סגור
ועידת התחזיות 2023 - אלוף עודד בסיוק
(סיני דוד)

ועידת התחזיות
ראש אגף המבצעים בצה"ל: "האיום האיראני, ולא רק הגרעיני, בראש סדר העדיפויות"

את הדברים אמר האלוף עודד בסיוק בוועידת התחזיות של כלכליסט והפניקס. עוד אמר: "אנו נערכים להמשך התסיסה ביהודה ושומרון. היא מתודלקת על ידי רשתות חברתיות שמעודדות חקיינים והשראה, צעירים שלא ידעו את נזקי האינתיפאדות הראשונות"

"אנו נמצאים בתקופה של שינוי משמעותי בקצב גבוה מזה שהכרנו עד עכשיו. ההשתנות הזאת היא צבאית, טכנולוגית, פוליטית. היא מערערת את השחקנים במרחב העולמי וגם כאן. אנו רואים זאת בתחרות האסטרטגית בין סין לארה"ב, בהשפעת המלחמה באוקראינה, ביחסי רוסיה והמערב - וכאן זה משפיע למשל על מחיר אמצעי לחימה. מחירו של כדור עולה. יש שאלות על עצמאות ייצור, מי מוכר, מי קונה, האם יש אמברגו? וכמובן סדר העניין של המעצמות – כמה הן נוכחות כאן ומה ברצונן להשיג?" כך ציין אלוף עודד בסיוק, ראש אגף המבצעים בצה"ל בוועידת התחזיות של כלכליסט והפניקס.
לדברי בסיוק: "המכירה האיראנית של אמל"ח במלחמה באוקראינה משפיעה מאוד על האופן בו המערב מסתכל על אזורנו. בשנים האחרונות צה"ל הוצב בעמדה מאוד מרכזית ואנו נתפסים ככוח משמעותי. שיתופי הפעולה האלה, יש בהם סט הזדמנויות שמקנות לנו מעמד אזורי שלא הינו מורגלים בו. לא מזמן ביקר במשרדי הקרייה גנרל בצבא זר, הסתכל מהחלון וראה את הנוף התל אביבי. הוא לא האמין שיזכה לבקר בישראל, אך זו עובדה. שיתופי פעולה אלה הם משמעותיים. גם יחסינו עם ארה"ב במישור הבטחוני עברו שינוי. מערכת היחסים התעצמה, אנו עובדים כיום מול פיקוד המרכז של הצבא האמריקאי. יש כאן איומים משותפים ולאמריקאים יש כאן כוחות. שיתוף פעולה זה הוא משמעותי והתבטא בתרגילים משותפים. יש לכך משמעות גבוהה. אני לא היחיד שרואה את זה. גם אויבינו רואים את שיתוף הפעולה, הם מבינים את השאיפות האמריקאיות והישראליות".
עוד ציין האלוף: "בעבר טכנולוגיות בשימוש הצבא היו נחלת מעצמות ותעשייה בטחונית. כיום ניתן לרכוש יכולות מהר ובזול מהשוק האזרחי. התחרות של בניין הכוח בינינו ובין אויבינו משמעותית. זו תחרות רציפה, מאתגרת. אני אמון על הפעלת הכוח בצה"ל ואנו נדרשים למענה מבצעי איכותי בכל זירות המלחמה. אנו מטפלים בשש זירות: יותר מאוויר וים ויבשה. יש כיום למשל סייבר. גם כעת בעודנו מדברים בנעימים יש עשרות אלפי חיילים, מפקדים, חיילות שעובדים מהמטה ועד הגבול ושומרים עלינו. צה"ל, השב"כ וכוחות אחרים מספקים ביטחון טוב ורציף, מענה זה ידרש גם בעתיד והוא יתעצם בשנים הבאות".
בסיוק מחלק את האיומים על מדינת ישראל לפי מגזרים גאוגרפיים אשר מחולקים לזירות. לדבריו: "האיום האיראני, זה משהו גדול מאיום גרעיני. איראן פועלת לפגוע בנו באופן בלתי פוסק. אנו עוסקים בכך והאיום הזה נוכח וקיים. רק בשבועות האחרונים ראינו כיצד איראן ניסתה לפגוע בנתיבי שיט. איראן עשתה זאת לאחרונה במפרץ הפרסי בניסיון לפגוע בנתיבי שיט. בחודשים האחרונים משמרות המהפכה תקפו בחבל הכורדי בעיראק. יש חשיבות רבה להבנה שאיום זה הוא יותר מבעיה ישראלית. העולם החל לראות, גם בעקבות אוקראינה, שזהו איום שאינו רק על ישראל. גם בראייה האיראנית, הם בונים יכולות ועלינו לעקוב אחרי זה. האיראנים רואים ומבינים את נוכחותה של ישראל. הם חווים קשיים ואי הצלחות, אך הם ימשיכו לאתגר אותנו".
לדברי ראש אגף המבצעים: "מבחינת סוריה, המערכה בה סוריה נמצאת לא מתקיימת רק בסוריה. אנו פועלים שם מול 4 מטרות מוצהרות: איראן, מניעת העברת אמל"ח, מניעת נוכחות חיזבאללה, שעמה לא נוכל להשלים - וכמובן שיבוש העברת אמצעי לחימה לחיזבאללה בלבנון. לשם כך בוצעו השנה עשרות תקיפות ופעילות זו מביאה למצב בו חלומו של סולימאני וראשי השלטון האיראני לא יתגשם. כדי לממש תקיפות אלה צריך מודיעין מדויק שעובדים עליו אלפי אנשים. כל תקיפה כזו מלווה באלפי אנשים, טייסים, טכנאים, אנשי מודיעין ועד פיקוד הצבא הבכיר. כדי שזה יקרה צריך אנשים – ואנשים טובים. מטרות המערכה נותרו בעינן - אנו נשמור את התנאים לחופש הפעולה שלנו במרחב".
"לגבי לבנון - זו מדינה במשבר רב תחומי, כלכלי ופוליטי. חיזבאללה פעיל בזירה. הזירה הפלסטינית גם מעסיקה את כולנו, זו זירה שנמשיך לעקוב אחריה וזה שואב משאבים. אנו מבצעים בזירה הפלסטינית מהלכים שדורשים מודיעין מדויק. ביצוע מעצרים, רובם תחת אש ובסיכון גבוה. יש פיגועים רבים שמסוכלים ויש מאמצי הגנה שמוכרים גם בתפר וגם בעומק השטח. זה ימשך גם בשנה הבאה וידרוש השקעת משאבים ובתחום זה איני איש בשורות, אנו נערכים למצב של המשך של תסיסה ביהודה ושומרון כי התסיסה מתודלקת על ידי רשתות חברתיות שמעודדות חקיינים והשראה, צעירים שלא ידעו את נזקי האינתיפאדות הראשונות".
"באשר לעזה - שם השקט נשמר. הישגי שומר חומות נשמרים ולחמאס אין רצון לצאת למערכה. על כל הפרה, כל בלון נפץ או רקטה, אנו גובים מחיר מהר ובמזומן. אנו תוקפים מיידית מטרות משמעותיות. המבצעים מדויקים, הסיכול ממוקד. זהו שילוב שמביא אותנו לפוטנציאל של עיצוב זירה בפעולה צבאית, אך עזה היא עזה ובעזה לא מוכרים תעודות ביטוח, זו זירה נפיצה".