שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

יש כפתור "לייק" באתר שנכנסתם אליו? פייסבוק יודעת איפה אתם גולשים

תחקיר "הוול סטריט ג'ורנל" מגלה שאתרים עם כפתורים של רשתות חברתיות מעבירים לידיהן מידע על הרגלי הגלישה של המשתמשים. פייסבוק וטוויטר אוספות את הנתונים גם אם הגולשים לא הקישו על הכפתורים, ואפילו אם הם לא מחוברים באותו זמן לרשתות החברתיות

יוסי גורביץ 11:5322.05.11

שורה של רשתות חברתיות - בהן פייסבוק, טוויטר וגוגל באזז - עוקבות אחרי התנועה ברשת של גולשיהן בכל אתר שבו יש כפתור שלהן, גם אם לא הקליקו על הכפתור. כך עולה מתחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל" שפורסם בסוף השבוע. החברות אישרו את הידיעה, אך טענו כי אינן עושות שימוש במידע.

 

פייסבוק הציגה לפני כשנה את כפתור ה"לייק" שלה, שהתברר כפופולרי מאוד: הוא התווסף למיליוני עמודי רשת ברחבי העולם (בהם גם אתר זה), ועל פי בדיקת ה"ג'ורנל" מופיע בכשליש מאלף העמודים הפופולריים בעולם. הכפתורים של גוגל באזז וטוויטר הגיעו אחר כך והם מופיעים, בהתאמה, ב-25% ו-20% מהעמודים שברשימת אלף העמודים הפופולריים ברשת.

 

כעת מסתבר כי הכפתורים לא מסתפקים רק בתיעוד העובדה שהגולש הביע את שביעות רצונו מעמוד מסוים, אלא עוקבים אחריו אקטיבית. אם משתמש פייסבוק או טוויטר ייכנס לדף אינטרנט שבו מופיע כפתור שלהן, תיעוד הרגלי הגלישה שלו יועבר לידי הרשתות החברתיות גם אם לא הקיש על הכפתור. המשתמש אפילו לא צריך להיות מחובר לרשת החברתית באותו זמן: די בכך שהתחבר אליה בחודש האחרון.

 

מומחים לפרטיות ברשת מזהירים כי מדובר בפרצת פרטיות חמורה, משום שהיא מקשרת בין הרגלי הגלישה של המשתמש ובין פרופיל הרשת החברתית שלו - מידע שעשוי להיות שימושי במיוחד למפרסמים. המידע נאסף באמצעות קובצי קוקיז - דרך מקובלת לאיסוף נתונים על הרגלי גלישה. באיחוד האירופי מתכוונים, החל מהחודש, לאסור אחרי מעקב אחר הגולשים באמצעות הקבצים בניגוד לרצונם.

 

טוויטר. יש כפתור? יש מעקב טוויטר. יש כפתור? יש מעקב

 

"מוחקים את המידע על הגולשים"

 

בשלוש החברות טענו כי הן אינן עושות שימוש במידע. מפייסבוק נמסר כי היא שומרת את הנתונים על הגולשים, אך עושה שימוש במידע לצורכי פרסום רק אם המשתמש הקיש על כפתור ה"לייק" בעמוד מסוים. גוגל אמרה כי היא מבצעת אנונימיזציה של המידע, כך שאי אפשר יהיה לקשר בין גולש ובין הרשת החברתית.

 

החברות התייחסו גם לסוגיית שמירת המידע האישי על הגולשים: בטוויטר מסרו כי המידע אינו נשמר - אלא נמחק מיידית. גוגל אמרה כי היא שומרת אותו כשבועיים באופן אנונימי, ואז מוחקת אותו. מפייסבוק נמסר כי היא שומרת את המידע ל-90 יום.

 

החשיפה של ה"ג'ורנל" מתפרסמת בשעה שהקונגרס האמריקאי עורך חקירה בנוגע למעקב של חברות טכנולוגיה אחרי משתמשים, בעקבות פרשת המעקב באייפון.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x