סגור
אירוע טק עצמאות - יואל אסתרון
(צילום: קובי קואנקס, סיני דוד)

טק עצמאות
"למרות הכאב והשכול, חייבים להמשיך לחזק את הכלכלה בכלל וההייטק בפרט"

אירוע טק עצמאות השנתי של כלכליסט התקיים השנה בצל המלחמה ובאיפוק המתבקש; מו"ל כלכליסט, יואל אסתרון: "האירוע הוא הוקרה ליזמים ויזמיות שמעניקים לנו תקווה והשראה"

מי שהצליח ב-2023, יצליח בכל מצב - כך ניתן לסכם במשפט אחד את חבורת הסטארט-אפים המבטיחים של "כלכליסט" השנה. 12 החודשים שחלפו מאז יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל ומאז שראה אור גיליון "50 הסטארט-אפים המבטיחים" הקודם, היו הקשים ביותר בתולדות תעשיית ההייטק המקומית.
עוד לפני המלחמה, היו ברקע שינויים חריפים בתנאים המאקרו כלכליים שהובילו לסגירת ברז הכסף להייטק, וגם ניסיון ההפיכה המשטרית. דירוג הסטארט-אפים המבטיחים של 2024 כולל הפעם יותר חברות צעירות מתוך החלטה לרענן ולחדש את הרשימה. לא תמצאו בדירוג חברות שהוקמו לפני 2017, אך תמצאו בו הרבה יותר מרק סייבר (וכן, אפשר היה להרכיב רשימת 50 הסטארט-אפים מעולם הסייבר בלבד), אלא גם פודטק, מדעי החיים ולא פחות חשוב בשנה הנוכחית - חברות עם טכנולוגיות שמסייעות בשדה הקרב או נולדו בו.
2 צפייה בגלריה
מו"ל כלכליסט יואל אסתרון באירוע טק עצמאות 2024
מו"ל כלכליסט יואל אסתרון באירוע טק עצמאות 2024
מו"ל כלכליסט יואל אסתרון באירוע טק עצמאות
(צילום: קובי קואנקס)

2 צפייה בגלריה
טק עצמאות 2024
טק עצמאות 2024
טק עצמאות 2024
(צילום: קובי קואנקס)
בדברי הפתיחה לאירוע טק עצמאות, שנועד להצדיע להייטק הישראלי ולציין את דירוג הסטארט-אפים המבטיחים של כלכליסט ל-2024, אמר מו"ל כלכליסט יואל אסתרון: "שאלו אותי אם התלבטנו. התשובה היא: לא. עם כל הכאב, האובדן והזעם, עם כל השכול על הרוגינו והחרדה לגורל החטופים והחטופות, אנחנו חייבים להמשיך לחזק את הכלכלה בכלל וההייטק בפרט. האירוע המסורתי של כלכליסט, הפעם באיפוק המתבקש, הוא הוקרה ליזמים ויזמיות שמעניקים לנו תקווה והשראה".
בגלל התקופה, היזמים הצעירים שתפגשו לאורך הדירוג חוו אתגרים חריגים במורכבותם, כאלה שמנהלים ותיקים רבים לא התנסו בהם מעולם. החל מגיוס מילואים נרחב שהותיר את רוב החברות ללא 15%-20% מכוח האדם (לעתים ם המייסדים והמנהלים הבכירים), ועד עוצר הטיסות שהקשה על פגישות עם משקיעים פוטנציאליים.
למרות זאת, ואולי דווקא בגלל, המציאות הלא פשוטה של מאי 2024, החברות הזוכות הן חברות בוגרות ואחראיות יותר מאי פעם. ניכר כי בגלל אוסף הגורמים המאפיינים את תעשיית ההייטק בשנים האחרונות, חברות מתחילות לחשוב על התאמה מדויקת של מוצר לשוק ועל מכירות בשלבים מוקדמים הרבה יותר מבעבר מצד אחד. מצד שני, גם כשהן צומחות במכירות, הן לא ממהרות לצמוח בכוח אדם ומקפידות לשמור על מבנה הוצאות מבוקר. כולן, החל מ-Faye - הזוכה במקום הראשון, ועד Zafran במקום ה-50, מוכוונות מוצר הרבה יותר מאשר טכנולוגיה, ולכן מעלות את הסיכוי להוכיח כי אכן בתקופות משבריות צומחות החברות הטובות ביותר.