$
סטארט-אפים והון סיכון

דיווח: ג'ג'ה לקראת מכירה ב-400-200 מיליון דולר

מיקרוסופט, סיסקו וטלפוניקה אירופה מנהלות מגעים לרכישת הסטארט-אפ הישראלי-אוסטרי, כך על פי דיווח טקראנץ'. באוגוסט חתמה ג'ג'ה על הסכם עם מיקרוסופט לאספקת שירותי ה-VoIP שלה לארגונים

אסף גלעד ומאיר אורבך 16:4510.11.09

ענקיות הטכנולוגיה בעולם רבות על חברת הסטארט־אפ הישראלית־אוסטרית ג'ג'ה. בלוג הטכנולוגיה טקראנץ' מדווח על מאבק בין מיקרוסופט, סיסקו וטלפוניקה אירופה על רכישתה של החברה. על פי הדיווח, שווייה של ג'ג'ה נע בין 200 ל־400 מיליון דולר, וההערכה בטקראנץ' היא שהעסקה תיסגר לפי תו המחיר הגבוה.

 

מקורב לג'ג'ה אישר שהחברה אכן נמצאת במשא ומתן מתקדם עם החברות המדוברות. להערכתו, סיסקו היא בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לרכישתה של ג'ג'ה. חברת סיסקו נמצאת לאחרונה במסע רכישות מסיבי, שבמסגרתו היא משקיעה מיליארדי דולרים. טלפוניקה אירופה O2 היא זרוע הסלולר של טלפוניקה באירופה, ורכישתה של ג'ג'ה חשובה לה לצורך כניסה מיידית לתקשורת קולית באינטרנט, תחום התופס תאוצה בעולם. על פי הערכות techcrunch, סיכוייה לרכוש את החברה אינם הגבוהים.

 

המקורב לג'ג'ה הוסיף כי אין לפסול התמודדות של חברות אחרות על רכישת החברה, לרבות ענקית החיפוש גוגל. זו רכשה בימים האחרונים את חברת Gizmo5, העוסקת בתחום המשיק לחברת ג'ג'ה בתמורה לכ־30 מיליון דולר. אותו מקורב לג'ג'ה מעריך כי גוגל זקוקה לטכנולוגיה של ג'ג'ה כהשלמה לטכנולוגיה של Gizmo5, המתרכזת בלקוחות ולא ביישום העסקי.

 

מתחרה בסקייפ

 

ג'ג'ה מוכרת בעיקר כחברה שחיברה את מכשירי הטלפון המסורתיים לשיחות VoIP (העברת קול על רשת האינטרנט). להבדיל מסקייפ ומשירותים נוספים שמאפשרים שיחות טלפון באמצעות המחשב, ג'ג'ה ביקשה לשמר את חוויית השיחה המוכרת מהטלפון הביתי: את השיחה מזמינים באתר האינטרנט של ג'ג'ה, והשירות כבר דואג לחבר בין הטלפונים הרגילים של המשוחחים.

 

מימין: עמיחי אורן מנהל מרכז ג'ג'ה, ושוקי ברבש מנהל הפיתוח וצחי אפרתי מנהל הטכנולוגיה לניידים מימין: עמיחי אורן מנהל מרכז ג'ג'ה, ושוקי ברבש מנהל הפיתוח וצחי אפרתי מנהל הטכנולוגיה לניידים צילום: אוראל כהן

 

"היום יותר מ־15% מהטלפוניה בעולם עוברת על VoIP", אמר עמיחי אורן, מנהל המרכז של ג'ג'ה בישראל, בראיון ל"כלכליסט" שנערך עמו לאחרונה. "אתה יכול להרים את הטלפון בבית, לחייג לארה"ב והשיחה תעבור על תשתית VoIP. זורם בזה המון כסף. כל תעשיית הטלקום העולמית עוברת לתשתיות VoIP: עלויות ההקמה והתפעול זולות, ואתה יכול להביא שירותים מתקדמים כמו אבטחת מידע או אנונימיות".

 

שחקנית מובילה בתחום ומתחרה של ג'ג'ה היא חברת סקייפ, שלאחרונה נהפכה לחברה עצמאית מחוץ לחברת eBay. כש־eBay הסירה את כפתור השיחה של ג'ג'ה מאתר הבית שלה, בג'ג'ה הבינו שכדי לצאת מהתדמית של כפילת־סקייפ יהיה עליהם לשחק במגרש אחר. כך פנתה החברה למגזר העסקי, ופיתחה עבור חברות תקשורת גדולות מערכת המאפשרת לנהל שיחות VoIP הכוללות שירותי חיוב (בילינג) ושירותי ערך מוסף. הפריצה הגדולה של החברה נרשמה בסוף 2007, עם תחילת העבודה עם חברת הסלולר היפנית אי־מובייל. אחר כך באו חברות כמו match.com ו־eHarmony. בחודש מאי 2008 הכריזה גם ענקית האינטרנט יאהו כי ג'ג'ה תנהל את פלטפורמת ה־VoIP שלה, עסקה שהביאה את ג'ג'ה לעשרות מיליוני משתמשים חדשים והכניסה לקופתה מיליוני דולרים.

 

בראיון ל"כלכליסט" שנערך לאחרונה סיפרו אנשי ג'ג'ה על חלומם להפוך את החברה ללא פחות מקומברס ואמדוקס בכפיפה אחת. היא כבר יכולה להציע לארגונים שירותי ניהול שיחות ולתפור אותם לפי דרישה באינספור שירותים: בילינג, בינה עסקית, שיחות בהזמנה, שיחות ועידה, שיחה אנונימית, פרסומות בטלפון ואפילו שירותי תרגום אונליין. כיום מגיע רוב ההכנסות מניהול שירותי טלפוניית VoIP עבור אתרי צ'אט. בשנה הבאה, כך מאמין אורן, תשלוט ג'ג'ה בכל הענף. כנראה החלומות האלה יתגשמו כבר בחברה הבאה שיקימו.

 

ג'ג'ה חתמה באוגוסט האחרון על הסכם ענק עם מיקרוסופט, שעל פי דיווח טקראנץ' היא אחת המועמדות לרכישת החברה. ג'ג'ה נהפכה לשותפה של מיקרוסופט באספקת שירותי טלפוניה לארגונים, ותתחרה ישירות בכל מפעיל תקשורת מקומי. שתי החברות יציעו יחד שירות לארגונים, המנהל את כל השיחות היוצאות והנכנסות לטלפונים נייחים, סלולריים או שירותי מסנג'ר באמצעות שירות מבוסס ענן מחשוב, שיימכר בתוך חבילת מיקרוסופט OCS. ג'ג'ה היא רק אחת מארבע ספקיות שבאמצעותן תשווק מיקרוסופט את הטכנולוגיה, אך היא היחידה שתאפשר גם חיבור לטלפונים סלולריים. כמה ארגונים גדולים בוחנים את הטמעת המוצר שלה, שעשוי להיהפך למנוע הצמיחה העיקרי של החברה כבר בשנה הבאה.

 

לאחר החתימה על העסקה עם מיקרוסופט אמר ל"כלכליסט" עמיחי אורן, מנהל הפיתוח של החברה, כי "אנחנו מנתקים את הארגונים שאליהם אנו פונים מהגיאוגרפיה שבה הם נמצאים, כך שנוכל לנהל כאן שיחות של ארגונים שנמצאים במדינות אחרות. השירות של ג'ג'ה נמכר במסגרת חבילת התוכנות הארגוניות מיקרוסופט OCS, שמציעה יישומי דואר אלקטרוני, מסרים מיידיים, שיחות ועידה ושיחות על גבי הרשת בטכנולוגיה של VoIP".

 

ביוני 2009 דיווחה החברה על שיחת המיליארד שנעשתה על גבי שירות השיחות שלה. על פי הדיווח של מנכ"ל החברה, השיחה נעשתה בשירות השיחות של יאהו.

 

חסמב"ה ברעננה

 

ג'ג'ה נוסדה באוסטריה בתחילת 2005 על ידי רומן שרף ודניאל מטס. בשלהי 2005, אחרי שקיבלה השקעה מקרן הון הסיכון סקויה, החליט אחד השותפים הבכירים בסקויה, מייקל מוריץ (מי שהוביל את ההשקעה של הקרן בגוגל וביאהו, א"ג ומ"א), להפקיד את פעילות הפיתוח שלה בידי שותפו בישראל, חיים סדגר. יאיר גולדפינגר, מהוגי ICQ, הצטרף אף הוא להשקעה בג'ג'ה, והוא זה שהביא את עמיחי אורן לעמוד בראש המרכז הישראלי.

 

המבנה הישן שבו שוכנת ג'ג'ה בישראל, באזור התעשייה של רעננה, מוסווה מהעין. כמו חבורה סודית שפועלת במעבה האדמה, ג'ג'ה מעוניינת להישאר הרחק מהתודעה המקומית. מי שחולף בחוץ לא יודע שבפנים מסתתרת אחת החברות הצומחות ביותר בתקשורת העולמית, המשמשת צומת מרכזי לעשרות מיליוני דקות של שיחות טלפון בחודש, מכל העולם. מישראל מנוהלות רוב פעילויות החברה: פיתוח, בקרת איכות, כמו גם פעולות התפעול, לרבות ניהול השיחות, בילינג, בינה עסקית, אבטחת מידע ואפילו בקרת רמאויות.

 

החברה מעסיקה 70 עובדים במרכז הפיתוח ברעננה. עד היום גייסה כ־28 מיליון דולר. בין משקיעי החברה ניתן למנות את אינטל קפיטל, סקויה, גלובספאן, דויטשה בנק והיזם יאיר גולדפינגר. היום יש לג'ג'ה 15 מיליון מנויים פרטיים ב־122 מדינות, ועוד 15 מיליון משתמשים המאוגדים במנויים עסקיים. בשנה האחרונה צמחה החברה ב־700%, והכנסותיה עברו את רף ה־50 מיליון דולר. חלקן של המפעילות הסלולריות וספקיות החומרה מהפעילות של ג'ג'ה עשוי אף לשלש את עצמו.

 

מחברת טלפוניקה נמסר כי החברה אינה מגיבה לשמועות. לא ניתן היה להשיג את תגובותיהן של מיקרוסופט, סיסקו וגוגל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x