סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
פיתרון למשבר התובלה הימית - אתגר בר השגה לקהילת האושן-טק הישראלית

מחירי התובלה הימית זינקו השנה ב-776% ומשך השינוע הימי של מוצר מסין לארה"ב התארך מ-40 יום בממוצע ב-2019 ל-73 יום השנה. אור חביב, שותף וראש מחלקת החדשנות ב"אריאלי קפיטל", סבור שסטארט-אפים מקומיים בתחום יכולים לשנות את התמונה

אחד הענפים המשמעותיים והחשובים בעולם כיום, שמגלגל טריליוני דולרים בשנה, הוא ענף התובלה הימית. לפי דו"ח של האו"ם, 80% מהסחר העולמי עובר בים. כמו כן, מנתונים שפרסם לאחרונה מגזין Fortune Business Insights עולה כי שווי שוק הספנות צפוי לגדול ליותר מ-188 מיליארד דולר עד 2028. עם זאת, בניגוד לתעשיות אחרות שעברו מהפכות טכנולוגיות משמעותית במהלך השנים האחרונות ולמרות גודלו וחשיבותו של ענף זה, הוא עדיין נשאר מאחור בכל מה שנוגע להטמעה ולקידום של טכנולוגיות חדשות.
אחד הסיפורים היותר זכורים מהשנה החולפת הוא הפקק העצום שנגרם בתעלת סואץ לאחר שאוניית MV Ever Given, הנחשבת לאחת הגדולות בעולם, נתקעה בנתיב השייט החשוב שמחבר את אירופה למזרח הרחוק, בו עוברים כ- 10% מהסחר הימי העולמי. מאמצי החילוץ של האונייה שהכילה יותר מ-18 אלף מכולות נמשכו שישה ימים. בינתיים, נוצר פקק של 422 אוניות אחרות, שגרם לנזק לכלכלה העולמית, שנאמד בכ- 400 מיליון דולר לשעה. זו רק דוגמה אחת מיני רבות, המציגות נזק שנגרם כתוצאה מחוסר אימוץ של טכנולוגיות, שחלקן כבר פעילות והיו יכולות למנוע את האירוע הזה.
2 צפייה בגלריה
הספינה שנתקעה בתעלת סואץ במבט נוסף מלוויין
הספינה שנתקעה בתעלת סואץ במבט נוסף מלוויין
הספינה שנתקעה בתעלת סואץ במבט נוסף מלוויין. נזק של 400 מיליון דולר לשעה
(MAXAR Technologies)
בשנה האחרונה ניתן לראות ניצנים של שינוי תפיסתי, כשהוקמה בישראל קהילת Ocean Tech ראשונה מסוגה, הפועלת לקידום חדשנות בים ובאוקיינוסים, לרבות פתרונות טכנולוגיים שיסייעו לקדם את הענף המיושן ולחלץ אותו מהפקקים. הקהילה כבר כוללת כמה וכמה טכנולוגיות כחול-לבן ונמצאת בצמיחה מתמדת.
כך לדוגמה, Orca AI הוא סטארט-אפ שנוסד על ידי יזמים יוצאי חיל הים במטרה לצמצם חלק מכ- 4,000 אירועים ימיים שקורים בכל שנה. כיום, טעויות אנוש תורמות ל- 75%-96% מסך הגורמים לתאונות ימיות והמספר ממשיך לעלות מאחר שמגפת הקורונה מקשה על ההחלפות הרגילות של אנשי צוות. החברה הישראלית מספקת יכולות ניווט אוטונומי ומניעת התנגשות באזורים מורכבים לניווט ובתנאי מזג אוויר קיצונים. המערכת כוללת שילוב של חיישני תצפית, אינטגרציה עם מערכות הניווט של הספינה ואלגוריתמים של AI, שמנתחים את הסביבה בזמן אמת ומספקים התראות וחיזוי סכנות. בנוסף, המערכת אוספת נתונים ומעניקה תובנות סיכון עבור חברות הספנות וחברות הביטוח.
סטארט-אפ מקומי נוסף הוא Unity SCM, המציע פתרונות דיגיטליים מתקדמים לניהול דאטה ולייעול שרשרת האספקה הימית - הכל דרך פלטפורמת ענן, במקום אחד, בזמן אמת ובאיכות גבוהה. אמנם זה נראה כמו פתרון טריוויאלי, אך בהתחשב בכך שחברות ספנות רבות ממשיכות לתעד את הפעילות שלהן באופן ידני, מדובר במהפכה של ממש. הסטארט-אפ הישראלי DockTech - דוגמה נוספת לפיתוח מעניין בתחיום האושן טק - יצר פתרון למדידת עומק המים בזמן אמת, שמבוסס על טכנולוגיית ביג דאטה ומאפשר לספינות להעמיס סחורה באופן בטוח יותר, ולייצר תפוקות גדולות יותר. מדובר במהלך פורץ דרך בעולם הימי, שעתיד להקל ולייעל את העבודה בנמלי ישראל ובעולם.
2 צפייה בגלריה
פקק של אוניות ב מפרץ סואץ לא יכולות  לעבור ב תעלת סואץ עקב האוניה Ever Given שנתקעה
פקק של אוניות ב מפרץ סואץ לא יכולות  לעבור ב תעלת סואץ עקב האוניה Ever Given שנתקעה
פקק של אוניות במפרץ סואץ. יותר גרוע מאיילון דרום ב-16:30
(צילום: גטי אימג'ס)
בשנתיים האחרונות, בייחוד עקב מגבלות הקורונה, נוצר קושי רב בשינוע סחורות בין יבשתי. מחירי התובלה הימית הגלובלית זינקו ב-776%, כשמשך השינוע הימי של מוצר מסין לארה"ב התארך מ-40 יום בממוצע ב-2019 ל- 73 ימים השנה. הסיבות לכך רבות ומגוונות, ונעות בין עלייה חסרת תקדים בצריכה הגלובלית עקב הסגרים וחודשי הקניות, הגבלות ממשלתיות על מעברי סחורה, מחסור עולמי במכולות, מחסור בעובדי נמל ובנהגי משאיות, וזמני המתנה ארוכים מדי בנמלים, שיכולים להימשך לעיתים גם חודשים. לוח הזמנים של מסלולי הספינות נקבע מראש חודשים ואף שנים קדימה, כשכל איחור עלול לגרום לנזקים כספיים משמעותיים.
עליית מחירי התובלה הובילה באופן ישיר לעלייה במחירים של חומרי הגלם והסחורות - מה שבא לידי ביטוי בכל אספקט בחיינו: מכשירי חשמל, תרופות, ריהוט, רכבים, מוצרי מזון מיובאים, שבבים וסחורות בתחום האופנה. כמו כן, קמעונאים רבים ברחבי העולם מתלוננים על מחסור משמעותי של סחורות במלאי, כך שנוצרים זמני המתנה ארוכים בקבלת המוצר לאחר קנייתו, כפי שניתן לראות בענף הרכב, בו זמן ההמתנה לקבלת רכב חדש יכול לעמוד על חצי שנה ולעיתים אף יותר. לפי אתר Statista, בשנת 2021 שטו באוקיינוסים קרוב ל-55 אלף ספינות סחר. לאור מציאות מורכבת זו, חלה התעניינות עצומה בקרב שחקניות ענק בתחום ההובלה הימית במציאת פתרונות לשחרור הפקק שתוקע אותן באוקיינוסים ברחבי העולם.


למדינת ישראל, שהצליחה להפוך למובילת חדשנות גלובלית, יש הזדמנות פז לקחת את הענף הזה כמה צעדים קדימה ולהפוך למובילה עולמית בתחום. בישראל פועלים שלושה נמלי ים, המאפשרים גישה ישירה לעבודה מול חברות תובלה, גם בפן הצבאי וגם בפן המחקרי, לצד קהילת הייטק שמונה מאות אלפי אנשים. הזדמנות זו של השקעה בבניית תשתית להקמת חברות בתחום יכולה להוות אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של הכלכלה הישראלית בעתיד.
אור חביב הוא שותף וראש מחלקת החדשנות ב"אריאלי קפיטל"