סגור
פרופסור אמיר ירון  נגיד בנק ישראל
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
בנק ישראל מסרב להקל בתנאי תוכנית ההלוואות לחברות האשראי החוץ בנקאי

בנק ישראל שלח מסר ליו"ר ועדת הכלכלה כי מטרתו כעת לדאוג לאשראי זול יותר לחברות הקטנות - זאת על רקע קשיים בעקבות המלחמה. המכתב הגיע לאחר שהבנק סיפק מיליארד שקל בריבית נמוכה של 3.25% לבנקים ולחברות האשראי תוך חובה לרתק בטוחות בו - הדבר גרר את התנגדות גופי האשראי

למרות הביקורות בוועדת הכלכלה - בנק ישראל מתבצר בעמדתו ואינו מוכן להקל על חלוקת אשראי לחברות האשראי החוץ בנקאי וחברות כרטיסי האשראי.
במכתב ששלח אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, לדוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, טוען אביר כי מטרות פעילות בנק ישראל בעת זו אינם לסייע לחברות האשראי במשק או לעודד תחרות אלא לדאוג לכך שאשראי זול יותר יגיע לחברות הקטנות והזעירות, זאת על רקע הקשיים אותם הן חוות בעקבות מלחמת חרבות ברזל. אביר מבהיר כי הצעדים שננקטו על ידי בנק ישראל "לא נועדו לסייע לספקי האשראי" ומוסיף כי "אם נדרש סיוע לגופים החוץ בנקאיים בתקופה זו, ראוי לתת לכך מענה במסגרת מתווה ספציפי, כפי שגובש על ידי הממשלה לעסקים אחרים, במסגרת המדיניות הפיסקלית".
דבריו של אביר נכתבים בעקבות התנצחות שנערכת בין ועדת הכלכלה לבנק ישראל מעל לחודש. מאז פרוץ הלחימה, הקצה בנק ישראל 10 מיליארד שקל לבנקים ומיליארד שקל נוסף לגופי האשראי החוץ בנקאי בריבית נמוכה ב-1.5% מריבית בנק ישראל (4.75%), כלומר בריבית של 3.25%. האשראי הזול שמספק בנק ישראל לבנקים ולחברות האשראי נעשה בדרישה שאלו יעבירו הלוואות זולות בריבית פריים (6.25%) לעסקים קטנים שהכנסתם נפגעה מהמלחמה.
כדי לבטח את עצמו בנק ישראל קבע כי הגופים חייבים לרתק בטוחות אצל בנק ישראל באמצעות עסקאות ריפו (החלף). גופי האשראי אינם מחזיקים בבטוחות בניגוד לבנקים. על כן, גופי האשראי הלינו בוועדת הכלכלה על כך שהצורך בבטוחות גורם לכך שאינם יכולים ליישם את התוכנית. עוד טענו בישיבה כי בפעילותו נגיד בנק ישראל אמיר ירון למעשה מקטין את התחרות בשוק האשראי מאחר שהוא מספק אשראי זול לבנקים. נציגי בנק ישראל בוועדה ביטלו אמירה זו והסבירו כי מהבדיקה שלהם חברות כרטיסי האשראי יכולות לפעול בתנאי התוכנית תוך הצגת רווחיות.
נציגי ועדת הכלכלה דרשו מבנק ישראל למצוא דרך בה גם חברות האשראי החוץ בנקאי יוכלו ליישם את התוכנית ללא הגבלות האמורות. טענות אלו נהדפו על ידי בנק ישראל בשתי ישיבות שונות והמכתב של אביר כעת מעיד על כך שבנק ישראל עדיין לא נעתר לדרישת הגופים והוועדה.
בישיבה בוועדת הכלכלה שנערכה ב-5 בדצמבר איים ח"כ רון כץ (יש עתיד), מ"מ יו"ר הוועדה, כי במידה שבנק ישראל לא ימצא פתרון ראוי לאספקת אשראי זול לחברות האשראי החוץ בנקאי, כפי שהעניק לבנקים, הוא יפנה לכנסת לחקיקה שתאלץ את בנק ישראל לחלק אשראי זול לחברות האשראי בשם התחרות בענף.
אביר הודף את הלחץ שהופעל על בנק ישראל בוועדה וקובע כי "בישיבות המשותפות לוועדת הכלכלה ולוועדה למיזמים ציבוריים נאמרו אמירות חמורות ובעייתיות, שהן בפני עצמן, ובוודאי הניסיון להוציאן מן הכוח אל הפועל, מהווים פגיעה של ממש בעצמאות בנק ישראל. עצמאות זאת ואי התלות בלחצים פוליטיים עוגנה במפורש בחוק בנק ישראל, כמקובל במדינות המפותחות וכנדרש לכלכלה איתנה וצומחת לאורך זמן".