סגור
מטה ישראכרט בבני ברק 2
מטה ישראכרט (צילום: אוראל כהן)
בלעדי

הסכסוך תם: ישראכרט במגעים להשקיע בחברת אשראי שבה שותפה הפניקס

חברת כרטיסי האשראי מנהלת מגעים להשקעה בביזי פיננסים, שמעמידה אשראי לעסקים קטנים בדיגיטל, לפי שווי של 80—100 מיליון שקל. היא אף עשויה לרכוש את השליטה. הפניקס מחזיקה 22% בחברה 

התפייסו מהר: שבועיים בלבד לאחר שהעימות המשפטי בין ישראכרט להפניקס הסתיים בפשרה, ישראכרט מבצעת מהלך שעשוי להפוך אותה לשותפה של הפניקס בתחום האשראי.
לכלכליסט נודע כי חברת כרטיסי האשראי שמנוהלת על ידי רן עוז, מקיימת מגעים להשקעה בחברת ביזי פיננסים, שאף עשויה להפוך אותה לבעלת השליטה בחברה הפרטית. ככל הידוע, המגעים מתקיימים לפי שווי של 80—100 מיליון שקל לביזי. אם העסקה תבשיל, ישראכרט עשויה לרכוש מניות ישירות מידי בעלי המניות הקיימים, לרכוש מניות בהקצאה פרטית שתזרים את הכסף לקופת החברה, או לשלב את שני האפיקים.
ביזי היא חברת אשראי חוץ־בנקאי צעירה יחסית, שהוקמה ביולי 2021, והיא מתמחה בהעמדת אשראי לעסקים קטנים באמצעות פלטפורמה דיגיטלית.
בהתאם, היא מעמידה הלוואות של עד 400 אלף שקל בריבית שמתחילה בפריים פלוס 2%. כלומר, כיום מדובר על ריביות של 8% לכל הפחות. בהתאם, תיק האשראי שלה נאמד בעשרות מיליוני שקלים בלבד.
בעלות השליטה בביזי פיננסים כיום הן חברת האשראי החוץ־בנקאי אורשי (39%) וחברת הפינטק והאשראי האמריקאית בלו־ויין (BlueVine). השתיים נכנסו להשקעה בחברה בתחילת 2022. הפניקס מחזיקה ב־22% מהמניות, והיא בעלת מניות מיום הקמת החברה. למעשה, הפניקס שותפה להקמת החברה ולפיתוח הפלטפורמה הדיגיטלית שלה.
השקעה בחברות אשראי קטנות אינה זרה לישראכרט, והיא מסייעת לה לגוון את תיק האשראי שלה. כך, ישראכרט מחזיקה ב־5% ממניות חברת האשראי קרדיט 24, שלה גם העמידה מסגרות אשראי בהיקף של 200 מיליון שקל. כמו כן, בשנה שעברה ישראכרט הודיעה שהיא בוחנת את האפשרות להגדיל את חלקה בחברה.
לפני שבועיים הגיע לסיומו קרב משפטי רווי אמוציות בין ישראכרט להפניקס, שהתנהל במשך יותר משנתיים, וזאת בשל מיזם משותף שלא יצא לדרך על רקע העסקה שבמסגרתה קבוצת הביטוח והפיננסים הראל היתה אמורה לרכוש את מלוא המניות של ישראכרט ולמחוק אותה מהבורסה.
בסוף 2022 חתמו ישראכרט והפניקס על מזכר הבנות להקמת מיזם משותף להעמדת אשראי צרכני. בתחילת 2023 הודיעו הצדדים שבכוונתם להשיק את המיזם עוד במהלך השנה הזו.
אולם שבוע בלבד לאחר מכן ישראכרט קיבלה הצעה מהראל השקעות, החברה־האם של הראל ביטוח, שלפיה הראל תרכוש את כל מניות ישראכרט. דירקטוריון ישראכרט הגיע להבנות עם הראל וחתם עמה על עסקה, והגם שמנורה מבטחים הציעה שווי גבוה יותר, בסופו של דבר ישראכרט העדיפה את ההצעה של הראל שנקבה בשווי של 3.3 מיליארד שקל.
משום שהראל והפניקס הן מתחרות ישירות, עצם החתימה על ההסכם ביטל באופן מיידי את האפשרות שהמיזם של ישראכרט והפניקס ייצא לפועל.
הפניקס הגישה תביעה לבית המשפט נגד ישראכרט וגד מנהליה הבכירים — היו"ר תמר יסעור והמנכ"ל עוז — בהיקף של 120 מיליון שקל. התביעה וכתב ההגנה היו רוויי ההאשמות הדדיות. הפניקס האשימה את ישראכרט שכבר ידעה על ההצעה המתגבשת של הראל ולכן ניהלה איתה מגעים שלא בתום לב, וישראכרט מצדה הבהירה שבכל שלב הפניקס ידעה שהמיזם עשוי לא לצאת לפועל אם השליטה בה תירכש.
רכישת ישראכרט על ידי הראל לא יצאה לפועל בשל קשיים שהערימה רשות התחרות, ובסופו של דבר, לפני פחות מחודש אישרו בעלי המניות של ישראכרט עסקה שבמסגרתה תהפוך קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה לבעלת השליטה בחברה, שמאז פרידתה מבנק הפועלים ב־2019 נסחרה ללא גרעין שליטה. אולם הדבר לא הפחית את גובה הלהבות המשפטיות בין ישראכרט להפניקס.
לפני שבועיים הגיעו שני הצדדים לפשרה, שלפיה ישראכרט תפצה את הפניקס ב־9 מיליון שקל בשל גניזת המיזם המשותף. אם ההשקעה של ישראכרט בביזי תצא לפועל, זו עשויה להיות הצפת ערך בסכום משמעותי יותר מהפיצוי, שכן בספרי אורשי ביזי רשומה לפי שווי של כ־30 מיליון שקל.