$
רכב

יצרניות הרכב מגיעות לסוף השנה בלי אוויר

מלחמת הסחר בין ארה”ב לסין ושיטה חדשה למדידת זיהום אוויר גרמו ליצרניות הרכב להזיע. רנו דיווחה על ירידה של 6% ברווחי החברה, הרווח התפעולי של וולוו צנח ב־50%, וב.מוו פרסמה לראשונה מזה עשור אזהרת רווח

תומר הדר 08:3329.10.18

מחציתה השנייה של 2018 תיזכר על ידי יצרני הרכב העולמיים כמחצית לא טובה במיוחד. למעשה, מדובר באחת המחציות היותר בעייתיות שתועדו בענף הרכב העולמי בשנים האחרונות.

 

 

 

הסיבה לכך טמונה במספר גורמים ברמה הגלובאלית, החל בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ וכלה בהשקעות בשוק הרכב הסיני ובתקנות זיהום אוויר שנכנסות לאירופה ממש בחודשים הנוכחיים. כל התמורות הללו ישפיעו גם על שוק הרכב הישראלי במוקדם או במאוחר, אך לעת עתה גם מציירות תמונה לא מחמיאה במיוחד של ענף הרכב העולמי.

 

רנו: היערכות למערכת זיהום אוויר חדשה פגעה ברווחים

 

בשבוע שעבר פרסמה רנו העולמית את תוצאותיה הכספיות. במפתיע, דווקא יצרנית הרכב שחרטה על דגלה חדשנות, אוטונומיות ושימוש במערכות הנעה חשמליות, זו שאמורה ליהנות בימים אלה מסוג של רנסאנס טכנולוגי, מדווחת על ירידה של 6% ברווחי החברה. לפי דיווחי רנו, הכנסות החברה ירדו ל־11.5 מיליארד יורו ואילו הכנסות החטיבה האוטומוטיבית, עסק הליבה של רנו, ירדו ב־8.4% ל־10.06 מיליארד יורו.

 

מדוע יצרנית הרכב החשמלי הגדולה באירופה מדשדשת? הסיבה טמונה בטראמפ, שהחליט להקפיא את יחסיו עם איראן. רנו ייצרה בעבר מכוניות באיראן והצהירה בשנה שעברה על פתיחתו של מפעל חדש באיראן לייצור מכוניות. לנוכח תוכניותיו של דונלד טראמפ, הודיעה רנו כי תקפיא את הייצור באיראן עד להודעה חדשה, מה שהותיר את כל השוק המזרח תיכוני וגם האסייאתי חשוף.

 

25% הצניחה במכירות רנו באסיה 25% הצניחה במכירות רנו באסיה

 

כתוצאה מהפגיעה ביכולת הייצור צנחו מכירות רנו באסיה ביותר מ־25%, פגיעה חסרת תקדים במונחי ענף הרכב העולמי. עיקר הפגיעה הורגשה בין היתר בשוק הרכב ההודי. לצד הנזקים שנגרמו לרנו כתוצאה מצמצום הייצור באיראן, בדומה לרוב יצרני הרכב, גם על רנו מרחף איום ה־WLTP. מדובר בשיטת מדידת זיהום חדשה שנכנסה לתוקף באירופה ותיכנס לתוקף גם בישראל בעוד פחות משלושה חודשים. שיטת מדידת הזיהום החדשה דורשת מיצרני הרכב למדוד את מידת הזיהום שפולטות המכוניות בתנאי אמת, כלומר בנסיעה בכביש ציבורי.

 

זאת ועוד, השיטה החדשה דורשת מהיצרנים גם להפחית את פליטת המזהמים בעשרות אחוזים. כתוצאה מכך נאלצו יצרני הרכב להקדיש תקציבים המוערכים במאות מיליוני יורו כדי לפתח טכנולוגיה חדשה שתתאים לדרישות השיטה. כך שחלק מן הדגמים, למשל דגמים ספורטיביים ודגמים אוטומטיים כבר אינם מיוצרים. רנו אכן חדלה לייצר מספר דגמים אוטומטיים, אך החברה נמנעה מלציין בדו”חות עד כמה כניסת ה־WLTP לתוקף השפיעה על רווחיה.

 

ב.מ.וו: מלחמת הסחר פגעה בייצוא לסין

 

עבור ב.מ.וו, מחציתה השנייה של 2018 תיזכר כבעייתית ביותר. השנה נאלצה החברה לפרסם בפעם הראשונה בעשור הנוכחי אזהרת רווח. לפי היצרנית, רווחי החברה עשויים להיפגע בשיעור של 8%‑10%. גם כאן הסיבה להצהרה טמונה במלחמת הסחר בין סין לארה”ב, במערכת זיהום האוויר החדשה וגם בהשקעת החברה בייצור רכב אוטונומי.

 

ב.מ.וו דיווחה לאחרונה כי שיטת מדידת הזיהום החדשה, גורמת לחברה להשקיע סכומים גדולים בפיתוח טכנולוגיות חדשות שיהפכו את מכוניותיה ליותר נקיות. בסך הכל צופה ב.מ.וו הכנסה שנתית של 88.8 מיליארד יורו, אך כאמור - מדובר בהכנסה נמוכה ביחס לאשתקד. מטבע הדברים, תקנות הזיהום החדשות הן אירוע שב.מ.וו ידעה עליו, אך את מלחמת הסחר של טראמפ בסין לא יכלה החברה לצפות מראש.

 

8%־10% הירידה הצפויה ברווחי ב.מ.וו 8%־10% הירידה הצפויה ברווחי ב.מ.וו צילום: Daniel Kraus

 

הבעיה, שאינה מופיעה בדוחו"ת ב.מ.וו שמסתפקים בתיאור המצב כ"רגיש מבחינת קונפליקטים הקשורים במלחמות סחר", נוגעת לייצור רכבי כביש־שטח. זאת משום שב.מ.וו מייצרת את עיקר רכבי הכביש־שטח באלבאמה, ארה”ב.

 

מלחמת המסחר שהכריז טראמפ נגד הסינים עלולה לגרום למצב בו דווקא הרכבים הפופולאריים ביותר של ב.מ.וו לא ייוצאו לסין. את הפתרון סיפקה ב.מ.וו לפני כשבועיים, לאחר שהודיעה במפתיע על רכישה של מפעל בסין ב־4.2 מיליארד דולר. עד השנה הנוכחית, שלטונות סין לא אפשרו ליצרני רכב מערביים להחזיק במפעלי רכב בסין. התנאי הסיני היה שיצרן הרכב המערבי יחזיק רק במחצית מהמפעל בשיתוף עם יצרן סיני. כעת ממשלת סין ריככה את הדרישה וב.מ.וו היתה הראשונה שרכשה מפעל מלא משותפתה הסינית בריליאנס.

 

ב.מ.וו נמנעת מלהצהיר איזה רכב ייוצר במפעל החדש, אך ניתן לשער שהדגמים שארה"ב לא תספק לסין ייוצרו בסין. בכל מקרה, עבור ב.מ.וו מדובר בפעולה הפוגעת בהכנסותיה.

 

בנוסף, על גבה של ב.מ.וו רובץ עוד עול: טכנולוגיה. בשנה שעברה מיהרו רוב יצרני הרכב האירופים להכריז על כוונתם לפתח רכב אוטונומי, ויפה שעה אחת קודם. ההצהרות הללו נבעו בעיקר מבהלה של ענף הרכב העולמי, בין היתר מפני מצב של גניבת לקוחות על ידי חברות טכנולוגיה שגם מייצרות רכב, כמו טסלה.

 

אלא שבינתיים ההתלהבות של התעשייה העולמית מהרכב האוטונומית מעט התקררה, בין היתר בעקבות היחלשותה של טסלה, שורת תאונות, וגם מה שנראה כחוסר עניין של הציבור שמתגורר מחוץ לערים הגדולות.

 

ב.מ.וו היתה הראשונה שמיהרה להיכנס לתחום וכעת עשויה לשלם על כך מחיר. החברה כבר הצהירה בעבר כי תשקיע מיליארד יורו ב־2018 בפיתוחים טכנולוגיים וההשקעה, גם אם היא נכונה, עלולה לתת את אותותיה בדוחו"ת הקרובים.

 

מרצדס בנץ: שתי אזהרות רווח בשנה

 

דיימלר, החברה־האם של מרצדס בנץ, לא מלקקת דבש בימים אלה. דיימלר היא יצרנית הרכב הראשונה שפרסמה השנה שתי אזהרות רווח, כשהאזהרה השנייה פורסמה בשבוע שעבר. לפי לשון אזהרת הרווח השנייה, רווחי דיימלר צפויים להיפגע השנה ב־10%.

 

גם במקרה של מרצדס, האשמה טמונה בתקנות הזיהום החדשות שגורמות ליצרנית להשקיע סכומי עתק בשיפור ושדרוג הטכנולוגיה. לפי מרצדס, החברה חווה גם עיכוב במסירת רכבים מסחריים.

 

10% הירידה הצפויה ברווחי דיימלר 10% הירידה הצפויה ברווחי דיימלר צילום: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

 

וולוו: הייצור בסין קיצץ בחצי את הרווח התפעולי

 

דווקא יצרנית הרכב שחרטה על דגלה מסר סביבתי תקיף מדווחת על הפסד ניכר: הרווח התפעולי של וולוו ברבעון השלישי של 2018 צנח בשיעור של לא פחות מ־50%, כך לפי הדו”חות שפרסמה וולוו. הרווח התפעולי ברבעון השלישי צנח ל־1.84 מיליארד קרונות (201.5 מיליון דולר), וזאת למרות שמכירות וולוו בעולם עלו ב־14%.

 

מדוע וולוו סבלה מירידה כה ניכרת ברווח התפעולי? היצרנית מדגישה כי הסיבה העיקרית טמונה במלחמות סחר הקשורות בשוק הרכב הסיני. וולוו עצמה נמצאת בבעלות סינית וגם מייצרת חלק מדגמיה בסין. בעתיד צפויה וולוו לייצר יותר דגמי מכוניות בסין והדבר עלול לגרום ללא מעט מתחים, אם וולוו תהיה מעוניינת לייצא לארה"ב.

 

בהיבט זה, ההימור של וולוו על סין כמרכז ייצור גלובאלי ולא רק עבור השוק הסיני עלול להיות בעייתי עבור היצרנית. וולוו עצמה מייצרת מכוניות גם בארה"ב, במפעל שנחנך רק בשנה שעברה, אך המפעל אינו מייצר את הדגמים הבכירים.

 

כך נוצר מצב בו וולוו נאלצת לשלוח מסין דגמים בכירים לארה"ב, תוך סיכון לעימות עם הממשל האמריקאי, ובמקביל לייצר מכוניות בארה"ב ולשלוח אותן לשאר העולם. בנוסף, דגמים עתידיים של וולוו שהיו אמורים להיות מיוצרים בסין - כמו ה־XC60 ‑ דורשים הזזה מחדש של קווי יצור שלמים לייצור באירופה, כדי להימנע מנחת זרועו של טראמפ, מה שמפחית את שיעור הרווחיות.

 

קבוצת פולקסווגן: קנס על פרשת דיזלגייט

 

מה לגבי הקבוצה שגרמה להחרפת תקנות זיהום האוויר? בל נטעה: הסיבה העיקרית לאזהרות הרווח של מרצדס בנץ, ב.מ.וו, רנו ובעצם רוב יצרני הרכב האירופאים היא קבוצת פולקסווגן. פרשת דיזלגייט אחראית באופן ישיר להחלטתו של האיחוד האירופי לקבוע שיטה חדשה ומחמירה למדידת זיהום אוויר.

 

פולקסווגן טרם פרסמה דו”חות, אך המחצית השנייה של השנה צפויה להיות אחת הקשות ביותר לחברות בקבוצה. הסיבה לכך טמונה קודם כל בנפולת מפרשת דיזלגייט שהתבטאה רק לפני שבוע בקנס אסטרונומי של 927 מיליון דולר שהוטל על אאודי.

 

 

927 מיליון דולר. קנס ששילמה אאודי על פרשת דיזלגייט 927 מיליון דולר. קנס ששילמה אאודי על פרשת דיזלגייט צילום: Max Earey

 

 

בנוסף, חוסר היכולת של היצרניות של קבוצת פולקסווגן לעמוד בכללי הזיהום שמלכתחילה נקבעו בגלל קבוצת פולקסווגן צפוי להשפיע על הדו”חות.

 

במסגרת ההיערכות להטמעת שיטת פיקוח הזיהום החדשה נאלצה הקבוצה להפסיק את ייצורם של מספר דגמים, ולהיפטר מכמות גדולה של מכוניות שלא הותאמו לשיטה החדשה. לאחר מכן נדרשה פולקסווגן לעצור את הייצור במספר מפעלים כדי להתאים אותם לתקינה החדשה.

 

כתוצאה מכך הוצף השוק בדגמים ישנים, ודגמים חדשים אין כרגע. חלק מהדגמים הישנים נמכרו במחירי הפסד לשווקים רבים בעולם — ועד התחדשות הייצור יחלפו שבועות ארוכים שישפיעו על מאזני החברות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x