סגור
כלל ביטוח
משרדי כלל ביטוח. המוכרות קיבלו מניות בשווי נמוך ב-114 מיליון שקל מהתכנון המקורי (צילום: אוראל כהן )

אחרי שמונה חודשים מהחתימה: מקס עברה לבעלות קבוצת כלל

רכישת חברת כרטיסי האשראי על ידי חברת הביטוח הושלמה על אף שטרם פורסמו מסקנות משרד האוצר בנושא שליטת המוסדיים בחברות כרטיסי האשראי; ירידה מניית כלל שחקה את התמורה בעסקה ביותר מ-100 מיליון שקל; סוכנות הביטוח של מקס תוכל להמשיך לפעול, אך לא למכור מוצרים של כלל

עסקת כלל - מקס הושלמה היום, כמעט שמונה חודשים אחרי שנחתמה. לפי העסקה, תרכוש כלל אחזקות את חברת כרטיסי האשראי מקס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל מידי קרן ורבורג פינקוס (75%) ושותפותיה.
כלל קיבלה את כל האישורים הרגולטוריים לצורך ביצוע העסקה (רשות התחרות, בנק ישראל ורשות שוק ההון). יחד עם זאת, הציפייה הייתה שההשלמה תהיה גם כפופה למסקנות הצוות שהקים משרד האוצר בנושא שליטת המוסדיים בחברות כרטיסי האשראי.
הצוות שהוקם לפני יותר מחודשיים בוחן האם נכון לאפשר לחברות הביטוח להשתלט על ענף כרטיסי האשראי. הצוות היה אמור לפרסם את מסקנותיו כבר בחודש שעבר, אולם העניין מתעכב על רקע האירועים הבוערים הרבים במשק.
יחד עם זאת, כיוון שרשות שוק ההון שהיא גם חברה בצוות אישרה את עסקת כלל - מקס, סביר שבכוונת הצוות לאשר את השתלטות חברות הביטוח על הענף, ולבצע שינוי חקיקה שיאפשר גם לבנק דיסקונט למכור את חברת כרטיסי האשראי כאל לאחת מחברות הביטוח (כיום נוסח החוק אוסר זאת על הבנק).
אישור רשות שוק ההון לעסקה היה מותנה במספר מגבלות, ובראשן העברת מידע בין כלל למקס - בעיקר בכל מה שקשור ללקוחות שתי החברות. על אף שרשות שוק ההון רצתה בתחילה לאלץ את מקס לסגור את פעילות סוכנות הביטוח שהקימה מחשש לניגוד עניינים, בסופו של דבר הוחלט לאפשר את המשך הפעילות הזו, אך תחת מגבלה שלפיה הסוכנות לא תשווק מוצרים של כלל.
עסקת כלל מקס עברה מהמורות רבות עד ליציאתה לפועל היום, ובראשם התנגדותו הנחרצת של אלפרד אקירוב המחזיק ב-15% ממניות כלל באמצעות חברת אלרוב שבשליטתו. התמורה בעסקת כלל מקס מחולקת למספר חלקים: 790 מיליון שקל במזומן, ו-380 מיליון שקל במניות החברה הבת כלל ביטוח ששולמו היום. בנוסף 370 מיליון שקל ישולמו באפריל 2024, וכלל טרם החליטה כיצד לממנם, כאשר אחת מהאופציות הנשקלות היא הכנסת שותף למקס.
הסכום של 380 מיליון שקל שניתן במניות מחושב לפי מחיר מניה 76.8 שקל לכלל ביטוח, בעוד מחיר המניות כיום נמוך ב-30% ועומד על 52.8 שקל, לאחר שהמניה הושפעה לרעה מהסנטימנט השלילי שמלווה את השווקים בכלל והשוק המקומי בפרט בחודשים האחרונים.
כלומר בפועל קיבלו היום ורבורג פינקוס ושותפותיה מניות בשווי של 266 מיליון שקל, נמוך ב-114 מיליון שקל מהשווי שהיה מתוכנן בעת החתימה על העסקה. גם שער הדולר שירד ב-10% מאז נחתמה עסקת כלל מקס ועד להשלמתה, שחק את את התמורה של קרן ורבורג פינקוס, שרואה את התמורה בעסקה בדולרים. אולם ככל הידוע הקרן גידרה את שער הדולר במרבית הסכום של העסקה.
בין השותפות של ורבורג במקס ישנם גם עמיתי כלל המחזיקים ב-10% ממקס. כיוון שאינם יכולים להחזיק במניות כלל אחזקות, הם קיבלו את החלק המנייתי בעסקה במזומן לפי השווי המקורי בעסקה.
בעקבות העסקה צפוי להשתנות הרכב דירקטוריון מקס. מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה צפוי להצטרף כדירקטור ביחד עם ערן צ'רנינסקי מנהל החטיבה הפיננסית של כלל, ועם עו"ד מיה ליקוורניק המכהנת כדירקטורית בכלל.
נוה מסר היום: "אין לי ספק, כי השילוב של מקס כחלק מקבוצת כלל ביטוח ופיננסים, יגביר את התחרות בתחום האשראי הצרכני, לטובת המשק ולטובת הקבוצה".
בנוסף ימונו לחברה דח"צים חדשים, ובהמשך יבחר הדירקטוריון יו"ר במקום ירון בלוך, המכהן כיום כיו"ר ונחשב לנציג של ורבורג פינקוס בישראל. בעקבות השלמת העסקה מסר היום בלוך: "רכישת החברה על ידי קבוצת כלל היא התפתחות טבעית ומתבקשת בענף, שתמקם את מקס בעמדת זינוק מצוינת להמשך צמיחתה". באשר לעובדי מקס - לכלל אין תוכניות לבצע התייעלות במקס, ואלו גם קיבלו מענק של 35 מיליון שקל בעקבות המכירה.
עסקת כלל מקס פתחה את התאבון למתחרותיה של כלל להשיג לעצמן גם כן דריסת רגל בענף כרטיסי האשראי. בימים אלה מתנהל מאבק שליטה בין הראל למנורה מבטחים על השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. בהנחה שאכן משרד האוצר יקדם חקיקה שתאפשר לדיסקונט למכור את כאל לחברת ביטוח, סביר שגם היא תימכר לאחת החברות בענף.
לכאורה קיים פוטנציאל של סינרגיה בין חברות הביטוח לחברות כרטיסי האשראי בעיקר בכל הקשור לפעילות האשראי הצרכני. יחד עם זאת, גורמים בענף כרטיסי האשראי מעריכים כי המטרה המרכזית ברכישות הללו היא הקטנת התלות של חברות הביטוח בשוק ההון. חברות כרטיסי האשראי נחשבות לבעלות רווחיות יציבה וצומחת, שאינה מושפעת כמעט ממצב שוק ההון (בניגוד לתלות הגבוהה של רווחי חברות הביטוח עצמן בשוק ההון).