סגור

יחד ממשיכים
"צריך יותר מפגשים בין בתי ספר יהודים וערבים"

לדברי עלי סלאלחה - מי שהוביל את התיכון הדרוזי מקיף בית ג'אן להישגים הטובים בארץ בבגרות - כדי להרחיק את הצעירים הערבים מהאלימות צריך להנהיג חינוך לסובלנות בשני הצדדים, ומצד שני לשנות את חלוקת המשאבים כך שתהיה לצעירים האלה תקווה


המנהל לשעבר של תיכון מקיף ביישוב הדרוזי בית ג'אן, עלי סלאלחה, אומר שאחד הצעדים הדרושים לפתרון הקרע בין יהודים לערבים הוא להרבות במפגשים ובפעילות משותפת של נערים יהודים ולא יהודים.
סלאלחה הוא מי שהוביל את מקיף בית ג'אן לצמרת ההישגים בארץ במבחני הבגרות במשך חלק גדול מהעשור האחרון, והוא מועמד מספר 9 ברשימת מרצ לכנסת.
הוא אומר שכדי להרחיק את הצעירים הערבים מאלימות, צריך מצד אחד להנהיג חינוך לסובלנות בשני הצדדים, אבל מצד שני לשנות את חלוקת המשאבים כך שתהיה לצעירים האלה תקווה.
לדברי סלאלחה, "אי אפשר לשבת בחיבוק ידיים. צריך לחשוב כמה צעדים קדימה בשביל שלא נגיע בעתיד שוב למצב של מלחמת אזרחים, ניכור וחרמות".
2 צפייה בגלריה
עלי סלאלחה
עלי סלאלחה
עלי סלאלחה
(צילום: אלעד גרשגורן)
הוא בעד פרויקט רחב של מפגשים ופעילויות משותפות של יהודים ולא יהודים. "לבית הנשיא היתה תוכנית מפגשים מצוינת כזו", הוא מספר. "בית הספר שלי יצא עם בית ספר מרעננה לשבעה ימים מצוינים, אכלו ביחד, שוחחו ביחד, עשו פעולות ביחד. זה מקרב את הלבבות ומרחיק את הניכור שקיים בחברה שלנו בין יהודים ללא יהודים". כמובן, הקושי ביישום פתרון זה הוא ההתנגדות של המפלגות הדתיות למפגשים מחשש להיווצרות קשרים בין נערים ונערות משני הצדדים.
סלאלחה קורא להנהיג במערכת החינוך בשני הצדדים שעה שבועית שתעסוק בסובלנות ודו-קיום: "צריך לעסוק באיך אני מכיר את היהודי טוב יותר, ואיך היהודי מכיר אותי טוב יותר, ולדבר על דו-קיום. אנחנו חברה אחת ומדינה אחת וחייבים לחיות ביחד, אין ברירה, גורלנו קשור אחד בשני".
השפעת ההורים מוגבלת
עם זאת, סלאלחה מודה שההשפעה של מערכת החינוך ושל ההורים על הצעירים מוגבלת. "היום, עם הטכנולוגיה החדשה, עם ווטסאפ ואינסטגרם, הצעיר יודע על כל דבר שקורה בכל מקום בעולם יותר מהמבוגרים. הוא יודע מה קורה באל-אקצא, בעזה, בכפר כנא, בחיפה, ברמלה ובלוד. הדברים האלה משפיעים יותר מבית הספר ומההורים. הרי יש בתקופה הזו בעיה של חוסר שליטה של ההורים".
חיוני לדבריו גם לשנות גם את חלוקת המשאבים כדי להתגבר על הייאוש של הצעירים הערבים מהסיכוי להתקדם בחיים. הוא מציין שהתיכון שלו הגיע להישגים לא בזכות משאבים מהמדינה אלא בזכות התנדבות של אנשי הצוות לעבוד במשך כל השנה יום ולילה. זאת למרות החולשה הכלכלית של ההורים.
2 צפייה בגלריה
תיכון בית ג'אן
תיכון בית ג'אן
תיכון בית ג'אן, רביעי מימין עלי סלאלחה
(אפי שריר)
לדבריו, "אם לא משנים את המדיניות כלפי המיעוט, נלך במדרון מאוד חלקלק וחבל על הזמן. צריך לתת תקווה לצעירים, לפתוח את הראש ואת הלב, לשנות פאזה, לחלק את המשאבים בצורה שונה וצודקת ולתת לאנשים יותר תקווה. יש אבטלה אדירה בקרב הצעירים, יש מחסור בדיור ואין אזורי תעשייה".
סלאלחה מדגיש גם את הצורך להעמיד קרקעות לבניית דירות ולקדם תוכניות בנייה שיאפשרו לצעירים לבנות לעצמם בתים.