סגור
כנס עתיד התעשייה בישראל - פני כהן
(צילום ושידור: Streame, צלם סטילס: יריב כץ)
כנס עתיד התעשייה

"צריך לבנות טנגו משותף בין התעשייה לאקדמיה"

כך אמר פיני כהן, יו"ר חבר הנאמנים של HIT מכון טכנולוגי חולון, בכנס עתיד התעשייה בישראל של כלכליסט ו-HIT. לדבריו, "אין אצלנו בוגרים שנמצאים בבית מעל שישה חודשים"

"על מנת שנמשיך לשמור על מעמדה של התעשייה הישראלית בעולם, על הביטחון של עם ישראל, על המשך הצמיחה, אנו זקוקים למשולש של תעשייה, ממשלה ואקדמיה", כך אמר פיני (פנחס) כהן, יו"ר חבר הנאמנים של HIT מכון טכנולוגי חולון ויו"ר קרן נוי, בכנס עתיד התעשייה בישראל של כלכליסט ו-HIT.
"אנחנו צריכים את המשולש הזה פה", הוסיף כהן. "אנחנו מבקשים מכל אחד שנמצא כאן וממי שמייצג אותנו, בעיקר במל"ג והות"ת, לוודא את ההבנה גם של הממשלה וגם של התעשייה בצורך הזה לבנות יחד את העתיד של עם ישראל. רק יחד נוכל להשפיע על ההצלחה, על העתיד של מדינת ישראל".
עוד אמר כהן כי "בטכנולוגיה, אם אתה לא ממשיך להשקיע בתשתיות, אתה תאבד יום אחד את הבכורה שלך בעולם, וחבל שיהיה כך. פרופסור יואל מוקיר, מי שקיבל השנה את פרס נובל לכלכלה, הוא בחור שנולד בחיפה, ישראלי אמריקאי, והוא הוכיח בעבודה שלו, במחקרים שלו, שחדשנות, התקדמות טכנולוגית, היא בסיס לשגשוג לאורך מאות שנים. ואם העולם חושב ככה, אז גם אנחנו".
לפי כהן, האתגרים לאקדמיה הם האתגר הדמוגרפי, הטכנולוגי והחינוכי. "הדינמיות היא כזו שכשאתה לוקח סטודנט שנה א' ואתה רוצה ללמד אותו, ואתה יודע שהוא יסיים בעוד ארבע שנים, אז מה אתה בעצם מלמד אותו? הרי כשהוא יצא לתעשייה, הוא צריך להיות מעודכן במה שקורה בתעשייה. איך אתה כותב את ספרי הלימוד, את תוכן הלימודים או ההרצאות? זה אחד הדברים שהכי מעסיקים אותנו, ואנחנו כל הזמן מודדים את עצמנו", אמר.
"אחד המדדים החשובים הוא כמה חודשים לוקח לסטודנטים למצוא עבודה בתחום שלמדו מיום שהם סיימו לימודים אצלנו", הוסיף כהן. "היום זה גג שישה חודשים. אין אצלנו בוגרים שנמצאים בבית מעל שישה חודשים. חלקם מתחילים כבר לעבוד בשנה השלישית והרביעית. אז איך עושים את זה? באמצעות כך שבונים איזשהו טנגו משותף בין התעשייה לאקדמיה.
"אנחנו מנסים לעשות שלושה דברים בנושא של שילוב הידיים של התעשייה, הממשלה והאקדמיה: אחד זה מתן הזדמנות לאוכלוסיות מוחלשות. אני דור ראשון להשכלה גבוהה. הוריי נולדו כמוסלמים בעיר בשם משהד בצפון פרס. אבא לא גמר בית ספר יסודי, אמא אפילו לא הגיעה לבית ספר יסודי. וכל הילדים שלהם, כולם בוגרי אוניברסיטאות, מרצים וכו'. אנחנו צריכים למצוא את המשפחות האלה, את האנשים האלה - ולקדם אותם אלינו".
"הנושא השני זה תשתיות. כל חיי אני עוסק בדבר הזה ובונה תשתיות", הוסיף כהן. "מי שיודע, יש מושג שנקרא BOT, זה שילוב של המגזר הפרטי והציבורי. כביש שש הוא סוג כזה של שותפות, כביש שהוא בבעלות המדינה והוקם על ידי יזם פרטי, ואנחנו נותנים שירותים.
"הנושא האחרון זה המודל של חינוך והכשרה. אוניברסיטה יישומית, להשכלה גבוהה, לכל החיים, מקום בו לומדים את הבסיס, ואף חוזרים אליו שוב ושוב כדי להתחדש ולהתעדכן".