סגור
חרדים ישיבה כולל לימוד תורה חדש

שאשא ביטון: "טרפוד מתווה בעלז הוא אסון. יש כוונה להשאיר ילדים חרדים בבורות ועוני"

שרת החינוך היוצאת תקפה את אגף התקציבים שניסה לטרפד את הסכם המורים ברגע האחרון. חשפה נתונים לפיהם תקציב החינוך המיוחד צפוי להכפיל עצמו תוך עשור ל-31 מיליארד שקל

שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון מגדירה את טרפוד מתווה בעלז ללימודי ליבה לחרדים "אסון". לדבריה "יש מוטיבציה של מישהו לגזור עוני על חברה שלמה. יש כוונה להשאיר את הילדים במקום של הבורות, של הדלות ושל העוני. לא רק גוזרים עוני על הילדים אלא פוגעים בילדים שלנו. הילדים שלנו יישאו בנטל. ולא רק שלא עושים טובה לחרדים, אלא פוגעים בהם בצורה אנושה ומביאים לפגיעה אנושה בחברה שלנו". שאשא ביטון דיברה בתדרוך עיתונאים שכינסה לרגל סיום תקופת כהונתה.
מתווה בעלז היה הסדר שהוסכם בין משרד החינוך והאוצר לחסידות בעלז הגדולה על תוספות תקציב תמורת לימודי חשבון ואנגלית בתלמודי התורה. המתווה איים לגרום לפילוג בסיעת יהדות התורה ולהליכה נפרדת של שני חלקי הרשימה דגל התורה ואגודת ישראל לבחירות. כדי למנוע זאת התחייב יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שהחסידות תקבל תוספות תקציב גם בלי המתווה. בכך רוקן את המהלך מרוב תוכנו. על פי נתונים שמסרה מנכ"לית שמרד החינוך דלית שטאובר לקול הקורא שפרסם המשרד למתווה ניגשו 14 מוסדות חרדים בלבד ורק עשרה מהם עומדים בקריטריונים וישתלבו בו.
שאשא ביטון תקפה בחריפות את הניסיון של אגף התקציבים באוצר למנוע את חתימת הסכם השכר עם המורים ברגע האחרון לפני הבחירות, אם כי לא נקבה בשם האגף. לדבריה, "היו פקידים באוצר שניסו לטרפד את ההסכם ואני שמחה שהוא נחתם. הם טענו מלכתחילה שההיקף גדול מיוחד. גם לא התאימה להם הפרישה לפעימות. הם רצו שהפעימה האחרונה תהיה ב-2026, אבל אף מורה לא היה נשאר בשביל תוספת של 400 שקל בשנה. זה הסכם היסטורי וצריך להלביש אותו גם על ארגון המורים העל יסודיים".
שרת החינוך היוצאת חשפה נתונים לגבי הקצב הגבוה מאוד שבו עולה היקף החינוך המיוחד והתקציב שלו. על פי הנתונים תקציב החינוך המיוחד שעומד השנה על 15 מיליארד שקל צפוי יותר מלהכפיל עצמו תוך עשור ל-31.5 מיליארד שקל בשנת הלימודים תשצ"ג (2032/33). השרה הציגה את עקרונות הרפורמה שתכננה בחינוך המיוחד ולא הספיקה ליישם.
העיקרון המוביל של הרפורמה היה להשקיע בהקטנת כיתות בחינוך הרגיל ובתוספת סגל כדי שיוכלו להכיל את תלמידי החינוך המיוחד. לדבריה צריך להשתמש במשאבים כדי לפתור את בעיית החינוך המיוחד וכן את בעיית הצפיפות בכיתות הרגילות ביחד. בין היתר אמרה שאשא ביוון ש"העניין של סייעת לכל ילד לא עובד במבחן המציאות. אין מספיק סייעות ואני לא בטוחה שכל ילד צריך סייעת. זה לא אמיתי ולא רציני". על הרפורמה הקיימת שנכשלה בחינוך המיוחד אמרה שאשא ביטון ש"יש משבר חמור בחינוך המיוחד. תיקון החוק פגש את המציאות בצורה קטסטרופלית. היו הרבה מאוד כוונות טובות אבל זה לא עובד".
על השמות המוזכרים לתפקיד שר החינוך הבא דוגמת מירי רגב, אופיר סופר ואורית סטרוק אמרה ש"השמות מעוררים הרבה מאוד חשש. אני מאחלת לכל מי שיכנס למשרד להיות יותר מתון ולזכור שצריך להיות דמות ממלכתית".