סגור

בנק ישראל מעודד תחרות: בקרוב - העברת תשלום מביט לפייבוקס

בנק ישראל רוצה לקדם אפשרות של העברת כספים בין האפליקציות השונות, זאת לאחר שביט הפכה לגורם דומיננטי מדי בשוק אפליקציות התשלומים. הוועדה שמינה בנק ישראל סבורה עוד שיש לאפשר לגופים פיננסיים כמו בנקים להשתמש במידע שקיבלו בהסכמה מלקוחותיהם לשימושים שהוסכמו על ידם

בנק ישראל רוצה לקדם אפשרות של העברת כספים בין האפליקציות השונות, כך עולה ממסקנות הוועדה הפנימית לתשלומים בנייד של בנק ישראל.
על פי בנק ישראל, אפליקציית ביט של בנק פועלים הפכה לגורם דומיננטי מדי בשוק אפליקציות התשלומים. על כן האפשרות שלקוח יוכל להעביר כסף באמצעות אפליקציה של ביט לאדם אחר, גם אם הוא משתמש באפליקציה של המתחרים דוגמת פייבוקס ופיי, תחליש את ביט ותעודד את התחרות.
האפשרות למעבר תשלומים בין אפליקציות תיעשה על ידי הקמת מאגר של מידע לקוחות ותשתית מותאמת. בעולם קיימות מספר דוגמאות לסוגים שונים של תשתיות שמאפשרות ממשק בין אפליקציות התשלום, כאשר התשלום נעשה על בסיס ערך מזהה כמו תעודת זהות. בנק ישראל סבור כי מאגר המידע יסייע לשחקנים קיימים להציע שירותים נוספים ללקוחות ויעזור לשחקנים חדשים להשתלב בשוק.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית ביט של בנק הפועלים
אפליקציית ביט של בנק הפועלים
אפליקציית ביט של בנק הפועלים
ביט כוללת היום 2.5 מיליון לקוחות, ועל פי הערכות בשוק היא חולשת על יותר מ-80% מהתשלומים מאדם לאדם בסלולרי. מתחרותיה, פיי של לאומי ופייבוקס של דיסקונט, משתרכות הרחק מאחור.

שימוש בנתונים

הוועדה של בנק ישראל התייחסה גם לשימוש בנתונים של לקוחות על ידי ספקי אמצעי התשלום. זאת מאחר שכניסת הארנקים הדיגיטליים לתחום התשלומים בבתי עסק העלתה שאלות חדשות לגבי הכוח שיצברו הבנקים בשוק התשלומים והשליטה במידע על ההתנגדות לצרכנים.
כך או כך הוועדה שמינה בנק ישראל סבורה שיש לאפשר לגופים פיננסיים כמו בנקים להשתמש במידע שקיבלו בהסכמה של לקוחותיהם לשימושים שהסכימו הלקוחות. מדובר בשינוי דעה מהותי של בנק ישראל, לאחר שבחודש פברואר 2021 פרסם הבנק עמדה ביחס להפעלת ארנקים דיגיטליים שלפיה יש לקבוע מגבלות לשימוש במידע שמתקבל בעת שימוש בארנקים דיגיטליים.
ההסבר לשינוי עמדה הוא המסקנה של בנק ישראל כי לנתונים באפליקציות התשלומים יש ערך תחרותי נמוך כל עוד מדובר במעבר של כסף בין אנשים פרטיים. הנתונים מקבלים משנה חשיבות כאשר התשלום נעשה בין אדם פרטי לבית עסק, אך על פי בנק ישראל, שיעור תשלום זה מסך התשלומים עדיין נמוך מאוד, ולכן לא מצריך התערבות עדיין.
השאלה אותה מתירה פתוחה הוועדה היא אם יוכלו הבנקים להתנות את השימוש באפליקציה באפשרות לשתף את מידע המשתמש. מדובר במהלך שבוצע בעבר על ידי ענקיות גלובליות כמו ווטסאפ ופייסבוק, שלא אפשרו למשתמשים לשמור על הנתונים שלהם ועדיין להשתמש בשירות. בבנק ישראל ציינו שיש לבחון את נושא התניית שירותים בדרישה לאישור איסוף מידע.