שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

גוגל הרוסית רוצה לדחוק את Gett מישראל

יאנדקס, חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר ברוסיה, מגייסת בימים אלה מנכ"ל עם ניסיון בניהול חברות סטארט־אפ וביצוע רכישות להקמת צוות בישראל. המטרה: להשיק את שירות המוניות יאנדקס טקסי, שיתחרה בפעילות של Gett הישראלית

מאיר אורבך 06:5904.09.18

איום משמעותי על הפעילות של Gett (גט): שירות המוניות של ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס בדרך לישראל. החברה פרסמה לפני שבועיים מודעת דרושים ברשת החברתית לינקדאין שבה היא מחפשת מנהל כללי לפעילות המקומית של שירות יאנדקס טקסי בישראל.

 

מהמודעה עולה כי החברה מתכוונת להשיק בישראל פעילות מלאה הכוללת אנשי שיווק ומערכי קידום מכירות - ואף עולה ממנה כי היא שוקלת לבצע רכישות של פעילות קיימת בתחום בישראל.

 

 

 

יאנדקס, המכונה הגוגל של רוסיה, מפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ואת שירותי הדואר האלקטרוני הנפוצים ביותר במדינה הענקית. בדומה לחברות טכנולוגיה רבות אחרות שהשיקו פעילות עסקית בישראל, ובהן גוגל ופייסבוק, מינוי מנהל רשמי מהווה סנונית ראשונה לתחילת פעילות זו.

 

 

 צילום: בלומברג

 

לפי דיווחים בעיתונות הרוסית, יאנדקס כבר החלה לחתום על חוזים עם נהגים בישראל וההשקה מתוכננת כבר בזמן הקרוב. לפי הדיווחים, השקת הפעילות בישראל היא חלק ממהלך גדול יותר של התרחבות השירות לאזורים חדשים בעולם.

 

ב־2014 רכשה יאנדקס את הסטארט־אפ הישראלי KitLocate והקימה מרכז פיתוח בישראל, אולם סגרה אותו מאז.

 

לפי נתונים שפרסמה יאנדקס, שווי יאנדקס טקסי ב־2017 היה כ־3.7 מיליארד דולר. שווי גט, לעומת זאת, הוערך באחרונה ב־1.4 מיליארד דולר. חדירת יאנדקס לשוק המקומי מהווה איום אדיר על הפעילות של חברת גט, ששולטת כיום בשוק האפליקציות להזמנת מונית בישראל. יאנדקס שולטת בשוק זה ברוסיה, המוערך ב־3‑4 מיליארד דולר.

 

התחרות רק מתחממת

 

שתי החברות כבר מתחרות זו בזו ברוסיה, אולם תחרות זו הפכה קשה יותר לאחר שב־2017 הודיעו יאנדקס ואובר כי יאחדו את הפעילות שלהן במדינה. אובר השקיעה 225 מיליון דולר בשירות זה, וכעת היא מחזיקה בכ־36% ממנו, בעוד יאנדקס השקיעה רק 100 מיליון דולר אך מחזיקה ב־59% ממנו. שיתוף פעולה זה בעצם מהווה גם דריסת רגל לאובר בישראל.

 

בישראל יש כיום כ־21 אלף מוניות פעילות, מתוכן 8,500 מחוברות לשירות של גט. לפי הערכות משרד התחבורה, ב־2017 בוצעו כ־72 מיליון נסיעות מיוחדות במוניות, במחיר ממוצע של 69 שקלים, כך שמחזור המכירות של שוק המוניות הישראלי הגיע ב־2017 לכ־5 מיליארד שקל.

 

לפי המודעה שפרסמה יאנדקס, היא מחפשת מועמד יוצא דופן שייקח על עצמו אחריות מלאה על כל הפעילות העסקית שלה בישראל. המועמד של החברה צריך להיות גמיש, בעל רוח יזמית, יכולת ניהול משא ומתן, כישורים אנליטיים וניהוליים. החברה ציינה כי תתן יתרון גדול למועמד בעל רקע בעולם המחשוב המקומי ובתפעול חברת סטארט־אפ.

 

עוד לפי המודעה, מנהל הפעילות של יאנדקס טקסי בישראל יידרש להתמודד עם הצרכים והאתגרים של החברה בשוק, לפתח ולהצמיח את פעילותה העסקית באמצעות שיתופי פעולה ורכישות של שותפים עסקיים ולפתח קשרי ממשל ענפים.

 

עוד צוין כי המועמד יצטרך לנהל את הקשרים עם נהגי המוניות, כדי שהחברה תהיה ערוכה לספק את הביקוש בעת ההשקה שלה בישראל. לשם כך, המועמד צריך לחפש שיתופי פעולה, ליזום פעולות שיווק וקידום מכירות, להגדיל את נוכחותה של החברה בישראל בקרב הקהילות הרלבנטיות ולשכור צוות מלא שיעזור לו בניהול הפעילות בישראל.

 

הדרישות שמפרטת יאנדקס במודעה מעידות על כך שהחברה למדה את השוק הישראלי היטב. התחרות בין שתי החברות ברוסיה לימדה את יאנדקס שהיא נכנסת למגרש הביתי של גט, שלא תוותר כאן בקלות על הדומיננטיות שלה.

 

לכן, המלחמה הצפויה דורשת מיאנדקס להביא לישראל לא רק את היכולות שלה להקים חברת מוניות, אלא התמודדות עם קשיים רגולטוריים וכן קשיים להיכנס לשוק שבו יש חברה דומיננטית אחת.

 

 

ארקדי וולוז', מנכ"ל יאנדקס ארקדי וולוז', מנכ"ל יאנדקס צילום: יח"צ Yandex

 

האתגר: לגייס נהגים

 

היכולת של יאנדקס לרכוש נהגים חדשים תהיה המשימה העיקרית שלה בשלב הראשון. לנהגי גט אין בלעדיות לעבודה עם החברה ולכן הם יהיו קהל היעד שלה החברה עם תנאים חדשים ואופציה נוספת להכנסה. אם לא תצליח לפתח מאגר נרחב של נהגים, ההתנסות של הציבור הישראלי עם החברה ייגמר מהר מאוד באכזבה - והישראלים יחזרו לשירות של גט. עם זאת, לנהגי גט אין הסכמי בלעדיות מול החברה, ויאנדקס תוכל לגייס אותם אם תציע להם תנאים טובים ואופציה נוספת להכנסה.

הנוסע הישראלי אמנם רואה כיום בגט את ברירת המחדל בתחום, אבל בהחלט קיים מקום לאלטרנטיבה - כזו שתציע מחיר אטרקטיבי יותר או תהווה עוד אפיק לחיפוש מונית בשעות עומס.

 

ברמה הרגולטורית, נראה שיאנדקס לא צפויה לעמוד בפני קשיים משמעותיים, להבדיל מאובר. הקשיים שעמדו בפני אובר נבעו מכך שניסתה להכניס לישראל את שירות אובר X, המבוסס על נהגים פרטיים ולא על נהגי מוניות. יאנדקס, לעומת זאת, מבקשת להפעיל שירות דומה לזה של גט, הפועל רק עם נהגי מוניות מורשים.

החדירה לישראל צפויה לעלות ליאנדקס הרבה כסף, וראייה לכך היא ההבנה שהמנהל העתידי צריך להיות בעל הבנה עמוקה בענייני שיווק וקידום מכירות ורכישה של פעילויות אחרות. לא מן הנמנע שיאנדקס תנסה לשתף פעולה עם חברות מוניות קיימות או אפילו לרכוש תחנות בעלות מספר נהגים גדול במיוחד.

 

ביוני האחרון השיקה יאנדקס בישראל תוכנית לימודים בשם Y-Data להכשרת אנשי הייטק ואקדמיה בתחומי הבינה המלאכותית. תוכנית זו, שכבר פועלת ברוסיה ובמדינות נוספות, תיפתח בחודש הבא בקמפוס של אוניברסיטת תל אביב. מדובר בתוכנית בת 30 מפגשים, והיא כוללת לימודים אינטנסיביים בתחום מדעי הנתונים, בינה מלאכותית, למידת מכונה ולמידה עמוקה. במחזור הראשון של התוכנית ילמדו 30 תלמידים, ובהם מהנדסים, מתכנתים, בוגרי תארים מתקדמים בפיזיקה, מתמטיקה, סטטיסטיקה וביולוגיה וכן בוגרי יחידות טכנולוגיות של צה"ל. במדינות אחרות שבה פועלת התוכנית, יאנדקס נוהגת להציע משרות לחלק מבוגרי התוכנית, כולל הצעות לרילוקיישן.

 

מחברת יאנדקס נמסר כי היא מעוניינת בהרחבת פעילותה למדינות ויבשות נוספות: "כאשר נהיה מוכנים נשמח לעדכן את התקשורת בישראל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x