$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

Answers נמכרת ב־700 מיליון דולר, פי 4 ממחירה לפני 3 שנים

האתר, שנוסד בישראל ונרכש ב־2011 על ידי AFCV האמריקאית ב־160 מיליון דולר, יימכר לאייפקס. העובדים הישראלים יגזרו קופון של מאות אלפי דולרים. המייסדים הישראלים לא ירוויחו דבר

אסף גלעד 12:0314.08.14

האם חברה ישראלית צריכה לעבור לבעלות אמריקאית כדי שערכה יעלה? ככל הנראה, התשובה היא חיובית כשזה נוגע לחברות הישראליות Answers.com ו־Webcollage שנמכרו ב־2011 ובשנה שעברה, בהתאמה, לידי חברת האינטרנט האמריקאית הקטנה AFCV בסכום של כ־160 מיליון דולר יחד, וכעת נמכרות כחבילה אחת לאייפקס.

 

סכום העסקה לא פורסם, אך הוא מוערך בתעשייה בהיקף שנע בין 600 ל־700 מיליון דולר, יותר מפי ארבעה מהסכום המקורי. עיקר שווי החבילה משויך לנכסיה של Answers.com, אתר השאלות והתשובות שהקים הישראלי בוב רוזנשיין בעשור הקודם.

 

בוב רוזנשיין בוב רוזנשיין

כמו במרבית סיפורי ההצלחה של השבחת חברות הייטק ישראליות, גם כאן מרבית הנהנים אינם ישראלים. המרוויחות הגדולות מעליית ערכה של החברה הן קרנות הפרייבט אקוויטי סאמיט, הבעלים המקורי של חברת AFCV שרכשה את Answers.com בשנת 2011, וכן קרן TA Associates, קרן הפעילה גם בישראל. נראה כי 50 העובדים במרכז הפיתוח הישראלי של החברה הם הישראלים היחידים שצפויים לגזור קופון מהמכירה: מאות אלפי דולרים באופציות.

 

AFCV הוקמה על ידי הצעיר האמריקאי דיוויד קרנדיש (30) כחברה קטנה מסנט לואיס העוסקת בשיווק באינטרנט, וגייסה הון של מאות מיליוני דולרים מקרן הפרייבט אקוויטי סאמיט כדי לרכוש חברות בתחום. רכישת Answers.com הישראלית בשנת 2011 ישירות מהבורסה בניו יורק תמורת 127 מיליון דולר היתה יריית הפתיחה להצלחתה. אלא שצעד זה גם לווה באווירה קשה: הוא כלל את פיטורי רוב העובדים בחברה ובהם המייסד רוזנשיין, סמנכ"ל הטכנולוגיות ג'ף שניידרמן, מנהל ה־QA הלל לוי ומנהל המוצר גיל רייך; וכן את סגירת מרכז המו"פ בירושלים, והעברתם של העובדים הנותרים למטה בסנט לואיס במדינת מיזורי. למרות כל זאת, AFCV אימצה את שמה של החברה הישראלית. אז גם התבררה האסטרטגיה של קרנדיש: בכוונתו היה להפוך את אתר השאלות והתשובות הכללי לכזה הממוקד בצרכנות. כך הפכה רשת השאלות והתשובות לרשת של תכנים צרכניים כמו השוואת מחירים, הוראות הרכבה, טיפים והמלצות על מוצרים, כאלה המרוכזים באתר המרכזי של Answers.com ומיוצאים גם לאתרים של חברות מסחריות.

 

כחלק מהאסטרטגיה החדשה ביצעה Answers.com כמה רכישות בשנים האחרונות. הגדולה ביותר היתה רכישת ForeSee בשנה שעברה בסכום המוערך ב־200 מיליון דולר, מיד לאחר שגייסה 300 מיליון דולר מ־TA ומסאמיט וכן לאחר שנטלה הלוואות. החברה הנרכשת פיתחה מערכת מבוססת ענן המאפשרת לעסקים להטמיע באתרים שלהם שאלות ותשובות מאתר Answers.com הקשורות במוצרים שלהם, ולמדוד כך את שביעות הרצון של לקוחותיהן. Answers.com רכשה בשנה שעברה גם את החברה הישראלית Webcollage ב־37 מיליון דולר, וכך חידשה את פעילותה בישראל הכוללת כיום כ־50 עובדים.

 

Webcollage אפשרה לחברות מסחריות לעדכן באופן אוטומטי את החומרים השיווקיים של המוצרים שלהן, כמו תמונות ומסמכים, בכל האתרים שבהם הם משובצים ברחבי הרשת. עם רכישת Answers.com ב־2011 כללה החברה 73 עובדים, כולם בישראל. כיום מעסיקה Answers.com קרוב ל־600 עובדים, מהם כ־50 בישראל. גם הכנסות החברה צמחו באופן משמעותי: בשנת 2012 עמדו הכנסותיה על 20 מיליון דולר בלבד.

 

בשנת 2013 סיכמה החברה את הכנסותיה ב־160 מיליון דולר, צמיחה של 800% בתוך שנה אחת בלבד. גם מאגר המשתמשים באתר גדל מ־75 מיליון ב־2011 ל־170 מיליון מבקרים באתר בחודש כיום. לאתר שותפות בפרסום עם גוגל ו־AOL המפרסמות באתר. "נדמה כי החלפת הצוות הישראלי המקורי בצעירים נמרצים מסנט לואיס, נוסף לקרבה של החברה לשוק ולחזון של קרנדיש, הם אלה ששילשו את שווייה", אמר גורם המקורב לחברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x