$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

חכם סיני ממוחשב: הניצחון המפתיע של הבינה המלאכותית

למרות שכבר לפני 20 "כחול עמוק" ניצח את גארי קספרוב בשחמט, עד לפני שבוע איש לא האמין ש-AlphaGo תוכל לנצח את לי סה-דול שחקן הגו הטוב בעולם

הגר רבט 20:1918.03.16

20 שנה בדיוק אחרי שהתייצב "כחול עמוק" לקרב השחמט הראשון מול גארי קספרוב נכתב השבוע פרק נוסף בהיסטוריית המשחקים בין האדם למכונה. גו אולי נשמע לאוזניים מערביות כמו תחביב של סינים קשישים, אבל מדובר במשחק מורכב עוד יותר משחמט. ניצחונו של בוט הגו מבית גוגל, AlphaGo, על האלוף האנושי לי סה־דול מדגים את קפיצת הדרך שעשתה הבינה המלאכותית בפרק זמן קצר יחסית.

 

איש לא ממש ספר את אלפא לפני הטורניר. סה־דול ניבא לעצמו ניצחון, ומומחים חזו שנצטרך לחכות עוד כעשור עד שמכונה תביס אלוף אנושי במשחק. אם בשחמט מספר מצבי הלוח האפשריים הוא עד 10 בחזקת 50, בגו מדובר ב־10 בחזקת 170. למחשבים עדיין אין יכולות עיבוד שמאפשרות לבחון כל מהלך במשחק ואת תוצאותיו, כך שגוגל נאלצה להישען על תוכנה ולא על חומרה. 

גו. 10 בחזקת 170 מצבים אפשריים גו. 10 בחזקת 170 מצבים אפשריים

 

שחקני גו אנושיים לא שוקלים כל מהלך בנפרד אלא מתבוננים בלוח ומזהים תבניות באופן אינטואיטיבי. מתכנתי AlphaGo לימדו את המערכת לחשוב באופן דומה: הם הזינו אליה מאות אלפי משחקי גו ברמה גבוהה ונתנו לה לשחק מול עצמה מיליוני פעמים. זאת טכניקה של למידה עמוקה, שבמהלכה המערכת משפרת את עצמה באמצעות התנסות. כיצד בדיוק היא עושה זאת? זו כבר תעלומה שגם הצוות של אלפא לא יודע להסביר.

 

להבדיל מלמידה אנושית, עבורה כל התנסות בודדת הינה משמעותית, בבינה מלאכותית כמות הנתונים קריטית. כמות המידע שהמערכת יכולה לשאוב ממשחק בודד היא אפסית. בלמידה אנושית, לעומת זאת, גם חוויה בודדת יכולה להוביל לתובנות. ומי שחוששים מהמכונות יכולים להתנחם בעובדה שאחרי שלושה הפסדים רצופים ניצח סה־דול במשחק הרביעי וכמעט גם בחמישי. הוא הבין, לפחות חלקית, את השיטות של יריבו הממוחשב.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x