סגור
שמואל פרנקל מייסד ומנכ"ל אפסילון, ואבנר חדד מנכ"ל אקסלנס
שמואל פרנקל מייסד ומנכ"ל אפסילון, ואבנר חדד מנכ"ל אקסלנס (צילומים: אוראל כהן )

בלעדי
הפניקס־אקסלנס על סף רכישת בית ההשקעות אפסילון

בית ההשקעות אקסלנס שבבעלות הפניקס נמצא במו"מ מתקדם לרכישת אפסילון שבבעלות דסק"ש ושמואל פרנקל. בעסקה, שמצויה בשלביה הסופיים, אקסלנס תשלם 50-45 מיליון שקל עבור אפסילון. המנכ"ל פרנקל יישאר בתפקיד מרכזי בחברה הממוזגת

הפניקס־אקסלנס מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת בית ההשקעות אפסילון מידי קבוצת דסק"ש ושמואל פרנקל. לכלכליסט נודע כי העסקה מצויה בשלביה הסופיים והפניקס תשלם סכום של 50-45 מיליון שקל במזומן עבור בית ההשקעות.
אפסילון מנהל קרוב ל־5 מיליארד שקל בקרנות נאמנות וניהול תיקים, וביצע בשנתיים האחרונות קפיצת מדרגה בהיקף הנכסים וביצועיה. דסק"ש מחזיקה בכ־67% ממניות אפסילון שרשום בספרים בשווי של 59 מיליון שקל ואילו פרנקל מחזיק בשליש הנותרים. עם זאת פרנקל הוא הרוח החיה בחברה ומי שמוביל אותה.
ככל הידוע פרנקל יישאר במסגרת מתווה העסקה בתפקיד מרכזי בחברה הממוזגת למשך 5-3 שנים. אקסלנס מנהל כ־65 מיליארד שקל, בקרנות נאמנות, תיקים ותעודות סל והעסקה תגדיל את היקף נכסיה ומתאימה סינרגית לפעילות שלה. העסקה דורשת אישורים רגולטורים מרשות שוק ההון ורשות ני"ע, ולא נראה כי לאור גודלה של אפסילון צפוי קושי בקבלת אישורים אלה.
תמורת העסקה איננה כוללת את המזומנים בקופת אפסילון, שעומדים על קרוב ל-50 מיליון שקל. אפסילון תמשיך להתנהל ממשרדיה הנוכחיים וכל עובדיה יישארו ויהפכו לעובדי הפניקס. פרנקל ישמש בתפקיד הניהולי הבכיר באפסילון תחת המותג שיישאר.
אפסילון הוקם ב־1988 בידי מנחם סלע, פרנקל שהיה משנה למנכ"ל עלית ורון לבקוביץ'. סלע מכר את אחזקותיו בבית ההשקעות באמצע שנות ה־90 ופרנקל הפך לדמות המזוהה עם אפסילון.
לבקוביץ' מכר ב־2010 את מניותיו (19%) לכור של נוחי דנקנר תמורת כ־29 מיליון שקל. פרנקל נשאר בעל מניות מיעוט בחברה, כשכל העת מרחף באוויר נושא מיזוג בין אפסילון וכלל פיננסים, בית ההשקעות הגדול של כור. מיזוג כזה לא קרה בסופו של דבר ופרנקל הצליח לשמור על עצמאות של בית ההשקעות, וצלח גם את התקופה של אדוארדו אלשטיין כבעל שליטה. פרנקל לא הצליח להפוך את אפסילון לשחקן משמעותי בשוק ניהול הנכסים, ולהתקרב למיטב דש ואקסלנס הגדולות.
זרוע נוספת שהקים אפסילון בשנים האחרונות והיתה מרכיב מרכזי ברווחיו היתה אפסילון חיתום. זו נוהלה בידי אייל גרינבאום וסגנו אודי טויבין והפכה שחקן משמעותי בשוק החיתום. גרינבאום וטויבין עזבו לפני שבע שנים את דיסקונט חיתום, עברו לאפסילון והפכו את תחום החיתום באפסילון לדומיננטי בשוק. באפריל השנה חשף "כלכליסט" כי השניים מנהלים מגעים עם הפניקס להקים חברת חיתום חדשה בחברה, תחת אקסלנס, במקום אקסלנס חיתום ששבקה. המטרה של הפניקס היא להעניק לקבוצת החתמים שאליה חברה את הגב הפיננסי והדומיננטיות בשוק, כדי לשאוף לגרד את ארבעת גופי החתום המובילים כיום.
לפי ההסכם שנחתם אז, הפניקס היתה אמורה להחזיק ב־20% מהחברה החדשה, ואילו בשלב הראשון שלושת בכירי אפסילון - אייל גרינבאום, שישמש כמנכ"ל חברת החיתום החדשה; אודי טויבין, שיכהן כמשנה למנכ"ל; ויואב פוגל, שישמש גם הפעם כיועץ משפטי - יחזיקו ב־80% בשלב ראשון, וכוונת השותפים היתהלהכניס שותף משמעותי נוסף בעתיד.
העסקה לא הושלמה עד היום ומנהלי אפסילון חיתום דחו את כניסתם לתפקיד בחברת החיתום החדשה בקבוצת הפניקס ל־1 בינואר 2023. עתה מתבררת הסיבה לעיכוב: המגעים התרחבו למיזוג שלם של אקסלנס עם אפסילון בעסקת מזומן. נראה כי פרנקל הבין שללא החיתום יירדו הרווחים של אפסילון והוא העדיף למכור את החברה אחרי 34 שנים מהיווסדה.
מבחינת דסק"ש מדובר במהלך משלים למדיניות שננקטת מאז עברו צחי נחמיאס וחברת מגה אור, וכן האחים זלקינד וחברת אלקו, להיות בעלי המניות הגדולים שלה. האסטרטגיה של דסק"ש כוללת שני גורמים מרכזיים: הפחתת המינוף ומיקוד עסקי בתחום הנדל"ן, כלומר בחברה־הבת נכסים ובניין, שהגדילה באחרונה את החזקתה בחברת הנדל"ן המניב גב־ים ל־86.7%, בהשקעה של כ־3.5 מיליארד שקל. הגדרה זו כוללת את מימוש כל האחזקות שאינן מתחום הנדל"ן, ובראשן סלקום (40%) וחברת ההשקעות בהיטק אלרון (63%). שתי עסקאות מכירה אלו מיועדות לסייע לדסק"ש לצמצם את התחייבויותיה למחזיקי האג"ח, שלהם היא חבה 3.2 מיליארד שקל, קרן וריבית.
נכון לסוף יוני 2022, הכילה קופת המזומנים של דסק"ש 1.9 מיליארד שקל, שיספיקו לה כדי לעמוד במלוא התחייבויותיה בשנתיים הקרובות גם ללא מחזור חוב. לדסק"ש שלוש סדרות אגרות חוב (ו', י', י"א) המדורגות בידי S&P מעלות בדירוג BBB מקומי. האג"ח הארוכה של החברה היא סדרה י"א, אשר לה משך חיים ממוצע של 4.1 שנים, והיא נסחרת לפי תשואה שנתית לפדיון של 8.1% (שקלית, ללא הצמדה למדד).
כך, שניסיון לגייס חוב חדש בעת הנוכחית יחייב תשלום ריבית גבוהה יחסית לעבר. מכירת אפסילון תזרים אמנם סכום שולי יחסית לדסק"ש, לנוכח החוב הגדול שלה, אבל ישרת את האסטרטגיה להתמקד בתחום הנדל"ן. דסק"ש מנהלת במקביל מגעים למכירת השליטה בסלקום כשהשחקן הרציני ביותר מולה היא קרן ברוקפילד שאף הגישה הצעה לרכישה.