סגור

בלעדי
הבלגן בחברת החשמל נמשך: הדירקטוריון אישר מינוי מ"מ למנכ"ל - וביטל אותו

הדרישה למנות את יצחק בלמס למ"מ המנכ"ל הועלתה בישיבת הדירקטוריון למרות שלא היתה על סדר יומו, על רקע סיום כהונתו של המנכ"ל הנוכחי עופר בלוך ב-8 במאי; גורמים בחברה: "הדרישה לבטל את המינוי נבעה מחשש כי הוא ייהפך לקבוע"; השבוע התפטר היו"ר החדש דב בהרב

הרוחות בחברת החשמל לא נרגעות: הדירקטוריון אישר הערב את מינויו של יצחק בלמס, סמנכ"ל טיבת הלקוחות בחברה, למ"מ המנכ"ל - ולאחר זמן קצר ביטל אותו.

הדרישה למנות את בלמס למ"מ המנכ"ל הועלתה בישיבת הדירקטוריון למרות שלא היתה על סדר יומו, על רקע סיום כהונתו של המנכ"ל הנוכחי עופר בלוך ב-8 במאי 2022. הדירקטוריון אומנם בחר לפני שבועיים במאיר שפיגלר למנכ"ל, אבל הוא טרם נכנס לתפקידו.
זמן קצר לאחר שהדירקטוריון אישר את מינויו של בלמס, הוגשה בקשה לבטל את ההחלטה. חברים בדירקטוריון אומרים שמי שהעלה אותה היה אברהם מנלה - חבר דירקטוריון שלא נכח בישיבה.
גורמים בחברה אמרו כי הדרישה שלא למנות מ"מ באה מחשש שאם בלמס ימונה לתפקיד הוא יישאר בו במשך תקופה ארוכה ולבסוף עשוי להתמנות למנכ"ל קבוע.
ישיבת הדירקטוריון נוהלה על ידי שלמה ארביב - שהוא הדירקטור הוותיק בחברה.
חברת החשמל מתנהלת בלא יו"ר קבוע לאחר שדב בהרב שנבחר לתפקיד לפני כשלושה שבועות התפטר שלשום מתפקידו, ללא מ"מ למנכ"ל - וכאמור המנכ"ל המיועד שפיגלר עדיין לא מונה לתפקידו. יצוין כי מינויו של שפיגלר - ששימש עד לאחרונה כדירקטור בחברת החשמל ויש לו תומכים רבים בדירקטוריון - אושר על ידי ועדת האיתור.
כפי שנחשף אתמול באתר "כלכליסט", מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים מבקשת מהיו"ר המתפטר של חברת החשמל דב בהרב הסברים על המניעים שהביאו אותו להתפטר אתמול, כעבור 3 שבועות בלבד מיום שנבחר לתפקיד. לדבריה, "בהודעה שפורסמה מטעמך , נטענו טענות קשות בנוגע להתנהלות החברה ובכלל זה בנוגע לתהליכי המינוי בחברה. לאור כך, אבקש לתאם איתך פגישה בהקדם, כדי שאוכל לבחון לעומק הטענות ולפעול ככל שידרש".

1 צפייה בגלריה
יצחק בלמס המשנה למנכ"ל חברת חשמל
יצחק בלמס המשנה למנכ"ל חברת חשמל
יצחק בלמס
(צילום: אורן דלב)
בינתיים, שרת האנרגיה אלהרר שיגרה מכתב אל רוזנבוים שבו דרשה לבדוק את הליכי המינוי של שפיגלר למנכ"ל ואת החלפת מזכיר החברה - עד לבדיקת הנושא באופן יסודי.
השרה אמרה כי קיבלה בצער את התפטרותו של בהרב, וכי ממכתב ההתפטרות שלו עולות טענות קשות הנוגעות להיעדר מנהל תקין במסגרת הליכי האיוש של תפקידים בכירים בחברת החשמל, בהם המנכ"ל ומזכירת הדירקטוריון, וזאת בשל "מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים מטעם חברי הדירקטוריון וגורמים בהנהלת החברה".
לדברי אלהרר, היא מתייחסת בכובד ראש לטענות על התנהלות לקויה של החברה בקידום הליך מינוי המנכ"ל בטרם אישור מינוי יו"ר הדירקטוריון, וכן לטענות בנוגע לאי סבירות בניקוד המועמדים לתפקיד המנכ"ל ולהתנהלות לא מקובלת של חברי ועדת האיתור.
השרה סבורה כי לנוכח הטענות שעלו במכתב ההתפטרות של בהרב, ולאור העדויות שנחשפו בתקשורת, יש הכרח ממשי לבדוק לעומק כל הליך מינוי שנעשה בתקופה האחרונה על ידי הדירקטוריון, ובייחוד את ההליכים שהוזכרו על ידי בהרב למינוי המנכ"ל והמזכיר.
במקביל פנתה אלהרר למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בבקשה שיבדוק את הליכי המינויים בחברת החשמל, וכן ליועצת המשפטית של החברה יעל נבו.
במכתב ההתפטרות שלו ציין בהרב כי "לצערי הרב (...) נחשפתי למעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים בקרב חברי דירקטוריון וגורמים בהנהלת החברה כמוה לא ראיתי באף אחד מהתפקידים הבכירים שמילאתי בחברות מובילות במשק. למיטב שיפוטי התנהלות זו עלולה לפגוע בחברה ובניהול התקין שלה. לאור זאת החלטתי לעזוב באופן מיידי את החברה והדירקטוריון".
לפני 12 יום אישר הדירקטוריון למנות את שפיגלר למנכ"ל החברה. הוא זכה לתמיכה של שר האוצר אביגדור ליברמן שעיכב בתחילה את מינויו של בהרב ליו"ר.