• תפריט
הייטק והון סיכון

ישראלי גייס את משקיעי אובר לאפליקציה למכירת מכוניות

היזם עומר סביר המתגורר בארה"ב רוצה לעשות לשוק המכוניות המשומשות את מה שאובר עשתה לנהגי המוניות – אפליקציה חדשה שעוקפת את שוק סוחרי המכוניות האמריקאים. אפליקציית Beepi בהובלתו השלימה גיוס של 60 מיליון דולר

אסף גלעד 08:2212.10.14

היזם הישראלי עומר סביר גייס בשבוע שעבר 60 מיליון דולר לסטארט־אפ ביפי (Beepi) שמטרתו לשנות את שוק המכוניות המשומשות ולאפשר למכור ולרכוש מכונית משומשת באמצעות אפליקציה. לתקשורת האמריקאית אמר סביר כי מטרת החברה שהקים עם שותפו אלחנדרו רזניק, היא להקל על מכירה וקנייה של רכבים משומשים תוך הסרת אי־הוודאות הכרוכה בהסתרת פגמים ברכב, אחת הבעיות הנפוצות בשוק הרכבים המשומשים בארה"ב הנשלט כיום בידי דילרים.

 

בעת הגיוס קיבלה החברה גם תג מחיר: שווייה כעת עומד על כ־200 מיליון דולר, והיא נחשבת לרווחית שנה בלבד לאחר הקמתה.

 

התחיל מבדיקת נוכחות

 

את סבב הגיוס הגדול של ביפי הובילו משקיעים בולטים מעמק הסיליקון, בהם שרווין פישאוור, אחד המשקיעים הראשונים באפליקציית הנסיעות אובר (Uber) וכן משקיע בולט בטאמבלר שנמכרה ליאהו תמורת כמיליארד דולר. פישאוור הוביל את הגיוס באמצעות קרן שרפה שבבעלותו, ולצדו השקיעה גם קרן Foundation Capital, אחת המשקיעות הבולטות באתר גיוס ההלוואות במודל של מימון המונים הגדול בעולם, LendingClub. לסבב הצטרפו גם המשקיעים הקיימים בביפי: המשקיע היהודי פבריס גרינדה, מי שהשקיע בעברו בלאבפיקסיז הישראלית שנמכרה לגוגל בשנת 2010, ומי שסייע לסביר ורזניק להקים את ביפי; הקרנות TA Ventures ו־Rough Draft; וכן המשקיעים הפרטיים אלק אוקסנפורד, בריאן שרפלס, ג'ף ברודי, טינה שרקי וחוזה מרטין.

 

עומר סביר הוא ישראלי שמתגורר בשנים האחרונות בארה"ב, ואת ביפי הוא מנהל מלוס אלטוס שבעמק הסיליקון. לאחר שסיים תואר ראשון במדעי המחשב ומינהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה, עבר לארה"ב, שם השלים שני תארים מתקדמים באוניברסיטאות פנסילבניה וסטנפורד. במקביל ללימודיו, הקים שתי חברות תקשורת, אחת מהן היא iContact משדרות רוטשילד בתל אביב, שם שימש כסמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה מבוססת על מוצר שאותו פיתח סביר עוד בהיותו תלמיד תיכון: מערכת המיידעת מורים והורים בדבר הנוכחות של התלמידים והישגיהם בלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, מערכת שקיבלה הכרה ממשרד החינוך ובשלב מסוים אף הופצה בשותפות עמו. החברה נמכרה ב־2012 לרשת ברנקו וייס כאשר סביר כבר היה סטודנט לתואר שני במינהל עסקים ובמדעי המחשב בסטנפורד.

 

ביפי הוקמה שנה לאחר מכן בעקבות הניסיון הכושל של אלחנדרו רזניק, שותפו של סביר, לרכוש ג'יפ משומש מידי דילר מקומי בחוף המזרחי בארה"ב. העסקה שבמסגרתה שילם רזניק על הרכב 14 אלף דולר, הסתיימה עם שלוש תקלות שונות שהשביתו את הרכב למשך ימים, ושלאחריה נאלץ להוציא אלפי דולרים נוספים על תיקון הרכב תוך שהדילר מתנער מכל אחריות.

 

רזניק תבע את הדילר וניצח, ולאחר התייעצות עם המשקיע היהודי גרינדה החליטו רזניק וסביר להקים את החברה עם מודל עסקי ייחודי ששאוב מעולמן של אפליקציות כגון Airbnb ואובר. כפי שהן מפחיתות את החשדנות וחוסר האמון הכרוכות בעלייה למכונית פרטית של נהג זר או של שכירת חדר ללילה אצל מארח לא ידוע, ביפי מעוניינת להגביר את הוודאות שבקבלת הצעת מחיר הוגנת על רכב משומש. הצורך בכך גדול במיוחד בארה"ב, שוק שבו לא קיימים מכוני בדיקה כמו בישראל, ושבו כמחצית מהמכוניות המשומשות עובורת דרך דילרים.

 

עומר סביר עומר סביר צילום: אתר החברה beepi
הצלחה בסן פרנסיסקו

 

איך זה עובד? מוכר הרכב מזמין טכנאי של ביפי וזה מגיע עד לבית הלקוח, בודק את הרכב ב־185 בדיקות שונות, מעלה את פרטי הרכב למכירה באפליקציה ומציע מחיר הגבוה בכ־20% מעל מחיר המחירון. בנוסף מתחייבת החברה למכור עבורו את הרכב בתוך 30 יום. בניגוד למתרחש אצל דילרים, המחיר שנקבע אינו ניתן למיקוח. לאחר סגירת העסקה, החברה דואגת להליך העברת הבעלות מול הרשויות הרגולטוריות, ושליח של החברה מסיע את הרכב מבית המוכר אל בית הקונה, שמקבל מהחברה אחריות מלאה למרחק נהיגה של 4,800 ק"מ או 30 יום, אחריות שתקפה הן לחלקי החילוף והן לעבודה. בנוסף, לקוח שהתאכזב מהסחורה, יוכל להחזיר את הרכב עד 10 יום לאחר הרכישה ולקבל על כך זיכוי מלא.

 

החברה גייסה לפני כחצי שנה כ־7 מיליון דולר כדי להשיק את השירות בסן פרנסיסקו ולהוכיח צמיחה למשקיעים. השירות זכה להצלחה ומכר, על פי ההערכה, מעל 100 כלי רכב, עד שהפך את ביפי לחברה רווחית, מה שהביא לחברה משקיעים רבים. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x