סגור
בית אבות דיור מוגן סיעודי קשישים קשישה קשיש פנסיה
דיור מוגן (ארכיון) (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
קבוצת הסיעוד מוריה - מהגדולות בישראל - צברה חוב של כמיליארד שקל

הקבוצה פנתה היום לבית המשפט בבקשה דחופה לעיכוב הליכים נגדה ולמניעת קריסה כלכלי, זאת בשל קושי תזרימי מידי לשלם משכורות לעובדים. מהבקשה עולה כי הקבוצה מעסיקה כ-6,000 עובדים שנותנים שירותים חיוניים לאלפי מטופלים בצפון הארץ. היא מחזיקה בנכסים בשווי של כ-850 מיליון שקל. השופטת הוציאה צו עיכוב הליכים זמני

רעידת אדמה בשוק הסיעוד בישראל: קבוצת מוריה, מהגדולות בתחומה בישראל, נקלעה לחוב של כמיליארד שקל – כך נודע ל"כלכליסט".
הקבוצה פנתה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה דחופה לעיכוב הליכים נגדה ולמניעת קריסה כלכלית. מהבקשה שהוגשה, באמצעות עוה"ד חובב ביטון וזכריא קאסם ממשרד חובב ביטון ועל ידי עו"ד יניב הרינג וגיא הרינג, עולה כי הקבוצה מעסיקה כ-6,000 עובדים אשר נותנים שירותים חיוניים ל-7,000 מטופלים. מהבקשה עולה כי היא מחזיקה בנכסים בשווי של כ-850 מיליון שקל. השופטת בטינה טאובר נעתרה לבקשת הקבוצה, והוציאה בשלב זה צו עיכוב הליכים זמני וכן צו זמני האוסר בשלב זה ביטול חוזי התקשרות. לקבוצה יש גם מיזמים שיש לה בהם שותפים, והם אינם קשורים לבקשה שהוגשה.
במסגרת הבקשה נטען כי הצורך בהגשתה נובע מהעובדה כי ביום חמישי האחרון אמורה היתה הקבוצה לשלם שכר עבור חודש ינואר 2023 לכ-6,000 עובדיה, אך "עקב מחלוקות עם המערכת הבנקאית לא הסתייע תשלום השכר". עוד נכתב כי "מאז יום חמישי החברה הודפת פניות של אלפי עובדיה המשתכרים משכורות זעומות לאור היקף ואופי עבודתם. ללא מתן צווים כמבוקש וקידום מו"מ מואץ אל מול המערכת הבנקאית למציאת פתרון מידי לתשלום שכר, תיפגע באופן אנוש יכולתה של הקבוצה להמשיך לקיים פעילות בהיקף חודשי של כ-45 מיליון שקל. מעבר להשלכות הכלכליות המשמעותיות, יש לזכור כי מדובר באלפי מטופלים במצב נפשי ורפואי מורכב. בראש ובראשונה יש לזכור את עניינם, לרבות הבטחת המשך מתן שירות סיעודי, רפואי רציף לכל הפחות בשלב ראשון עד לייצוב פעילותה של קבוצת החברות המבקשות, וזאת כמטרת-על".
במסגרת הבקשה מציינת הקבוצה כי היא "מונה כ-30 חברות המוחזקות במישרין או בעקיפין על ידי האחים אמיר ח'יר ו/או סעיד ח'יר. מטה חברות הקבוצה בעיר נשר, ויש בה כ-6,081 עובדים (מתוכם כ-300 פלסטינים ועובדים זרים)".

1 צפייה בגלריה
עו"ד חובב ביטון
עו"ד חובב ביטון
עו"ד חובב ביטון
(צילום: אופיר אייב)

עוד נטען בבקשה כי הקבוצה מפעילה כ-10 בתי חולים במסגרת רשת ותיקה של בתי אבות ודיור מוגן (סיעוד אשפוזי), בהיקף של כ-1,886 מיטות, וכן 11 בתי חולים בתכנון והקמה המתוכננים להניב בתוך 60 חודשים כ-3,284 מיטות נוספות. הקבוצה מפעילה כ-28 סניפי סיעוד ביתי הפרוסים ברחבי הארץ.
הקבוצה טוענת בבקשה כי "הטריגר להגשת הבקשה הבהולה הוא קושי תזרימי מידי לתשלום משכורות העובדים, וזאת לאור החלטה חד-צדדית מצד הבנקים לזקוף את התשלום החודשי המגיע מהמוסד לביטוח לאומי, חלף תשלומו לעובדים, לכיסוי חריגות בחשבונות הבנק השונים של הקבוצה, חלף העברת הכספים לייעודם, אשר הינו תשלום שכר לעובדי הקבוצה".
מהבקשה עולה כי אומדן התחייבויות החברות בקבוצה עומד על כ-947 מיליון שקל, כאשר כ-672 מיליון שקל מהם הם בגדר חוב לארבעה בנקים, ובנוסף כ-19 מיליון שקל משכורות לעובדים, כ-33 מיליון שקל חוב לרשויות המדינה, כ-185 מיליון שקל לספקים ונותני שירותים ועוד.
עוד נטען בבקשה כי בעלי השליטה הם רואי חשבון במקצועם המתגוררים בפקיעין. לפי הבקשה, "פעילותה העסקית של הקבוצה סבוכה ומורכבת מאוד. המשך הפעלת עסקי הקבוצה מצריך ידע ומקצועיות רבה שצברו בעלי השליטה בחלוף שנים רבות. לא יהא ניתן, ואף עד בלתי אפשרי, להביא לשיקום הפעילות העסקית המורכבת בלא התייצבות מלאה מצד בעלי השליטה לשם צליחת המצוקה התזרימית וסלילת הדרך לשיקום הפעילות העסקית. כך שבראייה צופה פני עתיד בית המשפט מתבקש להורות על עיכוב מלוא ההליכים גם נגד בעלי השליטה". הבנקים הנושים הם בנק מרכנתיל דיסקונט, בנק לאומי, בנק הפועלים, המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה, ובנק מזרחי טפחות.
מקבוצת מוריה נמסר: "קבוצת מוריה היא אחת מחברות הסיעוד הגדולות בישראל, מעסיקה אלפי עובדים ומטפלת באלפי מטופלים באופן שוטף. כך עשתה במשך שלושים שנה, וכך תמשיך לעשות. הקבוצה תבהיר כי היא ממשיכה בפעילותה, במתן שירות מקצועי ואיכותי לכלל מטופליה. הקבוצה פנתה לביהמ"ש כדי לדאוג לעובדיה המסורים שמטפלים כאמור באלפי מטופלי ודיירי הקבוצה וכדי שפעילותה לא תיפגע מכל סיבה".