סגור
כנס מטרו 2023 - פאנל אבי פנטורין, מאיר שמרה, ערן כהן, מיקי רביב

כנס המטרו
"תנאי לעמידה בלוחות זמנים הוא חלוקת סיכון בין הזכיין למדינה"

אבי פנטורין משפיר טען כי בפרויקט המטרו כל צד, המדינה והיזם, צריך לשאת בתחום שבו יש לו יכולת טובה יותר למזער את הסיכון. מנכ"ל CAF ישראל מיקי רביב: "מטרו ללא נהג זה כמו מעלית שבת אופקית - לא צריכה להיות בעיה להפעיל בסופ"ש. זה יגרום לפחות אנשים לחלל שבת"

"מטרו ללא נהג, זו כמו מעלית שבת אופקית, לא צריכה להיות בעיה להפעיל אותה בשבת, זה יגרום לפחות אנשים לחלל שבת". כך אמר מיקי רביב, מנכ"ל CAF ישראל, בפאנל שהתקיים בכנס המטרו 2023 של כלכליסט בשיתוף מיתר ושפיר. הפאנל הוקדש לסקירת האתגרים הטכניים בביצוע פרויקט המטרו, והשתתפו בו גם אבי פנטורין, מהנדס ראשי של קבוצת שפיר; מאיר שמרה, ראש מנהלת המטרו נת"ע וערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, את הפאנל הנחה כתב כלכליסט יובל שדה.
שמרה אמר כי הסטטוס של הפרויקט הוא "מתוך חמש תוכניות סטטוטוריות אישרנו שלוש תכניות, במרץ האחרון התקשרנו עם גופים בינלאומיים לבניית תוכניות אסטרטגיות, הדרך הנכונה היא להסתייע בידע העצום שיש לגופים הבינלאומיים ובידע המצטבר שלנו. עד סוף השנה נבחר שלושה מנהלי קווים, וכבר יצאנו לדרך עם פינוי תשתיות של 18 מוקדים, שזיהינו כמוקדים קריטיים שנמצאים על תוואי הציר המרכזי". בנוגע ללוחות הזמנים אמר שמרה: "אחד ממפתחות ההצלחה זה השלמת חקיקת חוק המטרו, היעד שלנו הוא שתוך עשר שנים ממועד השלמת החקיקה לפתוח חלק מהקווים. המטרה היא לפתוח בצורה הדרגתית". שמרה העריך כי חוק המטרו יעבור בממשלה הבאה, מכיוון שהוא לא מצוי במחלוקת.
ערן כהן, המנהל את חברת אלסטום האחראית על חלק מהמערכות בקו האדום, אמר כי לא ניתן להפנות את האצבע המאשימה לאלסטום וכי "לגבי המועד יש לפנות לנת"ע. אנחנו חלק מהרבה תתי מערכות, ויש מאמץ גדול לייצר מערכת יציבה, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם כל הגורמים, יש הרבה מורכבויות בגלל המודל של הרבה חבילות עבודה שהועברו לקבלנים שונים, בלי מתכנן אחד שמושקע בתוך הפרויקט. אני רואים שהלקח הופק וכעת דאגו שיהיה מתכלל חזק בקו הסגול, אלו פרויקטים שדורשים התממשקות של מאות מערכות". בנוגע ליכולת של קו האדום לעבוד גם בשבת, אמר כהן כי כעת "הוגדרו למערכת של הקו האדום חמישה וחצי ימי עבודה. התעשייה תדע לתת מענה לביקושים, והיא יכולה לעבור לשבעה ימים, וזה הדבר הנכון מבחינת היעילות. אבל זה ייקח זמן היערכות ויש לזה תג מחיר. מה שחשוב הוא להגדיר מראש את המטרות של המערכת, מתכונות ההפעלה צריכה להיות מוגדרת מראש".
מיקי רביב, מנכ"ל CAF ישראל, אמר כי דרך העבודה העדכנית של המדינה בפרויקטי תשתית השתפרה. לדבריו, "המדינה עשתה כברת דרך ארוכה, הברכות הן לחשב הכללי, לתוכנית אב לירושלים, ולייעוץ הכלכלי והפיננסי שניתן למשרד האוצר. על המדינה להמשיך לצאת ולהקשיב לתעשייה. בתעשייה יש רצון שהפרויקט יצליח, כולנו ציונים. אנחנו לא כאן כדי לברוח, אלא כדי להישאר. הרעיון שנהיה אחראים על 25 שנים של תחזוקה והפרטה, מבטיח שניתן את ההכי טוב כי אנחנו נושאים בעלויות".
אבי פנטורין, מהנדס ראשי קבוצת שפיר, חידד את הנקודה הזו ואמר: "במשך השנים למדנו כי התנאי החשוב ביותר בכדי לעמוד בלוחות זמנים, כך שהפרויקט המורכב יתחיל ויסתיים בזמן, נעוץ בחלוקת סיכונים נכונה בין הזכיין למדינה. כל צד שיש לו יכולת טובה יותר למזער את הסיכון הוא צריך לשאת בו. ולכן הזכיין המבצע צריך לשאת את האחריות של האינטגרציה מקצה לקצה של כל המערכות הרכבתיות, כולל אחריות תפעול ואחזקה לתפוקה ממושכת. והמדינה צריכה לקחת את האחריות על נושאים כמו הכנת אתרים לקליטה של 30 מיליון קוב עפר, זו כמות עצומה, פי 2 מהחירייה. לתאם את הסדרי התנועה מול הרשויות המקומיות ומול המשטרה, להשלים סקרים סביבתיים ולאפשר עבודה של 24 שעות". פנטורין דחה גם את החששות של התושבים מבולענים או פגיעה בתשתיות "יש ניסיון מצטבר בעולם, עשינו את זה בעבר, יש ניטור קובע לאורך כל התוואי, החששות לא מוצדקים".