$
אינטרנט

התשובה לפייסבוק-אינסטגרם: למה לגוגל כדאי לקנות את פינטרסט

רכישת הרשת החברתית הצעירה והצומחת יכולה לפתוח עבור גוגל אפיקים מסחריים חדשים, כמו הצעת מוצרים המופיעים בתמונות גולשים. פינטרסט, מצדה, עשויה לגלות בקרוב שהיא זקוקה לגב משפטי חזק, שרק חברה גדולה יכולה לספק

הראל עילם 16:4510.04.12
עוד לפני רכישת אינסטגרם, שמועות עיקשות דיברו על כוונתה של פייסבוק לקנות את פינטרסט, הרשת החברתית מבוססת התמונות. בחודשים האחרונים, פינטרסט הפכה ממיזם כושל, שולי ולא מוכר לחברת ההייטק החמה ביותר בקליפורניה. לפי נתוני חברת המחקר Expedian היא הרשת החברתית השלישית בגודלה לפי כמות המבקרים, אחרי פייסבוק וטוויטר.

 

כעת, אחרי עסקת הענק, השמועות הוצתו מחדש – אבל רכישה מצד גוגל היא אפשרות הגיונית הרבה יותר. בן סילברמן, מייסד פינטרסט, הוא עובד גוגל לשעבר ועדיין מדבר על ענקית החיפוש בהערכה רבה.

 

פינטרסט (Pinterest.com) היא רשת חברתית המאפשרת למשתמשים להעלות, לשתף ולסדר תמונות. יש לה כיום למעלה מ-20 מיליון משתמשים רשומים ו-100 מיליון כניסות בחודש. לגוגל+ יש אמנם הרבה יותר משתמשים רשומים, אבל רובם לא פעילים – והיא זוכה לפחות כניסות. חשוב מכך, הקהל של פינטרסט נאמן במיוחד, ו־20% מהמשתמשים מתחברים מדי יום.

 

באופן היסטורי, פייסבוק רכשה חברות כדי לקבל את עובדיהן, וטכנולוגיה חשובה שהן היו יכולות לספק לה. למרות גודלה, רכישת אינסטגרם אינה שונה במובן זה. אינסטגרם מספקת לפייסבוק יתרון אסטרטגי בשיתוף תמונות בסלולר, תחום שהחברה חלשה בו. היא בהחלט לא רכשה את החברה עבור המשתמשים או התוכן, ממנה יש לה די והותר. גוגל מצידה לא זקוקה לאינטסגרם כמו פייסבוק – טכנולוגיית סלולר היא בהחלט אחד מהצדדים החזקים יותר שלה.

 

פינטרסט, מצידה, אינה יכולה לספק לפייסבוק כל יתרון טכנולוגי. כוחה הוא בעיצוב ובתוכן, וזאת אינה נקודה חלשה אצל פייסבוק. גוגל, מצידה, בהחלט זקוקה למעצבים איכותיים ומוכשרים. ענקית החיפוש גם לא היססה בעבר לבצע רכישות גדולות במיוחד, וגם לרכוש חברות עבור נתח השוק שלהם, שירותים קיימים או תוכן. 

 

מריצה את הגולשים לאתרי הדילים

 

פינטרסט מציגה ממשק נגיש וידידותי, שמאפשר העברת רעיונות בצורה ויזואלית. מבחינה דמוגרפית, היא נחשבת לרשת ה"נשית" ביותר - רוב מוחלט מבין המשתמשים הן נשים. מדוע? לפחות לפי אחת מהמשתמשות הסיבה היא ש"פינטרסט, כמו מרתה סטיוארט, מאפשרת לנו ליהנות מהעונג של איסוף חומרים. היא מסייעת למלא את הצרכים היומיומיים והנשיים שלנו, שהעבודה שלנו לא מאפשרת ליהנות מהם".

 

להייפ סביב פינטרסט תורם גם האופי האקסקלוסיבי של הרשת החברתית, שעדיין דורשת הזמנה על מנת להירשם אליה. פינטרסט נחשבת ל"מכה" של אנשי שיווק ופרסום, ונחשבת כיום להצלחה מסחרית מסחררת. הכוח האמיתי בפינטרסט, שאותו החברה הצעירה עדיין לא השכילה לנצל, טמון ביכולת השיווקית המרשימה שלה: רוב התמונות הן של מוצרי לייפסטייל, ויש סביבן קהילה ערה.

 

לא פחות מ-21% מהמשתמשים דיווחו שרכשו לפחות מוצר אחד שראו בפינטרסט, ואתרי דילים יומיים מציינים כי הם מקבלים יותר הפניות מהרשת החברתית הצעירה מכל המתחרות, מלבד פייסבוק. כיום, לפי נתוני חברת השיווק קונברטו, 18% מכל הרכישות שמתבצעות דרך רשתות חברתיות מגיעות מפינטרסט, והיא מעריכה שהשיעור הזה יגדל ל-40% עד סוף השנה - ועשוי אף לעקוף את פייסבוק.

 

פינטרסט. יכולה שיווקית מרשימה פינטרסט. יכולה שיווקית מרשימה צילום מסך: pinterest.com

 

גוגל יכולה למנף את הכוח המסחרי המרשים הזה. ענקית החיפוש עובדת זה שנים על מנועי השוואת מחירים וביקורות מוצרים, ועל הקמת מאגרי בתי עסק. לפני כשנתיים היא רכשו את לייק.קום,  המאפשרת תיוג מוצרים בתמונות עם קישורים לאתרים שבהם ניתן לרכוש את המוצר. שילוב טכנולוגיה כזו בתוך פינטרסט יכול להוביל להצלחה מסחרית אדירה. פינטרסט תוכל להשתלב במאמצים של גוגל להתחרות באתרי דילים יומיים כמו גרופון, שאותה ניסתה גוגל לרכוש בסוף 2010 ללא הצלחה.

 

אבל חשוב מכך, גוגל – אף יותר מפייסבוק – היא חברת פרסום. היא יודעת איך להפוך את המידע שהיא אוספת עליכם לכסף. פינטרסט היא רשת שעוסקת ב"דפי השראה", ואין משהו שחברות רוצות לדעת יותר מאשר מה מספק להם השראה – ואז למכור לכם את זה.

 

זהירות, בעיות משפטיות

 

על פי ההערכות, פייסבוק רכשה את אינסטגרם בין היתר כדי להגן על עצמה מפני פינטרסט הקטנה יותר. ספק אם היא תהיה מוכנה להשקיע סכום עתק על מנת לרכוש חברה נוספת. מספר אנליסטים העריכו כי פייסבוק רכשה את אינסטגרם על מנת למנוע מגוגל לעשות זאת, אך נראה שפינטרסט פשוט מתאימה יותר לגוגל באופייה.

 

כתב הטכנולוגיה של USA Today, ג'ון שוורץ, מאמין גם הוא שגוגל תנסה לרכוש את פינטרסט. "אבל זה מטורף", הוא מציין "בסופו של דבר, אם הן (ענקיות הטכנולוגיה, ה"ע) ימשיכו לרכוש חברות ביותר ויותר כסף, זה יפסיק להיות משתלם כלכלית. זה יכול לגרום לחברות לשקוע".

 

אף שייתכן שפינטרסט תעדיף שלא למכור את עצמה בזמן הקרוב, ותתמקד בבנייתה באופן בריא, היא עדיין אינה מייצרת הכנסות בצורה קבועה. בנוסף, היא נמצאת בנקודה משפטית בעייתית, בגלל הקלות שבה אפשר להפיץ דרכה תמונות המוגנות בזכויות יוצרים. חמור מכך, התקנון שלה אף קבע בעבר כי זכויות היוצרים של כל התמונות ברשת שייכות לה. מספר אנליסטים כבר ציינו כי ייתכן מאוד שהחברה תצטרך לדאוג בקרוב להגנה משפטית, כזו שרק חברה גדולה יכולה לספק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x