סגור
כנס GeoInt 360 תא”ל ארז אסקל מפקד יחידה 9900
תא”ל ארז אסקל מפקד יחידה 9900 (צילום: אוראל כהן)

GeoInt360
מפקד יחידת 9900: “לשרוד בסביבה עוינת של איומים אוויריים"

כך הגדיר תא”ל ארז אסקל, מפקד יחידה 9900, את האתגר הבא של המודיעין הגיאוגרפי

"אני רוצה לחלוק אתכם את המסע האישי שלי", אמר תת־אלוף ארז אסקל, מפקד יחידת 9900, בכנס GeoInt360 של 9900, גורילה וקרן רמון. "אני עברתי משדה הקרב לחלל, וכשלמדתי על GeoInt (מודיעין גיאוגרפי), היו לנו שלושה אתגרים: האויבים יודעים שאנחנו אוספים מידע מהאוויר כמו כל צבאות המערב, לכן הם מתחבאים בשלוש דרכים - ראשית בעזרת תשתית תת קרקעית; שנית, תחת מעטה היער; שלישית, תחת פעילות אזרחית. אם אצלם תמונה של לבנון, אני אראה מדינה יפה, אבל אין אויב בתמונה.
"הבן שלי משרת בחטיבת הצנחנים”, סיפר אסקל. “הוא מפקד בשטח. אם הוא צריך להוביל את החיילים שלו ללבנון, הוא ינווט עם ווייז וגוגל מאפס, ואחר כך הוא יצטרך לפתוח מפה מודפסת, דו-מימדית. אלא שהבן שלי גם משחק ב’פורטנייט’ ו’קול אוף דיוטי’, וכאשר הוא משחק עם שחקנים ממדינות אחרות, הם רואים את העולם בתלת-מימד ומתקשרים באמצעות אותה שפה”.
לדברי אסקל, "האתגר הבא הוא האיומים האוויריים על ציוד המודיעין שלנו, כמו טילי נ"מ ומל"טים. יכולות איסוף המידע שלנו צריכות לשרוד בסביבה עוינת כזו".
אסקל הוסיף: "לפני שקיבלתי את התפקיד הזה, לקחתי את הנהג שלי לסיור בכמה נקודות בגבול הצפון. צילמנו תמונות וחזרנו הביתה. שבוע אחר כך, לקחתי את המשפחה שלי לחופשה בשומרון. היינו במקומות יפים וחזרנו הביתה. במחשב חיכתה לי הודעה בתיבת הדואר הנכנס" - כאן הציג אסקל את הסרטון הערוך של תמונות וקטעי וידיאו שחיכה לו במייל. "בהתחלה חשבתי, 'אוקיי, מה הביג דיל?' אבל אחר כך הבנתי שזה מוצר מדהים, כי בשביל ליצור את הסרטון הזה הם צריכים לדעת איפה אני גר, מי הילדים שלי, מה השגרה שלי, ולתייג את כל המקומות שהייתי בהם. אז הבנתי שזה בדיוק מה שאני רוצה לדעת על האויבים שלי. ואני חושב שלקחת דאטה ולעבד אותה לסיפור רלוונטי זה מודיעין גיאוגרפי. השאלה שצריך לשאול היא: איפה כל אדם ממוקם בכל רגע נתון באזור הרלוונטי”.
"בפירמידה של איסוף המידע, אני ראשית רוצה הרבה מידע: קודם כל, תמונות ברזולוציה גבוהה. מנגד, יש לנו תקציב מוגבל, אז אני רוצה לאסוף כמה שיותר תמונות במקום אחד, גם אם הן אינן תמונות איכותיות. חלקן יכולות להיות באיכות יותר ירודה".
אסקל התייחס בדבריו גם למרחב החלל: “יש לנו הזדמנות גדולה בחלל בזכות מה שנקרא 'החלל החדש’. שיגור לוויינים זול ונגיש יותר כיום. החיישנים קטנים והמידע שאנחנו יכולים להשיג מהחלל רק משתפר. בשלב הבא, אני מאמין שנוכל לתאר את העולם ולנתח אותו בתלת-מימד, מבחוץ ומבפנים, בזמן אמת - ולא תוך ימים או שבועות. בשנה הבאה, אני רוצה לקחת את כל המידע הסמנטי ולשים אותו בעולם האמיתי. להצביע במפה ולדעת, 'האדם הזה גר כאן. הרכב הזה נמצא כאן וכאן. זה שם הרחוב, זה בנק, וזו נקודת הפיקוד של החמאס'.
“בעתיד”, סיכם אסקל, “אני רוצה לקבל את המידע הזה בפשטות, באמצעות כלים דומים לווייז, גוגל מאפס ו'פורטנייט', כי מי שמשחק כיום בפורטנייט יהיה בעתיד חייל. זה לא רק אסטרטגיה וחזון, אנחנו כבר באמצע הדרך".
הכנס הופק שיתוף פעולה ראשון מסוגו בתחום החלל בין סקטור חברתי וסקטור צבאי, של עמותת קרן רמון - המובילה את תחום החינוך לחלל בישראל ופיתוח מנהיגות ממורשתם של רונה, אסף ואילן רמון, יח' 9900 וגורילה.