סגור
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הצהרות ריקות (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
שר האוצר מפריח ספינים ותוקע מקלות בגלגלי רכבת ישראל

סמוטריץ’ מתנהל בחוסר אחריות ומציע לסגור את נתיבי איילון ללא סיבה. אמירותיו נועדו לעשות כותרות בקבינט ומזכירות את אמירותיה המזיקות של רגב בנוגע למטרו

מדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי וחברתי לא מבוטל, ואתמול כונס סוף סוף הקבינט הכלכלי חברתי שאמור לעסוק בסוגיות הכלכליות הבוערות שעל סדר היום. נושאי הדיון לא כללו את יוקר המחיה המאמיר או את הסכנות הכלכליות מהרפורמה המשפטית, שוועדת הכספים של הכנסת קבעה כי הם לא קיימים, אלא את הנושא הכלכלי הכי קריטי בימים אלו — עבודות הרכבת בשבת.
מיצחק גולדקנופף ואורי מקלב, אנשי יהדות התורה, אין מה לצפות בגזרה הזו, ואין להם באמת ברירה אלא להתנגד להמשך העבודות כדי לרצות את רבניהם וציבור בוחריהם. לעומת זאת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שתחת כהונתו כשר תחבורה היו עבודות בשבת ממש לא היה חייב להצטרף למקהלה.
סמוטריץ' אמור להבין היטב את המשמעות הכלכלית והחברתית הכבדה של עצירת העבודות בשבת, אבל בימים אלו הוא מעדיף להיכנס במפגינים ולגזור קופונים פוליטיים קצרי מועד במקום להתנהל באופן שקול ואחראי. לא רק זה, אלא שסמוטריץ' הציע לחסום את איילון לטובת ביצוע עבודות שבכלל לא קיימות, התנהלות כל כך משונה שלא ברור אם מדובר בספין לא מוצלח או בחוסר בקיאות קיצוני בפרטים.
במסגרת המשא ומתן הקואליציוני דרש סמוטריץ' להקים מטה תשתיות תחת אחריות משרד האוצר כדי שיוכל להאיץ את קידום פרויקטי התחבורה הגדולים, וזאת מתוך חשש שאלו יעוכבו תחת כהונתה של השרה מירי רגב. שר האוצר לא יאהב את ההשוואה, אך אמירותיו על הרכבת לא שונות במאומה מהצהרותיה הריקות של רגב בנוגע לעיכוב פרויקט המטרו – בשני המקרים מדובר על הצהרות שנועדו לעשות כותרות ועלולות לגרום נזק ממשי. בקצב הזה, מעשיו התמוהים של סמוטריץ' לא רק יצליחו לצייר אותו כשר אוצר כושל בהווה – אלא גם למחוק את התדמית שהייתה לו בתור שר תחבורה מוצלח יחסית בעבר.