סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק ולוגו טוויטר (צילום: רויטרס)

"טוויטר כבר לא קיימת כחברה עצמאית": המהלך החדש של מאסק

הרשת החברתית התמזגה עם חברה חדשה שהקים מאסק - X קורפ; בעבר אמר כי הוא שואף לכך ש-X תהיה דומה ל-WeChat הסינית – אפליקציית-על הפועלת במגוון תחומים; המיליארדר הצהיר היום כי טוויטר קרובה לאיזון וכי מספר העובדים בה הוא כ-1,500, לעומת כ-8,000 בסוף אוקטובר

טוויטר הפסיקה להתקיים כחברה עצמאית, לאחר שהיא התמזגה עם חברה חדשה בשם X קורפ, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג. המהלך עורר גל של השערות סביב הכוונות של מאסק לגבי הפלטפורמה החברתית.
טוויטר "כבר לא קיימת" לאחר המיזוג, כך לפי מסמכים שהוגשו בשבוע שעבר לבית המשפט בקליפורניה במסגרת תביעה שהוגשה בשנה שעברה נגד הרשת החברתית והמנכ"ל לשעבר ג'ק דורסי על ידי הפעילה השמרנית לורה לומר.
עם זאת בשלב זה עוד לא ברור מה פירוש השינוי עבור טוויטר. מאסק רכש את החברה בסוף אוקטובר תמורת 44 מיליארד דולר ומאז עורר לא מעט שערוריות. הוא אמר בעבר כי רכישת טוויטר תשמש כ"זרז" ליצירת X, אותה כינה "אפליקציה להכל". מאסק צייץ על המהלך אתמול, כשפרסם את האות X.
מאסק, האדם השני העשיר ביותר בעולם, הביע את רצונו ש-X תהיה דומה ל- WeChat הסינית – אפליקציית-על שבבעלות טנסנט הולדינגס הפועלת במגוון תחומים, החל מביצוע תשלומים ועד להזמנת כרטיסים להופעות ושליחת הודעות. מאסק עוד לא חשף פרטים לגבי האופן בו X תשתלב באימפריה העסקית שלו, הכוללת גם את יצרנית המכוניות החשמליות טסלה וחברת חקר החלל ספייס X. בבעלותו של מאסק הדומיין X.com.
מאסק הקים את X קורפ ב-9 במרץ בנבאדה, והמסמכים למיזוג עם טוויטר הוגשו ב-15 במרץ. המיליארדר רשום כנשיא החברה והחברה-האם שלה X הולדינגס, שגם הוקמה בחודש שעבר.
"בעולם התאגידי ידוע שרישום חברות בנבאדה נעשה כשרוצים פחות מחויבויות משפטיות", אמרה אן ליפטון מבית הספר למשפטים באוניברסיטת טוליין. "קשה יותר למשקיעים לתבוע דירקטורים ובכירים של חברות הרשומות בנבאדה בשל הפרת המחויבויות". טוויטר הייתה רשומה עד כה בדלאוור.
מטוויטר לא התקבלה תגובה לדיווח. צוות התקשורת של החברה פוטר במסגרת הקיצוצים שהנהיג מאסק בחברה.
"מאסק יצר מבנה של חברה-אם הדומה לאלפבית, שבה יהיו כל החברות שלו", ציין האנליסט מנדיפ סינג. "איני רואה איך יצליח לשלב מסחר מקוון או תשלומים בטוויטר, כשחברות גדולות יותר כמו אלפבית ומטא התקשו להפוך לאפליקציות להכל בצד הצרכני".
בתוך כך מאסק טען היום (ד') שפלטפורמת המדיה החברתית "קרובה לאיזון לאחר שמרבית המפרסמים חזרו לפרסם בה, והמאמצים האגרסיביים להורדת עלויות החלו להניב פירות בעקבות הפיטורים ההמוניים. בריאיון ששודר בחי ב-Twitter Spaces עם ה-BBC אמר המיליארדר כי טוויטר מעסיקה כיום בסביבות 1,500 עובדים, ירידה חדה מ"קצת פחות מ-8,000 עובדים" שהיו לפני הרכישה בסוף אוקטובר.
מאז הרכישה טוויטר מתמודדת עם כאוס וחוסר ודאות, שכן הקיצוצים כללו גם לא מעט מהנדסים שהיו אחראיים לתיקון תקלות ומניעתן. כך למשל בשבוע שעבר תקלה מנעה מאלפי משתמשים גישה ללינקים. זו הייתה התקלה השישית המשמעותית שספגה הפלטפורמה מאז תחילת השנה, כך לפי חברת NetBlocks המנטרת את הפעילויות באינטרנט.
מאסק הודה כי היו כמה תקלות, אך טען כי הן לא נמשכו זמן רב מדי. עוד הוסיף כי לטוויטר היה תזרים מזומנים שלילי של 3 מיליארד דולר ולכן נאלץ לנקוט צעדים דרסטיים. "אם הכל ילך כשורה נוכל להגיע לתזרים מזומנים חיובי הרבעון", אמר בריאיון שמשך יותר מ-3 מיליון מאזינים. לטענתו, מספר המשתמשים הנוכחי של החברה הוא הגבוה ביותר אי פעם.
עם זאת מאז הפך לבעלים טוויטר סבלה מירידה מסיבית בהכנסות מפרסום. לפי מאסק, הסיבה לכך הייתה האופי המחזורי של הוצאות פרסום, כשחלק מכך היה גם ממניעים "פוליטיים". לטענתו, מרבית המפרסמים חזרו לפלטפורמה. מאסק משמש כמנכ"ל טוויטר בנוסף לתפקידיו בראש טסלה וספייס X, אך הוא אמר כי אינו חושב על שום אדם המתאים לרשת אותו בראש חברת המדיה החברתית.