סגור
אתר בנייה שכונת הרקפות ראשון לציון
בנייה בראשל"צ (Photo: Einar Greeen)

בלעדי
IBI רוצה להיות בית ההשקעות הראשון שיחלק משכנתאות ארוכות טווח

בית ההשקעות, שחלק ממשקיעי הקרנות שלו מתקשים לפדות את כספם, יקים קרן חדשה שתהיה מבוססת על כספי משקיעים שייסגרו לשלוש שנים. הקרן מתכוונת לגייס חצי מיליארד שקל בשנה

בית ההשקעות IBI, שמבקש להיות הראשון שיחדור לענף המשכנתאות ארוכות הטווח, יקים קרן השקעות חדשה - IBI קוואליטי קרדיט לונג (IBI QCL) - לצורך מתן אשראי לרוכשי בתים, כאשר מקור ההון הוא כספי המשקיעים בקרן. מדובר בקרן שקלית מחלקת, כלומר הקרן תחלק הכנסות ורווחים שוטפים למשקיעים על בסיס חודשי - בתמורה לנעילת הקרן לטווח זמנים ידוע מראש. הכוונה היא לגייס לקרן חצי מיליארד שקל מדי שנה.
"עד היום לא מצאנו טכניקה שבה נוכל לחלק משכנתאות רגילות (כשההחזרים נעשים לפי לוח שפיצר, א"ע). הקרן המחלקת מכלה את עצמה לאורך כשלוש שנים וזה יכול לעזור לנו בכך", אמר ל"כלכליסט" דייב לובצקי, מנכ"ל IBI. לדבריו, "אנשים שפונים לשוק המימון החוץ־בנקאי, לרוב צורכי המימון שלהם הם משמעותיים יותר והם מוכנים לשלם על כך ריבית גבוהה יותר. ביצענו פיילוט על מאות הלוואות כאלו בשנים האחרונות. ברוב המקרים הלווים לוקחים הלוואה מאיתנו ולאחר שנתיים־שלוש הם עוברים למערכת הבנקאית כאשר ה־LTV שלהם מאפשר את זה". כלומר הקרן תאפשר לאנשים שרוצים לרכוש נדל"ן בצורה ממונפת יותר.
המנגנון שבמסגרתו הכסף ננעל לטווח מוערך של כ־3 שנים שבמסגרתן משולמים ריבית וחלק מהקרן ביעדים שנקבעים מראש, מחליף את מנגנון ההשקעה שנהוג היום בענף קרנות ההשקעה בנכסים לא סחירים וב־IBI בפרט. קרנות אלו ב־IBI, קרן הנדל"ן האמריקאית וקרן האשראי הצרכני האמריקאי, שמאפשרות למשקיעים לפדות את כספם באופן מיידי, נתקלו בקשיי נזילות, ו־IBI החליט כי לא יהיה ניתן לפדות את מלוא כספי המשקיעים. ב־IBI עדיין מחפשים רוכשים לתיקי ההלוואות הללו.
ל־IBI יש היום פעילות נישתית בענף המשכנתאות שמוערכת ב־1.5 מיליארד שקל, של חלוקת הלוואות גישור לטווח קצר ומשכנתאות הפוכות (הלוואות בלון). במאי 2022 ביקש IBI להנפיק את קוואליטי לפי שווי של 120 מיליון שקל, אולם לנוכח ביקוש נמוך של מוסדיים להשתתף בהנפקה במחיר זה, ההנפקה נפלה. בספטמבר של אותה שנה חתמה IBI עם מנורה מבטחים על הסכם שבמסגרתו חברת הביטוח תזרים 360 מיליון שקל ו־IBI ימשיך לבצע את החיתום.
IBI הוא הגוף השני שאינו תאגיד בנקאי שמנסה לנגוס בפעילות המשכנתאות בבנקים שמוערכת ביותר מחצי טריליון שקל נכון לסוף ספטמבר. מימון ישיר, גוף האשראי הגדול ביותר בתחום הרכבים, החל להעניק משכנתאות ב־2022 והיום שווי תיק המשכנתאות שחילק הגיע למיליארד שקל בשאיפה להגיע ל־15 מיליארד שקל בשלוש השנים הבאות. גם טריא, שמספקת פלטפורמה אינטרנטית לחבר בין מלווים ללווים, נכוותה בגלל עליית הריבית ממתן הלוואות לקבוצות רכישה. גם כספי ההשקעה בטריא, בדומה לחלק מקרנות ההשקעה ב־IBI, נמצאים בהקפאה והמשקיעים מתקשים לקבל את כספם באופן מיידי.