סגור
כנס ניהול פיננסי בעידן החדש אלי טובול
(צילום: סיני דוד)

כנס חדשנות פיננסית
אלי טובול: "הוצאנו מהשוק מאות ספקי אשראי חוץ בנקאי שלא עמדו בדרישות היושרה"

אלי טובול, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, רואה בטכנולוגיה זרז מרכזי להתפתחות הצרכנות הפיננסית בישראל ואמצעי להגנה על הצרכנים בישראל. "שוק האשראי של היום אינו אותו שוק אשראי של לפני שלוש וארבע שנים והצלחנו להוציא מהשוק מאות שחקנים שלא עמדו בדרישות היושרה שלנו", הוא אומר בכנס חדשנות פיננסית של כלכליסט ו-BDO

"בכל הקשור להתפתחות טכנולוגית אנחנו מצויים בימים מעניינים מאוד. הקצב המהיר של ההתקדמות הטכנולוגית יוצר הזדמנויות ואפשרויות לצרכן הפיננסי שלא היו בעבר, ומחייב את השחקנים בשוק ההון ואת הרגולטורים להסתגל ולהתאים תפיסת פיקוח חדשה המתאימה לתקופה", אומר אלי טובול, סגן בכיר לממונה על שוק ההון בכנס חדשנות פיננסית של כלכליסט ו-BDO. לפני שבע שנים פרסמה רשות שוק ההון את חזונה הדיגיטלי, חזון של חדשנות טכנולוגית ושילובה בשוק שעדיין שילב טכנולוגיה ברמה טעונת שיפור. באותו הזמן היתה זו פעולה לא טריוויאלית וחדשנית לנקיטת צעדים בשוק. חזון זה היה חלק מתפיסה אסטרטגית כוללת של הרשות שיושמה וגובשה שנים קודם לכן, כזו שראתה חשיבות בשיתוף המידע. המסלקה הפנסיונית הית כלי חשוב מאוד עבור הצרכן ואיפשרה לו נגישות לנתונים פיננסים. התשתית הדיגיטלית הקלה מאוד על הצרכן ופתחה בפניו אפשרויות רבות בעולם הפנסיוני. כלי נוסף הוא הר הכסף לאיתור חסכונות אבודים, הנותן תמונה ביטוחית מלאה. פתאום הבנקאות הפתוחה נראתה המשך טבעי ומתבקש.
"היום נפרסם את חוק שירותי מידע פיננסי", מוסיף טובול. ההוראות קובעות שמידע הקשור ללקוחות יונגש באמצעות טכנולוגיית API. מבחינתנו זהו צעד נוסף וישיר ליישום התפיסה המשלבת את המידע הפיננסי ומקלה על הצרכן הפיננסי. ראוי לציין את חוק שירותי התשלום שיכנס בקרוב, שגם הוא שלב נוסף בתשתית הפיננסית בישראל של צמצום התלות במערכת הבנקאית. כיום פועלים עשרות גופים של שירותי פיננסיים, ארנקים, העברות כספים, חברות קריפטו ואשראי אלטרנטיבי אשר משתמשים באלגוריתמיקה מתקדמת לחיתום. תחום האשראי החוץ בנקאי נכנס לחוק הפיקוח ומטרת המחוקק היא לייצר סביבה פיננסית הוגנת.
"שוק האשראי החוץ בנקאי שונה ממה שהיה לפני שלוש שנים וארבע שנים. איכות השחקנים עלתה, ומאות שחקנים יצאו מהשוק בעקבות דרישות היושר והיושרה", אומר טובול. הרגולציה הצרכנית והפיננסית מעלה את הסטנדרטים ואת הדרישות שאנחנו מעמידים כיום לשוק. חובתנו למצוא את האיזון של הרגולציה, רגולציית יתר תכביד על ההשוק וחוסר רגולציה יכול להיות גורם מעכב של השוק ולכן רק בגישה דינמית נצליח לעזור לשוק . אנחנו לפני פרסום מספר צעדים משמעותיים בנוגע להלימות הון של שחקני אשראי חדשים, נרחיב את תכולת ניהול הסיכונים לעוד הרבה גופי אשראי, נתווה את הוראות ממשל התאגידי לעוד עשרות גופים. הגברנו את פעולות הפיקוח והביקורת במגוון נושאים צרכניים והלבנת הון וגם פעולות אכיפה שעשויים להביא לסנקציות למי שמפר. טכנולוגיות AI מכניסות שינויים משמעותייים, ואנחנו מחכים לעוד תמורות משמעותיות בעולמות הבלוקצ'יין, המעמידים אתגרים גדולים מאוד, ויש צוות שמגבש המלצות.