סגור
סניף בנק בנקים תחרות ריכוזיות חדש
סניף בנק. שכבת בעלי השכר הגבוה בבנקים הלכה וגדלה (צילום: שאול גולן)

דוח הפיקוח
655 עובדים בבנקים נהנו משכר בעלות של מעל מיליון שקל ב-2022

לפי דו"ח הפיקוח על הבנקים, מדובר בעלייה של 4.2% לעומת מספר העובדים בשנת 2021, שנובעת בין היתר מהעלייה בבונוסים ששולמו אשתקד; ירידה של 20% במספר העובדים בשכר נמוך; עלות השכר הממוצעת לעובד בבנק זינקה ב-36% בשבע שנים

שנת 2022 הייתה מצוינת לבנקים, והם הציגו רווח בלתי נתפס של 24 מיליארד שקל, שנבע בעיקרו מעליית הריבית והאינפלציה שניפחו את הכנסות המימון שלהם על חשבון הציבור. הרווחים הגבוהים חלחלו גם לעובדי הבנקים, שנהנו אשתקד מבונוסים נאים, שעמדו ברוב הבנקים על 3 משכורות בממוצע לעובד.
לקריאת ידיעות נוספות מדו"ח הפיקוח על הבנקים - לחצו כאן
הדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים כולל גם את נתוני התפלגות שכר 37 אלף עובדי המערכת הבנקאית, ומהם עולה כי שכבת בעלי השכר הגבוה בבנקים הלכה וגדלה אשתקד. 655 עובדים במערכת הבנקאית נהנו משכר בעלות שנתית של מעל מיליון שקל, קרי עלות שכר של מעל 83 אלף שקל בחודש (עלות שכר כוללת הפרשות סוציאליות, מס שכר והוצאות נוספות). מדובר בעלייה של 4.2% במספר העובדים שנהנו משכר בגובה שכזה לעומת שנת 2021. סך עלויות השכר של אותם עובדים חצתה את רף המיליארד שקל אשתקד, עלייה של קרוב ל-11% לעומת שנת 2021.
עוד עולה מהנתונים כי 3.8 אלף עובדים נהנו משכר בעלות של 50-83 אלף שקל, מדובר בעלייה של 7.2% לעומת מספר העובדים שנהנו משכר זה בשנת 2021. בסה"כ צמחה שכבת השמנת בבנקים (שכר בעלות של מעל 50 אלף שקל בחודש) ב-284 עובדים אשתקד. הגידול נובע הן מהעלייה בבונוסים בעקבות תוצאות השיא אשתקד, וכן מהמשך שינוי בתמהיל עובדי המערכת הבנקאית והגדלת מספר העובדים מתחום הטכנולוגיה, שרמות השכר שלהם נחשבות לגבוהות ביחס לממוצע בבנקים.
תמונת הראי היא בקרב העובדים בשכר נמוך - 1.4 אלף עובדים קיבלו שכר בעלות של עד עשרת אלפים שקלים (שכר ברוטו של כ-7,000 שקל), זו ירידה של 20% במספר העובדים לעומת שנת 2021. הירידה נובעת גם מנסיבות חיוביות של בונוסים גבוהים שדחפו את אותם עובדים לסך עלות שכר גבוה יותר, אך גם מהמשך ההתייעלות בבנקים שכוללת סגירת סניפים וקיצוץ בעובדים בשכר נמוך.
בשורה התחתונה, על אף שבסך הכל מספר העובדים בבנקים הוסיף להצטמצם, כשמספר המשרות ירד אשתקד ב-377, ירידה של 1%, הרי שסך עלויות השכר דווקא עלו ב-2.6% ל-18 מיליארד שקל.
דוח בנק ישראל מתייחס לכך, ומסביר כי מדובר במגמה ארוכת טווח, ולפיה עלות השכר הממוצעת לעובד בנק זינקה ב-36% בשבע השנים האחרונות, והגיעה ל-40.3 אלף שקל בחודש אשתקד (שכר ברוטו והוצאות נלוות).
בבנק ישראל מסבירים את העלייה החדה בשינוי תמהיל העובדים לטובת עובדים מהמגזר הטכנולוגי שמחייב את הבנקים להציע להם תנאי שכר גבוהים בתחרות על העסקתם מול חברות טכנולוגיה. בנוסף עובדים רבים פרשו במסגרת תוכניות פרישה של השנים האחרונות, וקיבלו חבילת פרישה מוגדלות על מנת שיסכימו לפרוש מה שגם כן הגדיל את הוצאות השכר לעובד, וכמובן הבונוסים הגבוהים ששולמו בבנקים בשנים האחרונות על רקע הרווחים הגבוהים, ושהגיעו לשיאם אשתקד.