$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

עמק הסיליקון הגיע לשלב ההשלמה

עמק הסיליקון שולח מכתב מנומס לנשיא הנבחר, פער המינים בעמק הסיליקון עמוק משחשבו, ואם אתם רוצים בוט שיילחם בגזענות, כדאי שיהיה לבן

יוסי גורביץ 14:4116.11.16
ההשכמה אחרי ליל המכשפות

 

זה התחיל בהכחשה: זה לא יכול להיות. אחר כך הגיע הכעס: המטרה המועדפת עלי היא המפלגה הדמוקרטית שבחרה את המועמדת היחידה שיכלה להפסיד. אחר כך עברנו למיקוח: אולי הוא ממנה אנטישמי לתפקיד יועץ בכיר, אבל לפחות... אה. זה השלב שבו הדכאון בעט לך בראש במגפיים ממוסמרות מעוטרות בסטטוס נתעב מהמקובל של איזה מרצה תמהוני. ועכשיו, לפחות בעמק הסיליקון עברו לשלב ההשלמה.

הנשיא דונאלד טראמפ – תתחילו להתרגל לזה – יושבע ב-20 בינואר, אלא אם הוא יחליט שהג'וב דורש יותר מדי עבודה. הוא נראה די אומלל מאז הבחירות. איך ייראה הממשל שלו? זה מה שמעסיק את כל וושינגטון כרגע, ולא רק אותה. בעמק הסיליקון התייצבו נגד טראמפ פחות או יותר מההתחלה, ועוד יותר מכך אחרי הבחירות, כשהמון מנכ"לים שלחו מיילים לעובדים שלהם שבו אמרו פחות או יותר שהם יגנו עליהם מפני הממשלה שהפכה לאויב. מצד שני, הם צריכים לעשות איתה עסקים.

 

איגוד האינטרנט האמריקאי, שמאגד 40 חברות רשת גדולות – גוגל, פייסבוק, אמזון, טוויטר ושאר הגודזילות – שלח מכתב מנומס לנשיא טראמפ שבו הם פירטו את הדרישות שלהם מהממשל שלו. הם רוצים שהוא ישמור על החוק הנוכחי כך שאי אפשר יהיה לתבוע חברות דיבה על מה שכתבו משתמשים, ושאי אפשר יהיה לתבוע אותן על הפרת זכויות יוצרים אם הן הסירו תוכן שהעלו משתמשים בזריזות. בהתחשב בכך שטראמפ איים לשנות את חוקי הדיבה כך שיהיה קל יותר לתבוע את מתנגדיו, לא בטוח שזה יקרה (אין, אגב, חוק דיבה פדרלי ספציפי.)

עמק הסיליקון משלים עם הבחירה? עמק הסיליקון משלים עם הבחירה? צילום מסך: youtube.com

 

כמו כן, רוצים שם לתקן את חוק הפרטיות כך שיחול על מיילים ויספק למשתמש הגנה במייל כפי שיש לו בתיבת הדואר. רק רגע, מה היה הרעש הזה? אה, החזיר המעופף השכונתי שוב מתדפק בחלון עם הצעת ספאם מאיזו חברת הלוואות. עוד דורש האיגוד הצפנה חזקה יותר, והוא דורש את זה מהאיש שקרא לחרם על אפל כשזו סירבה לפרוץ את האייפון ההוא. ואם אפשר, מבקשים בנימוס, גם לבטל את הסמכויות של ה-NSA לרגל אחרי אזרחים בלי צו. מה עכשיו? קישטה, חדקרן! למה אי אפשר לכתוב פה טור בשקט?

 

ויש עוד הצעות, בקשות ודרישות. חלקן הגדול סביר מאד והסיכוי שיבוצע על ידי מי שיודע שעמק הסיליקון עוין אותו נמוך מהסיכוי לאיחוד של הביטלס בים המלח.

 

רופא, רפא עצמך

 

כאמור, מנכ"לי עמק הסיליקון נזעקו להודיע שהם יגנו על העובדים שלהם מפני ממשל ריאקציונרי. אלא אם מדובר בחלק של האוכלוסיה שטראמפ התרברב שהוא רוצה לתפוס אותו באיבר מוצנע.

 

חברת גלאסדור מצאה שהפער בשכר בין גברים ונשים בעמק הסיליקון עומד על 5.9% בממוצע, חצי אחוז יותר מהפער הממוצע בכלל ארה"ב. הפער הגבוה ביותר היה בקרב מתכנתים: אם אתה גבר, אתה צפוי להרוויח 28.3% יותר מאשה בתפקיד דומה. הפער היה גבוה גם בקרב אמני משחק (גברים מרוויחים 15.8% יותר), מומחי אבטחת מידע (נשים מקבלות 14.7% פחות), אדריכלי תוכנה (נשים מופלות לרעה בשיעור של 10.6%), ומומחי SEO, שלמען האמת לא ברור לי למה מישהו משלם להם בכלל.

 

המידע של גלאסדור מתבסס על מדגם של יותר מחצי מיליון משכורות. תגובת עמק הסיליקון הקולקטיבית, כמדי רבעון, היא "זה ממש נורא, מיד נמנה את מיטב הגברים שלנו כדי שיחשבו על הבעיה".

 

רוצים להלחם בגזענות? כדאי שהבוט יהיה לבן ועשיר

 

מיד למטה, הצעדים שעליהם הכריזה אמש טוויטר לטיפול בהטרדות. אבל לפני שהיא הספיקה ליישם אותם, כמה מדענים ניסו לברר האם אפשר להלחם בגזענות בטוויטר באמצעות בוטים. התשובה היא כן, אבל.

גזענים לבנים לא מקשיבים לבוט שחור גזענים לבנים לא מקשיבים לבוט שחור

 

החוקרים התחילו בזיהוי של למעלה מ-200 חשבונות טוויטר שהשתמשו במילה nigger, "כושון", ושגם השתמשו בה תוך כדי תיוג של אנשים אחרים. כדי להיחשב ראויים למחקר, שלושה אחוזים לפחות מהציוצים שלהם היו צריכים להכיל תוכן כזה. החוקרים החליטו להתמקד באוכלוסיית הגזענם הלבנים כי זו האוכלוסיה הבולטת ביותר בתחום בטוויטר.

 

החוקרים יצרו בוט, שהמטרה שלו היה לגעור בגזען ברגע שהוא מזהה סימני גזענות. הנזיפה היתה קלה יחסית: "היי, בנאדם, זכור שיש אנשים אמיתיים שנפגעים כשאתה מציק להם בשפה כזו." הבוטים התחזו לשחורים ולבנים (השתמשו בשמות מתאימים ובתמונת פרופיל מתאימה), והחוקרים רכשו להם עוקבים מבוטים אמיתיים.

 

התוצאה היתה שאם הבוט נראה לבן והיו לו מספר גדול של עוקבים, הגזען בצד השני נבהל והוריד את השימוש שלו במילה nigger בשיעור ניכר. עם זאת, אם הבוט נראה שחור, או אם הוא היה לבן אבל עני בעוקבים, לא היתה השפעה ניכרת. המסקנה: גזענים לבנים לוקחים ברצינות לבנים אחרים, כל זמן שנראה שיש להם הון חברתי ניכר. כל השאר יכולים ללכת לחפש את החברים שלהם.

 

קצרצרים

 

1. באיחור מסוים, הפיצה טוויטר כלי חדש שמאפשר למשתמשים להלחם בהטרדה: אתה מסמן את המילים שמטרידות אותך ויותר הן לא יופיעו בנוטיפיקציות שלך. כמו כן, משתמשים יוכלו מעתה להעביר דיון למצב של mute – הוא עדיין יהיה חלק מההיסטוריה שלהם אבל אלא אם הם יחפשו אותו ספציפית, הוא לא יופיע בנוטיפיקציות שלהם. כלי שלישי שהוצג אתמול הוא הליך מהיר יותר לדיווח על דיבור שנאה. בטוויטר אמרו עוד כי הצוותים שלהם יעברו אימון מחדש בהיערכות למאבק בהטרדות ושנאה.

 

2. בעוד פייסבוק מנסה לשכנע את העולם שלא היה לה שום חלק בנצחון של דונאלד טראמפ בבחירות ושמה אתם רוצים מהחיים שלנו, במטה הבחירות של טראמפ נהנו לסתור את ההצהרות הרשמיות של החברה. כן, ניצחנו בזכות פייסבוק, הכריזו שם בעליצות – פייסבוק איפשרה לנו לגייס 250 מיליוני דולרים שהחזיקו אותנו ושלא היינו מקבלים אחרת. כאן יש לציין שני דברים: קודם כל, הנצחון של ברק אובמה ב-2008 הושג בדיוק באמצעות גיוס המון כזה, ושזו הפעם השניה שקלינטון, שנשענת על תרומות תאגידיות, הובסה על ידי כסף בגיוס המון; ושנית, שלמטה טראמפ היתה את המשמעת להסתיר גיוס של רבע מיליארד בזמן שכולם דיברו על כך שאין לו כסף.

 

3. אשר לשאלה למה בעצם פייסבוק לא עושה שום דבר כדי למנוע סיפורים מפוברקים, מומחים מצביעים על הפיל שבאמצע החדר: פעולה כזו מנוגדת לאינטרסים של פייסבוק. כל המהות של פייסבוק מיועדת לאפשר למשתמש לשתף מידע בלי לחשוב על כך יותר מדי. היא רוצה "מעורבות" של המשתמש כי זה מאפשר לפלח אותו טוב יותר ולקבל עליו יותר כסף מהמפרסמים. המודל של פייסבוק מיועד לקדם שיתוף, לא לקדם מידע אמין. זה מקרה מובהק שבו אינטרס של חברה עסקית מתנגש עם האינטרס של החברה בכללותה, אבל לא נראה שמישהו מתכוון או יכול לעשות משהו בנידון. ובעוד שפייסבוק עדיין נמצאת במצב הכחשה מוחלט, מנכ"ל לינקדין ובכירים בגוגל אמרו בכנס שחברות הטכנולוגיה צריכות לעשות חשבון נפש ביחס לחלקן בבחירות.

 

4. מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס, מצא את עצמו במצב לא נעים לאחרונה: זמן קצר לאחר שהחברה שלו סירבה לרכוש את לינקדין, היא יזמה פעולה של רגולטורים נגד מיקרוסופט, כשזו ניסתה לרכוש את לינקדין. זה נראה כמו נקמה קטנונית, אבל בניוף מתעקש שהוא שומר על האינטרס הציבורי. לדבריו, עיקר החשיבות בעסקת מיקרוסופט-לינקדין הוא מידע המשתמשים שמיקרוסופט רוכשת – לא הטרשת החברתית עצמה. הוא טוען שהרגולטורים לא נותנים מספיק את דעתם לאפשרות שרכישה מתבצעת לא עבור תשתית של חברות, אלא לשם השגת המידע על המשתמש שהן אספו. זו נקודה מעניינת גם כשהיא מגיעה מבעל עניין מובהק.

 

5. יש לכם יותר מדי כסף לשפוך על מתנות? אפל שמחה להיחלץ לעזרתכם. החברה מוציאה כעת ספר שאין להגדיר אותו אלא כשופוני: הוא מעוצב כספר לשולחן קפה שמכיל 450 תמונות מינימליסטיות של מוצרי אפל. הספר מוקדש לסטיב ג'ובס והמקדש הקטן הזה ליהירות של אפל יעלה לכם 300 דולר בלבד. 
בטל שלח
    לכל התגובות
    x