$
חדשות טכנולוגיה

הקרב על המפיצים: גוגל מציעה אלטרנטיבה נוחה למודל של אפל

מנכ"ל גוגל אריק שמידט הודיע על Google One Pass - שירות הפצה לטאבלטים, סמארטפונים ואפליקציות. המהלך מגיע על רקע מודל המינויים החדש והקשחת חוקי חנות האפליקציות של אפל, שמעוררים זעם מצד יצרני תוכן

שי ענבל 20:0616.02.11

על רקע המחאה שמעורר מודל המינויים החדש של אפל, המכריח את המפיצים והמפתחים לתת לה 30% מרווחיהם, גוגל מודיעה היום כי תציע מודל מתחרה. המיזם, העונה לשם Google One Pass, מאפשר למפיצי תוכן למכור מינויים, מאמרים יחידים ושאר תכנים, כאשר המיקוד הוא במדיה כתובה. פרטי המיזם עדיין לא ידועים במלואם, אם כי בפוסט בבלוג הרשמי של גוגל נכתב כי One Pass יאפשר גישה לתוכן בתשלום בפלטפורמות כמו אתרי אינטרנט ואפליקציות מובייל וירוץ על טאבלטים, סמארטפונים ו"אתרים" (כאשר הכוונה היא כנראה לדפדפנים שולחניים). הגישה תתבצע עם שם משתמש וסיסמה דרך שירות התשלומים Google Checkout.

 

במסגרת המיזם תגרוף גוגל רק 10% מהרווחים בעת תשלום ורכישות חד פעמיות. בניגוד לאפל, השימוש ב-One Pass אופציונלי ואין חובה על המפיצים להשתמש בו, או למכור דרכו תוכן במחיר מסוים. אפל מכריחה את המפיצים למכור דרכה תוכן במחיר זהה או זול יותר מזה שנמכר מחוץ לחנות האפליקציות שלה. בנוסף, מסתמן כי ב-One Pass המידע של המשתמשים יהיה ברשות יצרניות התוכן - זאת בניגוד לאפל שבברירת המחדל שומרת את הפרטים אצלה ומשאירה את מתן הפרטים האישיים למפיצים אופציונלי. על פי TechCrunch, המידע שיגיע למפיצים על ידי גוגל הוא שם, מיקוד וכתובת מייל - אך לא פרטי אמצעי התשלום. משתמשים יוכלו למנוע את שיתוף התוכן עם המפיצים, אך רק לאחר פעולה מפורשת (Opt-Out) - ההפך מהמצב אצל אפל (Opt-In עבור שיתוף).

 

שירות One Pass כרגע זמין בקנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה וארה"ב. בין שותפי התוכן הראשונים של גוגל שהוצגו על ידי שמידט ניתן למנות את Popular Science, Media General ואחרים. יש לציין שאף אחד מהם אינו בכיר כמו תאגיד ניוזקורפ, שמציע את The Daily באפסטור. 

 

 

מודל המינויים החדש שהציגה אפל, שלווה בשינוי תנאי הרישוי באפסטור בכל הקשור לשירותי תוכן ותכנים הנמכרים כ-In-App, מעורר סערה בקרב יצרני תוכן: חברות כמו Rhapsody, המחזיקה באפליקציה באפסטור, הודיעו כי הן שוקלות את צעדיהן

 

התנאים תקפים גם לגבי אפליקציות כמו קינדל, שנאסר עליהן לקשר לדף רכישה בדפדפן, והן יכולות רק להציע רק קניה דרך האפליקציה. הדבר מונע מהמפתחים להישאר באפסטור ועדיין לקבל 100% מהרווחים, משום שמוערך שמשתמשים מעטים יטרחו לבצע את הרכישה מחוץ לאפליקציות.

 

בנוסף, גוגל צפויה להשיק מנגנון מנגנון תשלומים In-App עד סוף הרבעון הנוכחי. המנגנון הודגם לראשונה בעת הצגת Honeycomb בתחילת החודש. היכולת לבצע רכישות בתוך אפליקציות תאפשר למפתחים להציע שדרוג ליישומיהם, ושירותים אחרים שיוצגו לאחר שהמשתמשים כבר הורידו את האפליקציה.

 

בניגוד לאפסטור, חנות האפליקציות של גוגל, האנדרואיד מרקט אינה כוללת תהליך אישור, ומפתחים יכולים להציע אפליקציות להורדה דרך אתריהם או בכל דרך עקיפה אחרת. מנגנון ה-In-App Purchases קיים באפסטור של אפל זה שנה וחצי, אולם עד כה מפתחים יכלו להציע אפשרות לרכוש שירותים ותכנים מחוץ לאפליקציה בכל מחיר שרצו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x