סגור
ועידת ישראל-יוון רון בר ניר, ולאקופולוס אתנסיוס - Israel-Greece Conference Ron Bar Nir, Vlachopoulos
(טל אזולאי)

ועידת ישראל-יוון
"היוונים סוגרים עסקאות אחרת. מצפים שתשתה איתם אוזו ותכיר את המשפחה"

בוועידת ישראל-יוון של כלכליסט בשיתוף אראונדטאון ומלונות בראון, הציע לישראלים עו"ד רון בר ניר, שותף וראש תחום יוון במשרד פירון בר-ניר ושות' הפועלים באתונה, להשאיר את ההתלהבות והאגרסיביות בישראל ולהכיר את השותף העסקי היווני שלהם ולרכוש את אמונו; מנכ"ל בנק פיראוס: "היוונים אוהבים לבדוק את המים לפני שהם קופצים לעסקאות, אבל מצד שני, אחרי שנים ארוכות של קיפאון אנחנו רעבים לעסקים"

"אני רוצה לתת לישראלים וללקוחות שרוצים לעשות עסקים ביוון כמה עצות מאד חשובות שכדאי להם לדעת על התרבות העסקית ועל הדרך והקצב שבהם עושים עסקים ביוון. הדבר הראשון הוא שהקצב של איש העסקים היווני שונה מזה של ישראלי, לצערי עבור הישראלי כל מה שקורה כעת הוא כבר העסקה של אתמול, ועבור היזם היווני זה שבוע הבא", כך פתח את דבריו עו"ד רון בר ניר, שותף וראש תחום יוון במשרד פירון בר-ניר ושות' הפועל באתונה, בוועידת ישראל-יוון של כלכליסט בשיתוף אראונדטאון ומלונות בראון.
עו"ד בר ניר הוסיף ואמר, "צריך להיות סבלניים, אנחנו אוהבים את המנטליות של היוונים אבל חייבים לתאם ציפיות. למשל כשרצינו לחתום על עסקה עבור רשת מלונות בראון, אמרנו לצד היווני בעסקה שרוצים לחתום על העסקה מחר והוא שאל אם זה בזמן של הישראלים או היוונים. אנחנו מאד אוהבים את היוונים ואת המנטליות שלהם, אבל העסקים כאן מתנהלים שונה ולאט יותר ולכן חייבים להיות הרבה יותר סובלניים.
לדוגמה, העברת כספים לנדל"ן ביוון יכולה לקחת כאן שלושה עד שישה חודשים, ולכן מי שאומר לכם שהוא יכול לסגור את העסקה מחר בבוקר זה לא נכון".

2 צפייה בגלריה
ועידת כלכליסט ביוון מימין ולאקופאולוס את'אנאסיאוס ועו"ד רון בר ניר וידאו
ועידת כלכליסט ביוון מימין ולאקופאולוס את'אנאסיאוס ועו"ד רון בר ניר וידאו
מימין: ולאקופאולוס את'אנאסיאוס ועו"ד רון בר ניר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

העצה השנייה שעליה דיבר בר ניר נוגעת לבעלות על הנכסים ביוון: "חשוב לדעת שרוב הנכסים ביוון נמצאים בבעלות יורשים ומשפחות. כשמשפחה יוונית מחליטה למכור את המלון שבבעלותה, סביר שמדובר במלון שנמצא בידי המשפחה שנים רבות, לעתים נבנה על ידי הסבא רבא. בסלוניקי סייענו בחתימה על עסקה לרכישת מלון שהוקם על ידי הסבא רבא ועכשיו הוא בבעלות של 95 יורשים, כדי להעביר בעלות כולם צריכים לחתום על העסקה. זה ייקח חצי שנה לאחד את כולם ולהביא אותם לנוטריון כדי לחתום על העסקה. שוב, צריך להיות סבלניים".
עצה נוספת של בר ניר נוגעת שוב להבדלי המנטליות, "אנחנו הישראלים חייבים לצנן את המזג החם שלנו, לפעמים הישראלים מאוד להוטים לסגור עסקאות ולהתקדם, ועבור היוונים זה נתפס לעתים כהתנהלות אגרסיבית ולא מנומסת. לכן, כשאנחנו מדברים איתם, צריך לקחת צעד אחורה ולא לצפות שהעסקה תיסגר בפגישה אחת. כדי לקנות מלון ביוון אתה צריך לפחות כמה ארוחות משותפות עם הבעלים, לשתות איתו אוזו, לבלות יחד, ולהכיר את המשפחה שלו, כי עבור היווני המכירה היא לא רק אבנים, זו היסטוריה משפחתית שמערבת בתוכה רגשות ואמוציות".
עצה נוספת היא בנוגע לבדיקת הנכס. "כדאי להיעזר בשירותיו של מהנדס מקומי כדי לבדוק את הבניין, לראות שהוא נבנה בצורה חוקית, שאין חריגות בניה והכל נבנה בהתאם לתוכניות. אם יש טעות ומסתבר בהמשך שהבניה בשטח לא תואמת את המציאות זה יכול לקחת חמש-שש שנים לתקן את הטעות הזו".
בהמשך, בר ניר סיפר על אחת המצוקות הנוגעות לעסקים ביוון – המימון. "לצערי, זו אחת הסיבות שהזמנו את חברנו הבנקאי מיוון כדי להבהיר את הנושא. בישראל אנחנו רגילים שהיזם מביא את ההון הראשוני והבנק מממן, אבל ביוון חלק מהבנקים לא נותנים מימון כזה, וחלק מוכנים לממן בתנאים מסוימים. זה אומר שבחלק מהמקרים, כדי לרכוש נכס ביוון מהר אתה חייב להביא את ההון שלך ואחרי הרכישה אפשר לעשות מימון מחדש. עם זאת, החדשות הטובות הן שהממשלה מאוד תומכת ביזמים ובהשקעות. זה לא משהו שמפרסמים, אבל בחלק מהאזורים ביוון ניתן לקבל מענק של 70% על ההשקעה שלך, לא תקבל את זה במיקונוס או בסנטוריני, אבל באזורים בצפון יוון זה קיים, למשל באזור לפקדה אפשר לקבל 40%-50% מההשקעה כמענק".
לסיכום דבריו אמר בר ניר: "נכון שהדברים כאן זזים לאט, אבל הם קורים בסופו של דבר, ואני מאמין שהטרנד של ישראלים להגיע לכאן הוא הנכון. אני עדיין זוכר את הטרנדים הקודמים של הישראלים שהגיעו להשקיע ברומניה ובאוקראינה, אבל אני מאמין שיוון זה המקום הנכון להשקעות".
מהצד היווני, ולאקופאולוס את'אנאסיאוס, מנהל כללי, בנקאות תאגידית והשקעות בבנק פיראוס, אמר על העסקים המשותפים: "אני זוכר כשהתחלנו לדבר עם הנציגים של רשת בראון על העברת כספים ומימון, לא הכרנו אותם, לא ידענו מי אלה המשקיעים הישראלים האלה שהגיעו להשקיע כאן ולמדנו תוך כדי תנועה, ועכשיו אנחנו תומכים ומממנים אותם ומאוד גאים בכך. אני חושב שכשמשקיע מגיע למדינה חדשה, יש תקופה שבה אתה 'בודק את המים'. תקופת הניסיון הזו היא לשני הצדדים. אז אני חושב שבדקנו את המים ואני חושב שמעתה ובסיבוב הבא הדברים יילכו מהר יותר.

2 צפייה בגלריה
ועידת כלכליסט ביוון ולאקופאולוס את'אנאסיאוס מנהל כללי בנקאות תאגידית והשקעות בנק פיראוס
ועידת כלכליסט ביוון ולאקופאולוס את'אנאסיאוס מנהל כללי בנקאות תאגידית והשקעות בנק פיראוס
ולאקופאולוס את'אנאסיאוס, מנהל כללי בנקאות תאגידית והשקעות בנק פיראוס
(צילום: אלכס קולומויסקי)


"אחרי כ-15 שנים של קיפאון כל הבנקים ובמיוחד הבנק שלנו רעבים לעסקים. אנחנו מחזיקים 56 מיליארד יורו של פקדונות ובארבע השנים האחרונות אנחנו מובילים בתחום ההלוואות. אנחנו הבנק המוביל יחד עם בנק נוסף את פרויקט הנדל"ן הגדול באירופה בהלניקום. ואנחנו הבנק הדומיננטי בתחום החקלאות".
כעצה לישראלים אמר את'אנאסיאוס: "אני מציע לישראלים להתקשר אלינו כשאתם צריכים מימון ויחד אנחנו נצעד אתכם ונקדם את ההשקעה שלכם ונייעץ. היום כל הבנקים יכולים להעביר כספים בזמן קצר, אבל מה שחשוב הוא למסד את היחסים ולכן לדעתי זו לא הבעיה. אני חושב שהבנקים יודעים לייצר תשואה גבוהה יותר למשקיעים מישראל ושם היתרון שלנו".