NextGen Banking
"בנקאות פתוחה חוסכת ללקוח אלפי שקלים בשנה"
יעלי דרשביץ־תמרי, סמנכ"לית מוצר ב־ONE ZERO אמרה את הדברים במסגרת שבוע השידורים של כלכליסט ובנק ONE ZERO על חדשנות בבנקאות. סער זכריש, מנכ"ל Bizi, הדגיש ש"הרפורמה גורמת לתחרות על הלקוח בלי שהוא צריך להתאמץ". אורן גולדשטיין, מנכ"ל Family Biz: "הלקוח יכול לראות את כל החשבונות שלו"
"בנקאות פתוחה מאפשרת לשחקנים אחרים להתחרות עליך בלי שאתה צריך להתאמץ, ובלי שהבנק שלך או חברת הביטוח יכולים לעצור את זה", אמר סער זכריש, מנכ"ל הסטארט־אפ Bizi, בפאנל שנערך במסגרת שבוע שידורים של כלכליסט ובנק ONE ZERO בנושא חדשנות בבנקאות. שקד גרין מכלכליסט הנחה את הפאנל, שבו השתתפו גם יעלי דרשביץ־תמרי, סמנכ"לית מוצר בבנק ONE ZERO, ואורן גולדשטיין, מנכ"ל Family Biz. הפאנל עסק ברפורמת הבנקאות הפתוחה, וספציפית באופן שבו היא יכולה להגביר את התחרות ולאפשר לנו לקבל החלטות כלכליות טובות יותר.
מתייחסים לרפורמת הבנקאות הפתוחה כשינוי פרדיגמה ביחסי בנק־לקוח ובבעלות על המידע.
דרשביץ־תמרי: "זו רפורמה מדהימה של בנק ישראל, שמאפשרת ללקוחות לשתף את המידע שלהם עם גופים פיננסיים. לקוחות מקבלים היום הצעות לפתוח כרטיס אשראי או חשבון בנק עבור פיקדון ב־5%, אבל שואלים את עצמם 'איך אנהל עוד חשבון? איך אדע שמועד הפירעון של הפיקדון הגיע, איך אשלוט בהוצאות שלי בכרטיס החוץ־בנקאי?' .
"דמיינו בנק שנותן לך אפשרות לחבר את כל המידע הפיננסי שלך, ומעדכן אותך כשאתה מגיע לניצול מסגרת האשראי בחשבון מסוים, כשאתה מתחיל לשלם דמי כרטיס על אחד מכרטיסי האשראי שלך או כשנפרע לך הפיקדון. הרפורמה מאפשרת לגופים פיננסיים לתת לי תמונה מלאה על כל המידע הפיננסי שלי, גם כשהוא נמצא אצל גופים אחרים. התמונה המלאה הזאת מאפשרת לבנקים או למחוללי התחרות החדשים להיכנס לשוק ולהתחרות על הלקוח, ומאפשרת ללקוח לחסוך אלפי שקלים בשנה בזכות הצעות אטרקטיביות.
איך זה נראה מהזווית של Family Biz?
גולדשטיין: "אנחנו מסתכלים על זה מהפוזיציה של התא המשפחתי ושל אינדיבידואלים שונים ועוזרים להם לאסוף את כל המידע למקום אחד, לאפליקציה שלנו, ועל בסיס זה מציעים אלטרנטיבות.בזכות זה שאני יכול לשתף מידע בצורה מאובטחת ולפי תקן מוגדר, השליטה בעצם חוזרת אליי. אני יכול להשוות, להתמקח, להבין מה הלך לאן, כמה אני משלם על איזה מוצר, ובזכות זה לשפר את מצבי".
למעשה זה לא רלבנטי רק לצרכנים, אלא גם לעסקים.
זכריש: "בנקאות פתוחה מאפשרת לי להכיר את בית העסק בתוך שנייה. אם אתה עכשיו עסק שרוצה לקבל הצעה לאשראי בתנאים יותר טובים, כל מה שאתה צריך לעשות זה להיכנס ולמלא כמה שאלות, לתת לי הרשאה בתהליך של שתי דקות, ואני מקבל את כל המידע בצורה מאובטחת ומסודרת. עכשיו אתחרה בשביל לתת לך הצעה טובה יותר. בנקאות פתוחה מאפשרת לשחקנים אחרים להתחרות עליך בלי שאתה צריך להתאמץ".
דרשביץ־תמרי: "הבנקאות הפתוחה היא עבורנו לא רק פיצ'ר משמעותי מאוד, אלא זרז. היא מאפשרת לנו לבנות אמון עם הלקוח בצורה מהירה".
גולדשטיין: "אצלנו אתה יכול לראות את כל הבנקים שלך, ממש חשבון ליד חשבון, את כרטיסי האשראי, וגם את הביטוחים, הפנסיות, ההשקעות, ההלוואות והמשכנתא. אנחנו עוזרים לך טכנולוגית להגדיר יעדי הוצאות והכנסות, ומאפשרים לך לחסוך. דבר שני, אנו מאפשרים לך לשפר את התנאים, לחסוך כסף או לפזר משכנתא שחונקת אותך".
זכריש: "אצלנו 70% נותנים הסכמה לבנקאות פתוחה. זה לא תמיד עובד, לפעמים יש גליצ'ים, לפעמים בצד של הבנק זה לא חוזר כמו שצריך, אבל יום־יומיים ואתה פותר גם את זה ומאותה נקודה המידע זורם".























