סגור
טקס כניסה למשרד התחבורה שרת התחבורה מירי רגב
טקס הכניסה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה. "פקידים הם רק פקידים, באנו למשול" (צילום: יובל שדה)

רגב מורידה את המטרו מהפסים ומסדרת הטבות לבעלי רכב פרטי

מירי רגב חוזרת למשרד התחבורה עם רצף של הצהרות והבטחות שחלקן מנוגדות לעמדות הממשלה • מביטול המטרו, הנת"צים ואגרת הגודש ועד קידום החלטות שמעודדות רכישת רכבים פרטיים לעשירונים העליונים

היום בצהריים התכנסו בכירי ובכירות משרד התחבורה לקראת נאום הכניסה לתפקיד של שרת התחבורה החדשה־ישנה מירי רגב. אחרי נאום קצר וידידותי של סגן השרה אורי מקלב (יהדות התורה, גם הוא חדש־ישן), בו הוא הדגיש כי בא לשרת את כל אזרחי ישראל וכי בכוונתו "לתקן" את רפורמת התעריפים "דרך שווה", עלתה רגב לנאום ומייד פתחה בבליץ של תוכניות שבכוונתה לקדם או לבטל.
נאומה של רגב היה רצוף כותרות והבטחות, שמהוות המשך ישיר למדיניות שאותה קידמה בכהונתה הקודמת כשרת תחבורה, ואנטיתזה מוחלטת לאג'נדה של קודמתה בתפקיד מרב מיכאלי. "כלכליסט" עושה סדר בהכרזות ובהחלטות.
כל עוד לא יהיה פתרון לחיבור מדינת ישראל מדן ועד אילת אני אתנגד לקידום המשך תוכנית המטרו"
ההצהרה המשמעותית ביותר בנאומה של שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב היא התנגדותה לקידום פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן. רגב טענה כי יש לבחון מחדש את כדאיותו, וכי הרכבות הקלות שמקודמות בגוש דן יחד עם פרויקט "אופנידן" - פרויקט לשבילי אופניים בגוש דן שמקדמת חברת נתיבי איילון - מהווים מענה מספיק טוב לבעיות התחבורה של תל אביב. רגב גם טענה כי יש לבחון אם הפרויקט היקר צריך להיות ממומן מתקציב המדינה או מהשוק הפרטי.
כל עיכוב בפרויקט המטרו צפוי להוביל לנזק של עשרות מיליארדים בשנה למשק, ולפגיעה חמורה באיכות חייהם של כל תושבי מדינת ישראל. כמו כן, דבריה של רגב סותרים את הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שתומך בפרויקט ואת קווי היסוד של הממשלה החדשה שבהם מצוין במפורש כי "הממשלה תתמוך בקידום פרויקט המטרו וקידום חוק המטרו".
בנוסף, כל ניסיון לבטל את הפרויקט יזכה להתנגדות מצד רשויות מקומיות וחברות נדל"ן שמושקעות בו כבר במיליארדי שקלים בין היתר בגלל תמ"א 70.
המטרו היא רשת של רכבות תחתיות שאמורות לשרת את כל מרכז הארץ, מלוד, רחובות ונס ציונה בדרום לרעננה, הרצליה וכפר סבא בצפון. אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב־24 רשויות, הצפויות לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום. עלות הקמת המטרו היא כ־150 מיליארד שקל ומדובר על פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל.
הנחיתי הבוקר את ראש האגף לתחבורה הציבורית לבחון מחדש את סוגיית הנתצ"ים על כביש 1, איילון וכביש החוף. להיתקע בפקקים ולראות נתצ"ים ריקים זה לא יהיה בבית ספרי"
רגב התייחסה בדבריה בהרחבה לנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), והטילה ספק בנחיצותם. לפי רגב, לא הגיוני שנת"צ יהיה ריק בזמן ששאר הרכבים עומדים בפקק, מה שמוביל לכך שנתיב אחד בכביש לא מנוצל כראוי. ראוי לציין כי דבריה של רגב סותרים את ההיגיון הפנימי שעומד בבסיס סלילת הנת"צים, מפני שאלו אמורים להיות ריקים כדי שהתחבורה הציבורית תוכל לנסוע עליהם מהר ולעקוף את העומס בכביש. ביטול הנת"צים יוביל בראש ובראשונה לפגיעה באוכלוסיות החלשות שמשתמשות בתחבורה הציבורית.
רגב תוכל לקדם יחסית בקלות את ביטול הנת"צ על כביש 1, שנחנך לפני חודש בלבד, אך תתקשה לבטל את הנת"צים באיילון וכביש החוף שמהווים חלק מפרויקט "הנתיבים המהירים" לגוש דן. בנוסף, הביטול מהווה ניסיון למחוק את מורשת מרב מיכאלי ובצלאל סמוטריץ' במשרד התחבורה.
רכבת קליע, רכבת על גלגלים, שאטלים ימיים, אוטובוסים דו־קומתיים ורחפנים"
לפי דבריה של רגב, התחבורה הציבורית היא הפתרון המרכזי לבעיית הפקקים, אבל לא היחידי. היא קראה לאמץ פתרונות חדשים וחדשניים לבעיות התחבורה בישראל. רעיון רכבת הקליע, שמופיע גם הוא בקווי היסוד של הממשלה, מתייחס להקמה של רכבת מהירה במיוחד בין קריית שמונה לאילת. מדובר ברעיון שמתגלגל כבר שנים רבות במערכת הפוליטית, אך במשרד התחבורה סבורים כי ההיתכנות שלו אפסית משום שמדינת ישראל קטנה גיאוגרפית עבורו. מה שכן מקודם, הוא רכבת מהירה שתחבר את המטרופולינים המרכזיים בישראל במהירות של 250 קמ"ש. כמו כן, רגב יכולה לקדם את התכנון והביצוע של רכבת לקריית שמונה ולאילת, גם אם זו לא תהיה רכבת קליע.
רכבת על גלגלים הוא מיזם שמבוסס על טכנולוגיה סינית. כדאיותו נבחנה על ידי חברת נתיבי איילון והוחלט לא לקדמו. רגב יכולה לנסות לקדם שוב את המיזם, אך הוא לא צפוי להוביל לשינוי משמעותי בבעיות התחבורה. רגב ניסתה לקדם גם את פרויקט השאטלים הימיים בקדנציה הקודמת שלה, ואלו זכו לביקורת רבה בכל הקשור לכדאיות תחבורתית. גם אוטובוסים דו־קומתיים ורחפנים אינם צפויים לפתור את בעיות התחבורה של ישראל, ופיילוטים בנושא מקודמים גם בימים אלו על ידי התחבורה הממשלתיות.
העיסוק בפתרונות של "תחבורה חכמה" לא רלבנטיים תגרום לבזבוז זמן ולחוסר עיסוק בפתרונות אמיתיים ו"מיושנים" כמו שיפור תנאי הנהגים, נתיבי העדפה ותכנון מותאם.
סוגיה כואבת בה אני מתכוונת להפעיל את כל הכלים שברשותי היא הקטל בכבישים. אקדם הפחתה עד 2030 של כ־50% מתאונות הדרכים"
בקדנציה הקודמת של רגב הוכנה תוכנית לקידום המאבק בתאונות הדרכים, וזו היתה חלק מהבסיס של התוכנית הנוכחית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. התוכנית הזו, כאמור, נמצאת כבר על שולחנה של רגב, אך זו דורשת תקציב של חצי מיליארד שקל בשנה.
אני מתכוונת לפעול לביטול המס על רכבים חשמליים וביטול מס הנסועה המתוכנן על רכבים חשמליים. מדינה שרוצה לעודד קידום תהליכים מסוימים לא יכולה במקביל להטיל מגבלות וגזרות"
גם כאן, רגב זוכה לתמיכת הקואליציה החדשה. אתמול קראה ועדת הכספים לשר האוצר סמוטריץ' לדחות בשנה את העלאת המס על הרכב החשמלי. הדיון התקיים אחרי שאתמול נכנסה לתוקף "מדרגה" נוספת של מתווה המס הירוק, במסגרתה עלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ־10% ל־20%. מדיניות המס על הרכבים החשמליים היא נושא שנוי במחלוקת שאין עליו הסכמה בקרב אנשי המקצוע. מצד אחד, הרכבים החשמליים מוגדרים כ"ירוקים" וידידותיים לסביבה, אך מצד שני מדובר בהטבת מס שמעודדת אנשים לרכוש רכבים פרטיים שמגבירים את הגודש, כמו גם שמדובר בהטבה שרלבנטית בעיקר לעשירונים העליונים שמסוגלים לרכוש רכב חשמלי.
במסגרת הצלת חיים, אמשיך לפעול להתקנת מערכת נגד שכחת ילדים ברכב"
רגב מתכוונת להחזיר לחיים את התקנה שתחייב הורים בהתקנת מערכת שכחת ילדים לרכב, כאשר הקנס על הפרת התקנות הוא 250 שקל ו־4 נקודות לחובת הנהג. באופן רשמי, התקנה מעולם לא בוטלה והיא בתוקף — אך היא לא נאכפה. בכדי שזו תיאכף, רגב תצטרך את שיתוף הפעולה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
יש לפעול באופן מיידי להקמת שדה תעופה משלים"
רגב הצהירה כי תקדם הקמה מהירה של שדה תעופה בינלאומי, אך לא התחייבה על מיקום. עוד אמרה כי תפעל להרחיב את הפעילות בשדות התעופה בנתב"ג, רמון וחיפה. גם במקרה הזה, דבריה של רגב מתכתבים עם קווי היסוד של הממשלה שתומכים בהקמה של שדה תעופה משלים. בעבר רגב קידמה הקמה של שדה תעופה בינלאומי בנבטים, אך זה נתקל בהתנגדות עזה של גורמי המקצוע ושל מערכת הביטחון. במידה ותמשיך בקו הזה, הסיכוי שתצליח לקדם במהירות הקמה של שדה משלים היא נמוכה, אך אם תשנה את דעתה ותקדם הקמה של שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד שבעמק יזרעאל אז רמת ההיתכנות תעלה.
לא אאפשר את אגרת הגודש. הפריפריה לא תסבסד את ת"א"
רגב התייחסה בנאומה לרפורמת אגרות הגודש, והצהירה כי "החלת אגרה כזו תוביל להוצאה נוספת של מאות שקלים על שני בני זוג החיים בפריפריה ועובדים בתל אביב, בנוסף להוצאות הגבוהות הקיימות ממילא על רכב, דלק ועוד".
הסיכויים שאגרות הגודש אכן יבוטלו גבוה מאוד, ודבריה של רגב מתכתבים עם ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם יהדות התורה וש"ס, בהם נכתב בפשטות כי "מס הגודש יבוטל".
אגרות הגודש, או מס גודש, היא תוכנית ממשלתית שעברה בחוק ההסדרים הקודם בלחץ משרד האוצר ומטילה תשלום על רכבים פרטיים הנכנסים למרחב גוש דן בשעות העומס. ההכנסות ממס הגודש, שהוערכו בכמיליארד שקל בשנה, היו אמורות לסבסד במאות מיליונים את הגדלת שירותי התחבורה הציבורית ולספק מימון נוסף לפרויקט המטרו.