סגור
פורום היוניקורנס פאנל תמי ברונר, בועז דינטי, רוני זהבי, יריב לוטן

פורום היוניקורנס
תמי ברונר: "בשנה שעברה יכולנו להגיד 'תצמחו בכל הכוח', היום צריך לדייק יותר"

השותפה בקרן ורטקס אמרה את הדברים במסגרת הפאנל "אסטרטגיית צמיחה בעידן של אי ודאות", שהתקיים בפורום יוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט. מנכ"ל הייבוב רוני זהבי הזהיר כי "הרבעון השלישי יסמן אם משקיעים בצמיחה או מפטרים"

"הרבעון השלישי הוא קריטי, והוא יסמן את הסנטימנט לשנה הבאה - האם משקיעים בצמיחה או מפטרים?", כך אמר רוני זהבי, מייסד-משותף ומנכ"ל חברת הייבוב (HiBob) בפאנל "אסטרטגיית צמיחה בתקופה של אי ודאות", שנערך היום בפורום יוניקורס של כלכליסט ודיסקונט. "לדעתי, יהיה עוד סבב של פיטורים וקיצוץ משכורות לקראת סוף השנה", הוסיף זהבי במסגרת הפאנל בהנחיית אליחי וידל מכלכליסט, "וזה יהיה סיבוב לא קטן וכואב, אבל בסוף כל ירידה יש עלייה".
עם זאת, זהבי סייג מיד את דבריו ואמר: "המשקיעים תמיד ישדרו יותר פסימיות, כי יש להם אינטרס לעשות זאת, ואצל היזמים זה הפוך - הם אופטימיים יותר, כי אחרת אין לנו מה לעשות. הייבוב צומחת, יש 600 עובדים ו-2,400 לקוחות בעולם. רוב החברות עשו פאוזה, אבל כבר חזרו לתוכניות העסקיות שלהן. היום יש קונזצנוס על כך שהרבעון השלישי הוא רבעון של 'בואו נראה ונחכה' - האם השוק יגיע לתחתית או לא. אבל כולם חושבים על 2023, ושם אי אפשר לגדול אם לא מגייסים עובדים או מתחילים לפעול בשווקים חדשים. צריך לחשוב על כמה כסף יש, ולפעול לאתר אותו אם צריך, אבל כמו שנכנסנו לתקופה הזאת גם נצא ממנה. אני הייתי כבר ב-2003, ואז כולם אמרו שהכל נורא, אבל ב-2005 כולם כבר טסו לשמיים. התעשייה יודעת לצאת מהמשבר".
4 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 רוני זהבי מייסד משותף ומנכ"ל HiBob
כנס פורום היוניקורנס 2022 רוני זהבי מייסד משותף ומנכ"ל HiBob
רוני זהבי מייסד-משותף ומנכ"ל HiBob. "כמו שנכנסנו לתקופה הזו גם נצא ממנה
(צילום: אוראל כהן)

משתתפי הפאנל מצד המשקיעים מיהרו להגיב לדברי זהבי: "שכחת להגיד כמה חברות נסגרו עד 2005", אמר בועז דינטי, שותף-מנהל בקרן ההון סיכון קומרה, שמתמחה בהשקעות בחברות צמיחה, "גם המשקיעים אופטימיים, אבל אם השווקים נופלים והמכפילים של חברות ירדו מ-20 ל-2, האינפלציה דוהרת, יש מלחמה, אז מה זה מיתון, אם לא עכשיו? מה צריך לקרות כדי שתגידו שיש מיתון?"
4 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 יריב לוטן
כנס פורום היוניקורנס 2022 יריב לוטן
יריב לוטן
(צילום: אוראל כהן)
גם תמי ברונר, שותפה בקרן ורטקס, חיזקה את גישת המשקיעים: "אנחנו בוודאות בתקופה של אי ודאות ושינויים בשוק. הדבר הראשון שאמרנו לחברות שלנו היה שמתחילה אי ודאות, אבל צריך להמשיך לפעול. יש הבדל בין חברות פרטיות גדולות לקטנות. בקטנות יש בשלבים המוקדמים רעידה. חברות בשלב הסיד מתקשות להגיע ללקוחות. בשלבים מוקדמים כמו איי - לפני שנה אפשר היה לגייס בקלות, והיום רק מדברים על קצב שריפת מזומנים. אנחנו, בורטקס, רואים הרבה פחות יזמים בשלב הסיד, ואז כשמגיע צוות טוב מתפתחת מלחמה על ההשקעה - אז השווי עולה וגם הגיוס גדל".
4 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 תמי ברונר שותפה Vertex
כנס פורום היוניקורנס 2022 תמי ברונר שותפה Vertex
תמי ברונר, שותפה בקרן ורטקס. "לא שיחררנו מצגת עם הוראות הפעלה, אבל בחנו אם המטרות שהוצבו ריאליות"
(צילום: אוראל כהן)

זהבי מהייבוב ציין בתגובה: "ההשוואה בין חברות ציבוריות לחברות פרטיות היא מאתגרת במצבים כאלה. לחברה פרטית אנחנו יכולים לקחת סיכונים מחושבים, לפתוח שווקים חדשים, קווי מוצר חדשים - מה שאין לציבורית, כי היא במלחמה הרבעונית. גם הנזילות בציבוריות עולה ויורדת, ואצל הפרטיות השווי פחות תנודתי".
אבל מה המצב האמיתי בשטח?
"יש שינוי בשוק, אבל חשוב לקבל פרספקטיבה", אמר יריב לוטן, סמנכ"ל מוצר, פיתוח ומידע בסטארט-אפ ניישן סנטרל, שמנהלת את פלטפורמת המידע פיינדר על אודות גיוסי ההון של חברות הייטק ישראליות. "בין 2020 ל-021 קפצנו בהשקעות פי 2.5, ועכשיו רואים ירידה, אבל היא קלה יחסית. בחציון הראשון של 2022 גיוסים ירדו ל-10 מיליארד דולר, וזאת לעומת 12 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. יש גם ירידה של 40% במגה ראונדס בחציון הראשון של השנה".
4 צפייה בגלריה
כנס פורום היוניקורנס 2022 בועז דינטי שותף־מנהל Qumra Capital
כנס פורום היוניקורנס 2022 בועז דינטי שותף־מנהל Qumra Capital
בועז דינטי שותף־מנהל Qumra Capital
(צילום: אוראל כהן)

דינטי חיזק ואמר כי "עדיין יש הרבה כסף בקרנות, ואת זה לא היה ב-2001. אם תבוא חברה טובה בכל שלב שהוא - וכמובן שחברה שכבר גייסה לפי שווי של מיליארדים תהיה דילמה - אבל חברות עם מטריקות טובות שגייסו בשוויים הגיוניים, עבורן יש הרבה כסף בשוק".
עד כמה אומרות היום הקרנות לחברות הפורטפוליו באופן גורף לקצץ?
דינטי: "חד-משמעית לא אומרים, אחרת אפשר היה לתת נוסחאות וספר הוראות, אבל הכל תלוי במצב החברה, בשוק שלה, בגודל שלה. אין הוראות לכולם לקצץ 10%, ומשקיע שנוהג כך עושה דבר לא חכם. למשל, חברה בוגרת שיודעת לצמוח 20% ושורפת 5 מיליון דולר בחודש נמצאת בבעיה, כי היא לא תצליח לגייס כסף, והסיכוי שהיא תמות גבוה, או שמישהו יקנה אותה במחיר לא אטרקטיבי. בחברה כזאת חייבים לשנות משהו ולהתייעל. בחברות הטובות אולי להפך, צריך להשקיע, להביא את האנשים שהיה קשה להביא קודם לכן, לבצע רכישות. עוד שנתיים-שלוש נצא מהסיטואציה הזאת. חוץ מזה, צריך להבין שלגייס כסף היום זה לא קל כמו שהיה בשנתיים האחרונות. אנשים מסתכלים על שוק ההנפקות, ושם לא היו הנפקות מאז דצמבר. קשה לקבוע את רמות השווי".
סיכמה את הדברים ברונר שאמרה: "גם אנחנו לא שיחררנו מצגת עם הוראות הפעלה, אבל כן עברנו על חברות הפורטפוליו אחת-אחת ובחנו אם המטרות שהוצבו הן ריאליות, או שאולי צריך לדייק בהתאם למצב. אבל לכל אחת יש מגוון רחב ושונה של השפעות. בשנה שעברה יכולנו להגיד 'תצמחו בכל הכוח', והיום צריכים להיות יותר מדויקים".