סגור
ליאו ליידרמן בוועידה הלאומית לתשתיות

הוועידה הלאומית לתשתיות
ליידרמן: האינפלציה בישראל בדרך למטה, אבל גם שיעור הצמיחה

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד: "ישראל תמשיך להיות כלכלה חזקה ועמידה מול הזעזועים הגלובליים"; לדבריו, גוש היורו עשוי להידרדר למיתון ב-2023

"קשה להיות אופטימים לגבי 2023, שצפויה להתאפיין בצמיחה נמוכה לעומת 2022 ואף במיתון במקומות מסוימים כגון בריטניה וגרמניה. על פי המגמות הקיימות, סביר שאומדני הצמיחה ל-2022 ול-2023 יופחתו בקרוב" - כך אמר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד.
לדבריו, גם הצמיחה בישראל ב-2023 תהיה נמוכה לעומת 2022. הוא ציין כי "ישראל תמשיך להיות כלכלה חזקה ועמידה מול הזעזועים הגלובליים. אמנם האי-ודאות הפוליטית לגבי תוצאות הבחירות בנובמבר אינה משפיעה בטווח הקצר על הפעילות במשק ובשוק ההון, אך האצת הרפורמות המבניות הנדרשות במשק, תוך גידול בהשקעות בתשתית, מחייבים הקמת ממשלה יציבה עם אופק תכנון של לפחות ארבע שנים".
ליידרמן אופטימי לגבי התפתחות האינפלציה – בעיקר בישראל - וציין כי היא צפויה להתמתן על רקע הירידה במחירי הסחורות וההובלה, ההקלות בשיבושים בשרשרת ההספקה, העלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים והשפעת עושר שלילית מהירידות בבורסות בעולם. עם זאת לדבריו, "קשה יהיה להפחית את האינפלציה בבריטניה ובגוש היורו על רקע התלות הגדולה שלהם ביבוא מוצרי אנרגיה. לעומת זאת, תחזית האינפלציה שלנו ל-12 החודשים הקרובים בישראל עומדת על מעט יותר מ-2%, כלומר בתוך תחום יעד האינפלציה של הממשלה ובנק ישראל".
"ההתפתחויות ממשבר הקורונה, דרך המלחמה באוקראינה ועד היום, המחישו את התלות הגדולה של הצמיחה הכלכלית ורמת החיים בתפקוד סדיר ותקין של שרשרת האספקה הגלובלית על כל ההיבטים הלוגיסטיים שלה, כולל בנמלי הים", אמר ליידרמן. "אין ספק שחלק ניכר מהמיתון העולמי ב-2020 והטלטלות הכלכליות אחריו מיוחסים לשיבושים בשרשרת האספקה אשר החריפו את המחסור בחומרי גלם ותשומות המשפיעים על רמת הייצור בכל משק".
לפי ליידרמן, "קיימת זיקה הדוקה בין רמת הפעילות הכלכלית, הסחר הבינלאומי והפעילות של ענף הספנות. לכשעצמה, צמיחה כלכלית גבוהה מאיצה את הסחר הבינלאומי ואת הפעילות בנמלי הים. וגם ההיפך נכון: לעלייה בסחר, בין היתר דרך נמלי הים, השפעה חיובית על הפעילות הכלכלית".
ליידרמן מנה את חמשת המאפיינים של המצב "הנורמלי החדש" שישרור, לדעתו, בשנתיים-שלוש הקרובות: האטה ואף דשדוש בצמיחה הכלכלית הגלובלית, כולל מיתון באזורים מסוימים כמו אירופה; מעבר מריביות ריאליות אפסיות ואף שליליות לריבית ריאלית חיובית - תם עידן הדפסות הכסף המאסיביות; אי-שקט גיאופוליטי וחברתי והמשך הדה-גלובליזציה. סיום המלחמה באוקראינה לא נראה באופק והיריבות בין סין לארה"ב רק מתחזקת לאורך זמן; שיעורי האינפלציה אמנם יפחתו מהשיעורים כיום, אך יישארו ברמות מעט גבוהות יחסית למצב של לפני הקורונה; תימשך ואף תואץ ההתקדמות הטכנולוגית והמהפכה הדיגיטלית. "אלה מגמות שמומלץ להפנים בכל תוכנית עסקית הנדונה בהנהלות ודירקטוריונים לקראת השנים הקרובות", אמר ליידרמן.
לדבריו, "הזעזועים והטלטלות הגלובליים יימשכו בעתיד הקרוב ולכן נדרשת אסטרטגיה לאומית ועסקית שתקטין את הפגיעות ותבטיח את המשך הפעילות הסדירה של הסחר, התשתיות והנמלים גם בתקופות של שיבושים הנוחתים עלינו מחו"ל. מדובר בתהליך מאתגר של ניהול סיכונים".