סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בינה מלאכותית AI
"בתחום ה-AI יסבלו ממכשולים משמעותיים" (צילום: sdecoret/Shutterstock)

האיחוד האירופי אישר את חוק ה-AI - המאסדר שימוש בבינה מלאכותית

החקיקה מתמודדת עם שלל סוגיות ואתגרים שקשורים לבינה מלאכותית כמו סוגיות פרטיות, אפליה וסיכונים שנובעים משימוש בטכנולוגיה; "עם תעשיית דיגיטל מוגבלת והשקעה נמוכה יחסית...בתחום ה-AI באיחוד יסבלו ממכשולים משמעותיים", אמר אחד החוקרים

פרלמנט האיחוד האירופי אישר היום (ד') בצהריים את חוק ה-AI – החקיקה המקיפה ביותר שמאסדרת את השימוש בבינה מלאכותית, ושצפויה להתוות את הדרך למהלכי חקיקה במדינות אחרות. "אירופה היא עכשיו קובעת התקנים העולמית באמינות בינה מלאכותית", אמר נציב השווקים הפנימיים של האיחוד, תיירי ברטון, עם השלמת ההצבעה בפרלמנט. החוק ייכנס לתוקף לאחר שיאושרר על ידי חברות האיחוד, בהליך שנחשב פורמלי במהותו.
החקיקה החדשה מתעדת להתמודד עם שלל סוגיות ואתגרים שקשורים לבינה מלאכותית, ובהם סוגיות פרטיות, אפליה וסיכונים שנובעים משימוש בטכנולוגיה. בין השאר אוסר החוק על שימוש ב-AI במקומות עבודה או לימודים לצורך זיהוי רגשות, מגביל את השימוש ב-AI לצרכים דוגמת סינון קורות חיים, וכולל מגבלות ראשונות על שימושים בכלי בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI).
חבר פרלמנט האיחוד מטעם איטליה ואחד מיוזמי החוק, ברנדו בניפיי, בירך על השלמת המהלך. "החקיקה מגדירה באופן ברור את הצורך לבטיחות במודלים העוצמתיים ביותר, באמצעות מדדים ברורים. נעמדנו על הרגליים", הוא אמר במסיבת עיתונאים, לפי דיווח של בלומברג.
מאמצי החקיקה נתקלו בהתנגדות מצד חברות בינה מלאכותית והן מצד ממשלות צרפת וגרמניה, שטענו שהמגבלות, ובפרט אלו על מודלי GenAI, יפגעו ביכולת התחרותיות של סטארט-אפים אירופאיים בתחום. "עם תעשיית דיגיטל מוגבלת והשקעה נמוכה יחסית לעומת ענקיות כמו ארה"ב וסין, השאיפות של האיחוד לריבונות טכנולוגית ומנהיגות בתחום ה-AI יסבלו ממכשולים משמעותיים", אמר רלוקה צסרנטוני, עמית מחקר במכון Carnegie Europe.
מנגד, ארגוני חברה אזרחית הביעו חשש מההשפעה שהיתה לענקיות טכנולוגיה ולחברות טכנולוגיה באירופה בעיצוב נוסח החוק הסופי. "השפעה חד-צדדית זו משמעה ש'בינה מלאכותית כללית' זכתה בגדול לפטור מהכללים ונדרשת לציית רק עם כמה מחויבויות בנושא שקיפות", אמרו בארגון LobbyControl.