כנס חיפה
"מפרץ חיפה יהפוך ממוקד תעשייתי מזהם, למרכז מטרופוליני עם 100 אלף יח"ד"
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון אמר את הדברים בכנס חיפה. לדבריו: "לאחר אישור תוכנית המתאר הכוללת, אנחנו מקדמים היום ארבע תוכניות לשטח. אנחנו מגבשים את החלופה שתהיה שם. אנחנו רוצים לראות שם 100 אלף יחידות דיור ו-12 מיליון מטר של מסחר ושימושים שיכלול משרדים ומלונות"
"התוכנית הגדולה ביותר של העיר חיפה בשבע שנים האחרונות זה תמ"א 75 של מפרץ חיפה. התוכנית תהפוך את המפרץ ממוקד תעשייתי מזהם למרכז מטרופוליטני חדש. לאחר אישור תוכנית המתאר הכוללת, אנחנו מקדמים היום ארבע תוכניות לשטח. אנחנו מגבשים את החלופה שתהיה שם. אנחנו רוצים לראות שם 100 אלף יחידות דיור ו-12 מיליון מטר של מסחר ושימושים שיכלול משרדים ומלונות". כך מסר רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון בכנס כלכליסט - העתיד הכלכלי של מטרופולין חיפה, בשיתוף חברת יפה נוף והחברה הכלכלית חיפה.
לדבריו המינהל רואה בחיפה כמוקד המטרופולין החדש שיחבר בין חיפה לקריות ולטירת הכל. "זה ייקח את חיפה צעדים קדימה ויביא אוכלוסייה חדשה, צעירה יותר. אנחנו חווים היום מעבר של אוכלוסייה צעירה לכיוון המרכז, אבל התוכנית תשיב את חיפה למה שהייתה לפני חמישים שנה. יש לנו שני אתגרים כבדים. לבוא לתכנן את התשתיות. איך משנים את תפיסה של ייבוא תזקיקים ולא ייצור מקומי כפי שקורה היום. איפה מאכסנים אותם. אנחנו לא רוצים להמשיך במצב שחיפה מקבלת את כל התשתיות הארציות. אנחנו רוצים לראות את זה מתפזר בכמה מוקדים".
"כל מי שמבקר בחיפה רואה ציר תיירותי עירוני שיש לו היסטוריה עם עוגן מצד אחד של מקדש הבאהי אבל בצד השני יש חומות, של הרכבת והנמל שחוסמים את הגישה לים. ישבנו הרבה עם משרד הביטחון כדי לפתוח את הים. אנחנו פועלים לפתח עוגן צפוני שיפתח את חיפה לים. נתנו הוראה לשינוי תוכנית. התוכנית המקורית הייתה מיושנת. אנחנו מטפלים בשיקוע הרכבת. אבל לא נוכל לשקע אותה אם לא נייצר כלכלה שתחפה על זה. אנחנו אחרי מלחמה וקופות התקציבים ריקות. על כן צריך לשלב גם מגורים וגם לחדש את הנמל ולשקע את הרכבת.
אלמליח עדכן בנוגע לפינוי הבסיסים הצבאיים באזור חיפה. לדבריו "באזור חוף שמן יש בסיס מזהם. בסיס חיל הים בבת גלים. יש בסיס שנמצא בכניסה לחיפה. זה הפרויקט הבא, שער דרומי לחיפה עם תחבורה ציבורית אינטנסיבית לחיפה שתקודם יחד עם מיזמים של התחדשות עירונית".
"יש לנו את אנבידיה שאנחנו רוצים שתיכנס בעורף הנמל. מה שלא מאושר, זה נוגע לקרקע מזוהמת. פינוי בזן תאפשר את הבנייה החדשה. אבל עד שלא יימצא פיתרון לכל הדלקים ופינוי הדלקים, לא נוכל לפנות. אלו האתגרים. יש פה כמה נושאים. אני גאה לומר שאת אתגר אחזקת הגפ"מ (גז בישול) פתרנו על ידי אישור הרחבת אתר בצפון. התשתיות שקיימות בחיפה הן תשתיות Not In My Back Yard, אף אחד לא רוצה אותן לידו. לכן זה לוקח זמן".
























