סגור
ועידת Tech TLV - יוסי מטיאס
(סיני דוד)

TechTlv 2022
סגן נשיא גוגל: "כבר היום אנחנו יכולים לחזות אסונות טבע טרם התרחשותם"

כך אמר יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית ומנכ״ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל בוועידת Tech TLV של כלכליסט והפניקס, והוסיף כי "הרעיון בחיזוי אסון נובע מכך שאנשים צריכים לקבל התראה מהירה כדי לפעול טרם האסון. בשנה שעברה חילקנו 15 מיליון התראות כאלה"

כיצד אינטליגנציה מלאכותית (AI) יכולה לעזור בפתרון בעיות הרות גורל עבור האנושות כמו התחממות האקלים, בריאות ודו שיח? יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית ומנכ״ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל, דן בשאלה זו בשיחה עם עומר כביר מכלכליסט בוועידת Tech TLV של כלכליסט והפניקס.
בוא נדבר על בינה מלאכותית ככלי שיכול לפתור את הבעיות הגדולות ביותר בעולם. אקלים בריאות, דיאלוגים וכו'.
מטיאס: "האינטליגנציה המלאכותית עברה בשנים האחרונות מהפכה, זו לא מילה מוגזמת. אנחנו רואים את קצב ההתקדמות של הענף בשנתיים האחרונות ואנשים מופתעים ממנו. אני מעודד מכך שכבר היום אנחנו יכולים להשתמש בבינה מלאכותית על מנת לפתור בעיות אקוטיות. נתחיל במשבר האקלים. בוועידת האקלים האחרונה שנערכה במצרים הצגנו מטעם גוגל את מוצרי המענה למשבר (Crisis Response). מדובר ביכולת שלנו לחזות אסונות טרם התרחשותם כמו סופות ורעידות אדמה".
"לפני חמש שנים ראינו כי ניתן להצביע על קשר בכמות חיפושים לאסונות במנוע החיפוש של גוגל להתרחשות האסון. הרעיון בחיזוי אסון נובע מכך שמה שאנשים צריכים זה לקבל התראה מספיק מהירה כדי לפעול טרם האסון. נזקקנו להצלבת המידע שלנו עם עוד משתנים כמו נתוני גאות בנהרות על מנת לדייק את החיזוי. הפלטפורמה עובדת היום טוב ובשנה שעברה חילקנו 115 מיליון התראות".
"עם העבודה על המודל, אנחנו יכולים היום לשלוח התראות גם למקומות מנותקים יחסית כמו מדינות באפריקה. הדוגמה של פרויקט חיזוי האסונות הינה מעודדת מאוד כי היא מצביעה על שהמידע לכאורה קיים ומה שנותר הוא שימוש בו כדי להציל חיי אנשים בזמן אמת".
"מעבר למוצרי מענה למשבר, גוגל הכריזה כבר ב-2007 על כך שהיא חברה מאופסת פליטות פחמן (כלומר שאינה תורמת לזיהום). מעבר לכך אנחנו מטפחים סטארט אפים ירוקים וממשיכים לחפש אחרי רעיונות חדשים. רעיון שכזה נוגע לזיהום מכוניות בערים. מסתבר שאחוז מסוים של פחמן שמופרש בערים נובע ממכוניות שעומדות סטטיות בפקק. זה תורם עצום לזיהום. הבנו שאינטליגנציה מלאכותית יכולה לנתח את נתוני התנועה ולהקטין את הפליטה על ידי תזמון המכוניות והקטנת משך עצירתן הממונעת בערים. אנחנו מאמצים את הטכנולוגיה בערים מובילות בעולם. מדובר בעוד טכנולוגיה שלא מצריכה הוספת לסנסורים או שילובי חומרה אחרים על מנת לשפר את המצב".
עם אוסף של פתרונות קטנים נוכל להימנע או לדחות את אימוץ התוכניות הגלובליות?
"מבחינה תשתיתית המיזמים שהזכרנו לא מצריכים מכשור נוסף אלא פשוט ניתוח של המידע הקיים, מבחינת התהליכים הגלובליים, אני מזהה רצון עצום ברמה של מדינאים וראשי מדינות לאימוץ פתרונות אקלים".
בתחום הבריאות יש אינטליגנציה מלאכותית מקום?
"בתחום הבריאות ההזדמנויות עצומות. אנחנו יכולים להשתמש בבינה מלאכותית לזיהוי מוקדם של מחלות ולתת דיאגנוסטיקה במקומות בהם חסר כוח אדם בדמות רופאים".
טכנולוגיה שמסוגלת לייעל את התקשורת ביננו?
"גוגל מפתחת מודלים לשפה. בין היתר קיימת אפליקציה שמאפשרת למתראיינים עתידיים להתאמן לקראת הריאיון ולסגל כישורים טכניים. אנחנו מסוגלים לתת להם לבצע אימון מול מערכת AI. יש עדויות ודוגמאות על כך שאנשים התקבלו לעבודה. זה מרגש להיות חלק מתעשייה שעוסקת בכך וממנפת את היתרונות הללו".
כל היצירות הללו נעשות בישראל?
"הטכנולוגיה נולדת בארץ. בהמשך עובדים עליה בנקודות של גוגל מסביב לעולם".