סגור
Dun's 100

ההשפעה הקריטית של מתכנן פיננסי בהתנהגות משקיעים מול עתות משבר

רצף האירועים האחרונים, החל מפרוץ מגפת הקורונה ועד המצב הביטחוני הנפיץ, מטלטלים את השווקים הפיננסיים וחושפים שוב את הטעויות הקריטיות שעושים משקיעים הפועלים מתוך תחושת פאניקה וחרדה לכספם

בסיטואציות אלה נכנס לתמונה מתכנן פיננסי הנוטל על עצמו את תפקיד הגורם האחראי ונדרש לפעול בשיקול דעת, מקצועיות וראייה ארוכת טווח כדי לשמור על כספו של המשקיע ולמנוע פעולות פזיזות שיגררו את קיבוע ההפסד.
עתות משבר וירידות חדות בשווקים היו מאז ומתמיד רגעי מבחן קריטיים עבור כל משקיע – האם הוא עומד תחת הלחץ הכבד או נכנע לתחושת הפאניקה והחרדה שהשוק משדר. רק לאחרונה, עם פרוץ מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שהביאה עימה, ניצבו המשקיעים תחת מצב דומה. המגפה טלטלה את בורסות העולם שרשמו צניחה בשיעור דו-ספרתי תוך ימים בודדים והחזירו את אפקט הפחד לקדמת הבמה.
המשקיעים שהיו אחוזי פאניקה מהמפולת בשווקים למעשה נכנעו לתחושת הלחץ ופדו בפזיזות את כספי ההשקעה מתוך רצון לצאת מהפוזיציה שמא הקריסה בשוק תימשך. למעשה, צעד זה קיבע את ההפסד שהיה עד אז רק "על הנייר". הטעות הקריטית במצבים אלו נובעת מהמחשבה כי למשקיע ישנה היכולת לתזמן את השוק, כלומר לצאת בעיצומה של המפולת כדי לא לספוג ירידות חדות בתיק ההשקעות ולחזור ב"עיתוי" הנכון כאשר שוקי ההון מתאוששים וחוזרים למסלול העליות.
1 צפייה בגלריה
רועי לנסדמן נטו תכנון פיננסי
רועי לנסדמן נטו תכנון פיננסי
רועי לנדסמן נטו תכנון פיננסי
(מיכה בריקמן)
השוק לא ניתן לתזמון
לתפיסה של יכולת תזמון השוק, המהווה טעות נפוצה בקרב משקיעים רבים, אין אחיזה במציאות ואינה ניתנת ליישום. למעשה, את התנהגות השוק לא ניתן לחזות ולכן כל משקיע הבוחר לממש את אחזקותיו מתוך חשש להפסד כספי והמשך מגמת הירידות, צריך להשלים עם העובדה כי הוא כעת "מחוץ למשחק" והחזרה אליו לעיתים קשה פי כמה. הסיבה נעוצה בעובדה כי גם אם משקיע החליט על נקודת זמן להשקעה מחודשת, אין זו ערובה לכך שייהנה מהמשך מגמת העליות, מה גם שייתכן וכבר הפסיד חלק ניכר מהתיקון בשוק.
דוגמה קלאסית לתרחיש כזה ראינו רק לאחרונה, בעיצומו של משבר הקורונה. מי שהיה חרד לכספו ופעל מתוך פאניקה, מיהר לפדות את כספי ההשקעה בהפסד ולמעשה פספס את התיקון בשוק, שהיה חד ומהיר ולא הותיר כל זכר לירידות החדות. למעשה, תוך פרק זמן קצר חזרו המדדים לרמות שהיו קודם לפרוץ המשבר ולא חלף זמן רב עד שאלו החלו לרשום שיאים חדשים – ולנפצם בזה אחר זה.
ההשפעה הקריטית של מתכנן פיננסי כגורם מאזן בעת משבר
בשונה מהמשקיע הממוצע הפועל לרוב בעתות משבר מתוך תחושת חרדה מיידית לכספו ובהעדר ראייה ארוכת טווח, למתכנן פיננסי מיומן ישנם הכלים והניסיון להכתיב למשקיע כיצד עליו לפעול בשיקול דעת תוך נטרול תחושת הפחד. מתכנן עתיר ניסיון גם יודע לשקף את הנתונים ההיסטוריים בפני המשקיע המובילים למסקנה חד משמעית - צעדים פזיזים של פדיון כספי ההשקעה או מעבר בין מסלולי השקעה שלא לצורך בזמני משבר, עשויים להתברר כצעדים שגויים והפסד כלכלי משמעותי.
משבר הקורונה סיפק למעשה דוגמה קלאסית להשפעתו הקריטית של מתכנן פיננסי על לקוחותיו במניעת צעדים פזיזים. אם בעבר משברים כלכליים גררו עימם פדיונות ענק שקיבעו את ההפסד, מסתמן כי הפעם היקף המימושים היה מצומצם באופן יחסי כשאת הסיבה לכך ניתן לייחס גם, ואולי בעיקר, לעובדה כי בשנים האחרונות הציבור מסתייע בשירותיהם של המתכננים הפיננסים, שהיו אלו שהכתיבו את הטון עבור הלקוחות כיצד לנהוג עם כספי ההשקעה. כעת ניתן לומר כי מתכנן פיננסי שפעל מתוך שיקול דעת וראייה ארוכת טווח בעיצומה של סערת הקורונה, למעשה הציל את כספי לקוחותיו.
על סמך ניסיון העבר, משברים פיננסיים, חמורים ככל שיהיו, הם אירועים זמניים בלבד וסופם לחלוף. כך לדוגמה, משבר ה'סאב פריים' שפקד את העולם בשנת 2008 והוביל למיתון כלכלי עמוק. גם אז, בדומה לתקופה האחרונה בצל משבר הקורונה, צללו המדדים המובילים מסביב לעולם ובמקביל החלו לצוץ תחזיות שהעריכו כי המשבר הולך ללוות את כלכלת העולם עוד תקופה ארוכה. אלא שהמציאות בפועל הייתה אחרת ובטווח זמן קצר יחסית החלו המדדים להתאושש, חזרו למגמת העלייה ובהמשך גם שברו שיאים חדשים.
משברים פיננסיים הם למעשה מעין מלכוד עבור המשקיע ומייצרים באופן טבעי תחושת אי וודאות וחוסר שליטה בתיק ההשקעות. בייחוד בזמנים אלו הליווי הצמוד של מתכנן פיננסי באשר לצעדים הנדרשים מהמשקיע חשוב מאין כמוהו במטרה להימנע משגיאות כלכליות. בעניין זה ראוי להדגיש גם את חשיבות ההערכות המוקדמת הנדרשת מכל משקיע בביצוע תכנון פיננסי מקצועי ובניית אסטרטגיית השקעה ארוכת טווח, כאשר אלו מהווים כריות ביטחון בזמנים בהם המצב הכלכלי מתערער ואפיקי ההשקעה המסורתיים הופכים מסוכנים יותר.
נוכח זה, בשנים האחרונות התפתח בקצב מואץ עולם ההשקעות האלטרנטיביות שהפך לזירת השקעה מבוקשת מצד גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים כאחד, בשל העובדה כי אפיקי השקעה אלו למעשה בלתי סחירים ומאפשרים למשקיעים לגוון את תמהיל ההשקעות במכשירים שאינם בקורלציה עם תנודות השוק ועשויים להוות עוגן כלכלי בזמני משבר ובימי שגרה.
לסיכומו של עניין, בעתות משבר וירידות חדות בשווקים, כאשר תחושת הפסימיות שולטת ואפקט הפחד הופך לאלמנט עיקרי המשפיע על החלטות המשקיעים, חשוב להסתייע במתכנן פיננסי מיומן שידריך את המשקיע באחריות ויקבל עבורו את ההחלטות הקריטיות, זאת מתוך הבנה כי כפי שהכלכלה המקומית והעולמית צלחו לבסוף את כל המשברים, חמורים ככל שיהיו, כך גם סביר שיקרה במשברים העתידים לבוא – ואלו כמובן עוד יגיעו.
אנו בחברת 'נטו תכנון פיננסי' מתמחים כבר למעלה משני עשורים בניהול פיננסי ובניית אסטרטגיות השקעה ארוכות טווח עבור עשרות אלפי משקיעים מתוך הבנה כי הערכות מוקדמת של תיק ההשקעות לצד ליווי מקצועי של קהל לקוחותינו לאורך כל הדרך, הם אלו שיבטיחו כי קבלת ההחלטות בכל הנוגע להשקעות, גם בזמנים של התערערות כלכלית, יעשו בצורה מושכלת ואחראית.
כותב המאמר הוא רועי לנדסמן, שותף ומתכנן פיננסי בחברת 'נטו תכנון פיננסי'