סגור
ועידת Tech TLV - פאנל גיגי לוי-וייס, חגי שרייבר, ירון אלעד, ספיר הרוש, פיונה דרמון
(סיני דוד)

TechTlv 2022
"כבר בתחילת 2021 הפסקנו להשקיע בחברות טכנולוגיה פרטיות בשלב הצמיחה"

כך הסביר חגי שרייבר, משנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי בהפניקס, בפאנל ההשקעות וקרנות ההשקעה של ועידת TechTlv של כלכליסט. בפאנל השתתפו גם: ירון אלעד מנכ"ל ושותף-מנהל באלרון ונצ'רס, ספיר הרוש שותפה ב-Third Point Ventures ופיונה דרמון, שותפה כללית ב-JVP

"עשינו מעבר דיי חריף, הפסקנו להשקיע בחברות פרטיות, כי השלב הציבורי הפך להיות מעניין יותר". כך הסביר חגי שרייבר, משנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי בהפניקס, בפאנל ההשקעות וקרנות ההשקעה של ועידת TechTlv של כלכליסט.
שרייבר הוסיף כי בעת הנוכחית מגיעים לפניקס בעלי חברות שמבקשים להשקיע בחברה בשווי נמוך בחצי מזה שהציעו לשוק אשתקד. "המבחן הנוכחי של המוסדיים והיזמים הוא לבנות עסקה נכונה עם שותף חדש ומבנה חדש שהוא לא פחות חשוב מהגעה לשווי סופי מספק" הסביר.
הפאנל, בהנחיית סופי שולמן מכלכליסט, כלל גם את ירון אלעד מנכ"ל ושותף-מנהל באלרון ונצ'רס, ספיר הרוש שותפה ב-Third Point Ventures ופיונה דרמון, שותפה כללית ב-JVP.
דרמון ביקשה לעמוד על ההבדלים בין משבר הטכנולוגיה של ראשית המילניום לזה הנוכחי: "באפריל 2000 מניות האינטרנט עלו ב-800%, אבל לאחר מכן בצניחתן החל משבר עולמי וראינו כיצד הופך משבר מניות למשבר מאקרו. בדומה לשנת אלפיים, אנחנו לקראת מיתון רחב, אבל יש הבדלים בין התקופות. היום יש צורך מהותי בטכנולוגיה. עדיין קיימות מכירות בלתי נתפסות על אף המיתון המתקרב. עכשיו מבחינת חברות הטכנולוגיה והמשקיעים קיים הצורך לזקק מה באמת העולם צריך ומה הן מותרות".
"יש ביקוש גדול גם היום לסטארט-אפים, הם לא מוכרים חלום והחברות הטובות ממשיכות למכור. הביקוש הוא גבוה, בחודשים האחרונים אני משמשת כמדריכת טיולים כאשר כל נציגי התאגידים הגדולים בעולם באים לישראל להתעניין בתעשייה. יש הרבה מאוד כסף בחוץ, זה לא היה בסבבים הקודמים. גם קיים הרבה עניין במיזוגים ורכישות והבנקאים עובדים במרץ".
הרוש הסבירה כי Third Point Ventures היא קרן השקעות שמבינה שהיום זה הזמן להשקיע בשלבים המוקדמים של חברות (שלב גיוס A ו-B), וללוות את החברה 5-6 שנים קדימה.
אקזיטים יכולים להתקיים בסביבה הנוכחית?
"בגלל שאנחנו משקיעים בסבבים הראשונים אנחנו עם אופק רחוק יותר. אנחנו יודעים להתמודד עם השוק גם בתקופה כזו שמאופיינת בכך שהמשקיעים והיזמים גם עושים בדיקת נאותות עלינו".
אלעד קבע בפאנל כי הקרן מקדמת את התקופה הנוכחית של ירידה בשוויים בברכה. "מקדמת דנא וממשברים לפני משברי 2000, אנחנו מסתכלים על הנתונים הבסיסיים של חברות (fundamentals), ומפתחים בכך התמחות. בסיטואציה הנוכחית, באות קרנות שרוצות להשקיע בחברות כבר בשלבים מוקדמים וזה מצוין".
זה לא מנפח את השווי ברגע שיש יותר שחקנים בשלבים המוקדמים?
"השווי לא השתנה דרמטית בשלבים המוקדמים של החברות. השקעות בשווי של מיליונים חד ספרתיים ודו ספרתיים נשארו בסך הכול אותו דבר בשנתיים האחרונות. היום המשקיעים יודעים שצריך להצטייד בתחילת הדרך, גם במחיר דילול עתידי. השוק הפך להיות שוב שוק של משקיעים, בטח בשלבים המאוחרים. משקיע שנכנס היום כן יחפש הגנה מירידת ערך כמו השתתפות של בעלי המניות הקיימים. אנחנו מרגישים שזה לא חלחל לכל היזמים. עם זאת, אנחנו בהחלט רואים הזדמנויות ויזמים שמנצלים את התקופה ומתארגנים בצורה בוגרת ונכונה לשנתיים הבאות".
שוק ההייטק הישראלי מתאפיין בפיטורים של עובדים לאחר גיוסים משמעותיים של כוח אדם אשתקד. האם הפיטורים המהירים נעשו כדי לרצות את בעלי המניות וקרנות ההשקעה?
על פי הרוש: "לכל יזם ישראלי מתהפכת הבטן לפני שהוא עושה פיטורים בחברה שלו. כל פיטורים מוצדקים וקשורים בפעילות החברה. אנחנו לא מעודדים לפטר אם אין צורך. אם החברה צומחת, אז נעודד לגייס". לגבי הסוגיה האם הכוח עבר מיזמים למשקיעים, ציינה הרוש כי "יזמים מבינים את החשיבות של בניית בורד חכם ,שיהיו איתם לאורך זמן. זו דווקא תקופה של יזמים כי אני מרגישה שהיום היזמים עושים גם DD (בדיקת נאותות) עלינו, ויזמים לא ממהרים לחתום אלא רוצים משקיע יותר מעורב ולא רק מתמקדים בוליואציה".
לפי חגי שרייבר, "החברות חוששות שלא ימשיכו לצמוח כמו שצמחו בשנתיים האחרונות. סטארט-אפ אחראי, מסתכל פנימה וחייב לעשות אחד ועוד אחד. ההנהלה צריכה להיות אקטיבית ולהציג עסקי מעודכן ולנהל את התהליך של צמצום בצורה נכונה. יש את אילון מאסק מצד אחד ולאכול בורקסים מבלי לעשות כלום בצד שני. צריך למצוא את האיזון".