$
חדשות טכנולוגיה

חנויות הספרים נגד אפל: הקרב על התוכן הדיגיטלי מתלהט

אפל דרשה עמלה של 30%, אז גוגל ואמזון החליטו להפסיק למכור ספרים באפליקציות שלהן. עכשיו תור אפל למצוא אמצעי לחץ חדש על החברות, כדי להגדיל את ההכנסות שלה

עומר כביר 12:0327.07.11

גוגל, אמזון ו"הוול סטריט ג'ורנל" הם רק חלק מהגופים שנאלצו להוציא השבוע גרסאות חדשות לאפליקציות האייפד שלהם. הסיבה: הם מסרבים לשלב בהן אפשרות לרכוש תכנים או מינויים דרך מערכת הרכישה של אפל (In-App Purchase).

 

בפברואר שעבר הציבה אפל דרישה חדשה ומחמירה לחברות שעובדות איתה: החל ב-30 ביוני אפליקציות המוכרות תכנים נוספים באתרים חיצוניים, ובפרט ספרים דיגיטליים או מינויים לעיתונים ומגזינים, יחויבו לאפשר למשתמשים לרכוש תכנים אלו גם באמצעות מערכת הרכישה בתוך אפליקציות, באותו מחיר שבו הם נמכרים באתרים שלהן.

 

החברות נמנעו משילוב המערכת והסתפקו בהפניית המשתמשים לחנות המקוונת שלהן בדפדפן ספארי, כיוון ששימוש במערכת של אפל יעביר לידיה 30% מכל רכישה כזו, ויצמצם משמעותית - ולעתים אף יחסל לחלוטין - את הרווחים שלהן. אין פלא, לפיכך, שהגזירה עוררה התנגדות רבה, וגם הביאה לפתיחתה של חקירה של משרד המשפטים האמריקאי ונציבות הסחר הפדרלית (FTC).

 

הלחצים עשו את שלהם, ובצעד נדיר אפל הסכימה להתגמש: השימוש במנגנון הרכישה שלה יהיה בחירה בלבד, אבל למפתחי האפליקציות אסור להציע בשום אופן רכישה במקום אחר. במילים פשוטות, הבחירה שמציעה אפל היא השתמשו במערכת שלנו, או הפיצו אפליקציית תוכן שבה אין שום דרך לרכוש תוכן חדש.

 

אפל אוכפת את התקנות

 

בחודשים האחרונים היו העיניים נשואות לעבר החברות השונות: האם ייענו לאולטימטום של אפל ויציגו אפליקציות מסורסות, או אולי יסירו את האפליקציות מהאפסטור לחלוטין, כצעד של לחץ ומחאה?

 

חלף כמעט חודש מתאריך היעד המקורי שהציבה אפל, וייתכן שבזמן הזה התקיימו מגעים בין החברות השונות ואפל בניסיון למצוא פשרה. השבוע הגיעה התשובה, כשזו אחר זו החלו החברות השונות לעדכן את האפליקציות שלהן ולספק גרסאות מסורסות, ללא אפשרות רכישה בתוך אפליקציה. אפשר עדיין לרכוש דרך האתרים של החברות, אבל אסור להן להסביר למשתמשים איך לבצע את זה.

 

בין הראשונים היו יצרנית הספרים הדיגיטליים קובו והעיתון "הוול סטריט ג'ורנל", שהציגו גרסאות מעודכנות של אפליקציות האייפד והאייפון שלהם. קובו שלחה אימייל למשתמשים, שבו הסבירה להם כי מעתה יוכלו לקנות ספרים רק באתר החברה. אחר כך היא הודיעה שהיא מפתחת אפליקציית רשת מבוססת HTML5, שתאפשר לרכוש ספרים ומנויים מדפדפן ספארי, ואף לקרוא אותם דרכו.

 

"לאפל יש שליטה מלאה על האפליקציות ב-iOS", אמר סמנכ"ל הטכנולוגיות של קובו, דן לייבו, בראיון ל-Cnet. "היא קובעת את הכללים באופן חד-צדדי, ויכולה לשנות אותם בהמשך הדרך. אז העתיד שם קצת לא ודאי. יישום הרשת נותן למשתמשים שלנו עוד אופציה".

 

אפליקציית Kobo באפסטור. יעקפו את אפל אפליקציית Kobo באפסטור. יעקפו את אפל

 

"הוול סטריט ג'ורנל", שאפליקציה שלו סיפקה קישור לרכישת מינויים בדפדפן ספארי, הסיר אותו. "אנו מודאגים מכך שחוקי המינויים של אפל יוצרים חוויית משתמש רעה עבור הקוראים שלנו, אשר לא יכולים לנהל את חשבונם בקלות", אמר דובר של העיתון.

 

בארנס & נובל הסירה את אפליקציית נוק מהאפסטור, והודיעה כי היא תחזור בקרוב - ללא הקישור לרכישת תכנים באתרה, אבל בתוספת האפשרות לקרוא עיתונים ומגזינים שהמשתמש כבר מחזיק במינוי אליהם. אמזון נקטה צעד דומה עם הקינדל שלה.

 

גם גוגל מתקפלת

 

תחילה התעוררה תקווה שגוגל, היריבה הגדולה של אפל, בחרה לנקוט עמדה נחרצת: אפליקציית Google eBooks נעלמה מהאפסטור ללא הודעה או הסבר, אולם חזרה כעבור יממה - ללא קישורים לרכישת ספרים.

 

בראיון לאתר חדשות הטכנולוגיה Cnet הסביר מנכ"ל קובו, מייקל סרבינס, את המשמעות של הצעד שאפל כפתה עליהם: "אסור לנו אפילו להזכיר את האתר שלנו או להסביר למשתמשים איך לבצע רכישה. זה דבר שאמנם פשוט לעשות, אבל אנשים שמשתמשים באפליקציה בפעם הראשונה עלולים להיתקל בקשיים".

סטיב ג'ובס מציג את חנות הספרים של אפל סטיב ג'ובס מציג את חנות הספרים של אפל צילום: בלומברג

 

יצרני תוכן אחרים מצאו פתרונות יצירתיים יותר. מו"לית הענק קונדה נאסט, שאחראית למגזינים דוגמת "Wired" ו"הניו יורקר", השיקה שיתוף פעולה עם אפליקציית המגזין החברתי "פליפבורד". במסגרת שיתוף הפעולה, תוכני מגזינים נבחרים של המו"לית ישולבו באפליקציה ללא תשלום, וזו תמכור מודעות שיופיעו לצד המגזינים ותחלוק את ההכנסות עם "פליפבורד".

 

שני מפרסמים גדולים כבר הצטרפו: אמריקן אקספרס ויצרנית מכוניות היוקרה לקסוס. מדובר ברעיון שלא רק שאינו מכניס לאפל אגורה, אלא מתגמל את הגורם שבאמת הביא את הקוראים. עבור קונדה נאסט מדובר באפשרות ליצור אפיקי רווח חדשים, בלי לפגוע בקיימים.

 

באמזון כבר נמכרים יותר ספרים דיגיטליים מספרי נייר, ואפל קיוותה ליצור אפיק הכנסות חדש ורווחי במיוחד - אבל הצעדים האחידים שנקטו כל הגורמים הגדולים בתחום קברו פחות או יותר את הניסיון הזה.

 

הכדור חוזר אל אפל

 

ספק אם מדובר בסוף המלחמה. בסתיו הקרוב צפויה אפל להשיק את גרסה 5 של iOS, מערכת ההפעלה לאייפונים ולאייפדים. אחת התכונות הבולטות של מערכת הפעלה זו היא News Stand (דוכן עיתונים) - יישום המרכז את כל המינויים השונים שרכש המשתמש באמצעות In-App Purchase.

 

אפל מקווה למנף אותו להגברת ההכנסות שלה, וכדי לעשות זאת היא צריכה אפליקציות שמשתמשות במערכת שלה. ההצלחה שלה בתחום זה היתה עד עכשיו פחות ממרשימה, אבל אין ספק שהחברה מתכננת צעדי לחץ נוספים כדי לגרום למפתחים לעשות שימוש במערכת.

 

סביר שהתגובה החלבית של אמזון, גוגל, בארנס & נובל והאחרות רק תדרבן את אפל. הצעד שהן בחרו אמנם לא היטיב עימה, אבל הוא גם לא הזיק לה יותר מדי. וכשזה המצב, איזו סיבה יש לה לחשוש מנקיטת מהלכים בעייתיים נוספים?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x