקולים על נכסיו של פופוביץ' להבטחת סכום התביעה. זאת במידה ויזכה בה ויקבל פסק דין שיכיר בחוב.
הרשם הבכיר שלי שלמה מלכה דחה את הבקשה להטיל עיקולים. "בירנבאום טען כי מצבו הכלכלי של המשיב איתן וזאת על סמך דו"ח כלכלי המצוי בידו", כתב הרשם. "ובנסיבות אלה לא שוכנעתי כי אי מתן הצו יכביד על ביצוע פסק הדין ולפיכך הבקשה נדחית". בירנבאום הגיש היום ערעור למחוזי בת"א על ההחלטה לא להטיל עיקולים. סגנית הנשיא אביגיל כהן קיבלה את הערעור שהגיש עו"ד יוסי האזרחי בשם בירנבאום, וקבעה כי ביהמ"ש השלום "יחתום על צו שיכלול גם בטחונות לפי שיקול דעתו".
טרם הוגשה תגובתו של פופוביץ' לתביעה.